Jump to content
Annons

Hur aktiverar jag kompressorn i cubase?


stoffie

Recommended Posts

tja, tog upp dom gamla mixologidelarna o börja läsa nu när jag behöver. har aldrig egentligen på riktigt mixat en låt. Har funderat på något som inte stog i nån av delarna, att hur lägger man på kompressor, eq osv. som jag har fattat lägger man det på en send, eller ett fx-spår om man vill ha samma kompression till många kanaler. har jag fattat rätt eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Njäe ...

Kompressor bör du lägga som insert.

Klicka på det lilla e:et på mixerkanalen du vill lägga kompressor på. Under "Dynamics" i något av insertfälten hittar du "Dynamics". Där finns Gate, kompressor och limiter i samma effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
så kan jag inte se varför du inte kan använda dig av en send

Med basic-inställningar är påverkar du 50% av signalen med 100% send, och 100% signalen med en insert. Därav använder man kompressorer i regel som insert, man vill komprimera hela signalen och ha endast det komprimerade ljudet med i mixen.

Det sagt, så kan man givetvis köra kompressorn som send. Jag kallar det parallellkompression eller "upward compression" (i enlighet med Bobs bok), det är samma sak som här kallas additiv kompression.

Om du inte ens vet vad en kompressor är, skall du börja med att lägga in den som insert och leka med den tills du kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Stoffie!!

Det gamla sättet att se på det var enligt följande...

Processer - insertas

Effekter - sänds via tappning

Med processer menas påverkning av ljudet så dess grundform förändras.

Till exempel eq, kompression, duckers, expander, exciters, distortion med mera.

Med effekter avses påpyggnad av grundljudet.

Till exempel delay, reverb, phaser, chorus med mera.

Visst kan man sända ett trumpaket via en aux till en kompressor för att till exempel automatisera mängden kompression och med det få en "effekt"!

Finns egentligen inga regler på det sättet men det kan vara bra att veta hur man såg på det förr när "routing" var dyrt och besvärligt. Hi hi hi!!

Det var innan Cubase det!

Take care!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...