Assar Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 En sak jag reflekterat över Ă€r att vissa tillverkare och distributörer i Sverige sĂ€tter ut slutkundspris pĂ„ sina varor och hur Ă„terförsĂ€ljarna följer dem. Kolla t ex pĂ„ Luthman (eller hĂ€r) och Frost. Ingen av dem antyder ens att det skulle handla om rekommenderade priser. đ Mig veterligen Ă€r det olagligt. Eller har jag fel? NĂ„n juridiskt kunnig som kan ge klara besked?
Emulator Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 En sak jag reflekterat över Ă€r att vissa tillverkare och distributörer i Sverige sĂ€tter ut slutkundspris pĂ„ sina varor och hur Ă„terförsĂ€ljarna följer dem. Kolla t ex pĂ„ Luthman (eller hĂ€r) och Frost. Ingen av dem antyder ens att det skulle handla om rekommenderade priser. đ Mig veterligen Ă€r det olagligt. Eller har jag fel? NĂ„n juridiskt kunnig som kan ge klara besked? PrissĂ€ttningen borde kanske vara fri? Tror det Ă€r skillnad om man sĂ€ljer via distributör eller generelagent ocksĂ„, skulle vara intressant med nĂ„gon som vet.
drloop (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Som distributör eller tillverkare kan man inte sÀtta nÄgra priser annat Àn rekommenderade. Det stÄr affÀren fritt att sÀlja till högre eller lÀgre pris.
Assar Postat 8 januari 2007 TrÄdstartare Postat 8 januari 2007 Som distributör eller tillverkare kan man inte sÀtta nÄgra priser annat Àn rekommenderade.Det stÄr affÀren fritt att sÀlja till högre eller lÀgre pris. Om man tar Luthman som exempel sÄ Àr det till och med sÄ att affÀrerna hÀnvisar till Luthmans hemsida för bestÀllning med hÀmtning i valfri affÀr. DÀr finns definitivt ingen fri prissÀttning i slutsÀljsledet. Lagligt?
Claes Holmerup Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Det förekommer distributörer som sĂ€ljer direkt till slutkund, men i sĂ„dana fall brukar de bara sĂ€lja till listpriset för att inte riskera att konkurrera med sina Ă„terförsĂ€ljare. Det ĂR mycket riktigt olagligt att sĂ€tta tvingande priser i Sverige - men listpriser finns Ă€ndĂ„ (Ă€ven om listpriser ocksĂ„ kan ses som ett sĂ€tt att styra priset om man hĂ„rddrar det...), som ett riktmĂ€rke och en utgĂ„ngspunkt att rĂ€kna Ă F-rabatter frĂ„n. Det Ă€r helt enkelt enklare att ha det sĂ„, Ă€n att varje Ă F ska bedöma vad varje enskild produkt borde kosta. Distributörerna Ă€r (förhoppningsvis đ ) bĂ€ttre pĂ„ sĂ„dana beslut eftersom de har ett mer begrĂ€nsat sortiment Ă€n varje handlare - och distributörerna finns ju till för att förenkla livet för butikerna.
D.i.a Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 Det e vĂ€l till och med olagligt att sĂ€lja skivor med förlust om ja inte missminner mig đ AlltsĂ„ man fĂ„r inte sĂ€tta vilken pris som helst. Lagen om konka (konka skriver jag för att ja inte orkar leta upp och ta reda pĂ„ hur konkurrans stavas)
Claes Holmerup Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 (redigerat) Det e vĂ€l till och med olagligt att sĂ€lja skivor med förlust om ja inte missminner mig đł AlltsĂ„ man fĂ„r inte sĂ€tta vilken pris som helst. Lagen om konka (konka skriver jag för att ja inte orkar leta upp och ta reda pĂ„ hur konkurrans stavas) Nej - det Ă€r inte olagligt att sĂ€lja till förlust, utan man fĂ„r faktiskt sĂ€tta precis vilket pris man vill - men i lĂ€ngden Ă€r det förstĂ„s inte hĂ„llbart att sĂ€lja till förlust... đ Det finns alltsĂ„ ingen lag mot att göra dĂ„liga affĂ€rer - sĂ„ lĂ€nge redovisningen till skattemyndigheterna Ă€r korrekt. EDIT: "Konkurrens" stavas det, sĂ„ det var nĂ€stan rĂ€tt... đ Redigerat 9 januari 2007 av Claes
MrPhil (oregistrerad) Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 Det e vĂ€l till och med olagligt att sĂ€lja skivor med förlust om ja inte missminner mig đ AlltsĂ„ man fĂ„r inte sĂ€tta vilken pris som helst. Lagen om konka (konka skriver jag för att ja inte orkar leta upp och ta reda pĂ„ hur konkurrans stavas) Nej - det Ă€r inte olagligt att sĂ€lja till förlust, utan man fĂ„r faktiskt sĂ€tta precis vilket pris man vill - men i lĂ€ngden Ă€r det förstĂ„s inte hĂ„llbart att sĂ€lja till förlust... đ Det finns alltsĂ„ ingen lag mot att göra dĂ„liga affĂ€rer - sĂ„ lĂ€nge redovisningen till skattemyndigheterna Ă€r korrekt. EDIT: "Konkurrens" stavas det, sĂ„ det var nĂ€stan rĂ€tt... đ DĂ€remot finns det nĂ„got som reglerar en underprissĂ€ttning om den gĂ„r ut pĂ„ att slĂ„ ut en konkurrent. Man fĂ„r alltsĂ„ inte sĂ€tta hur lĂ„ga priser som helst för att konkurrera ut nĂ„gon annan, för att sen sĂ€tta normala priser igen. Om inget Ă€ndrats đ
pme (oregistrerad) Postat 14 januari 2007 Postat 14 januari 2007 Sverige Àr som tur med i EU. Hittar man ingen leverantör i sverige som duger sÄ finns det flera att vÀlja pÄ inom EU. De har ofta bÀttre priser, men nackdelen Àr att man inte kan klÀmma pÄ just det exemplaret man köper. Vilket man nog vill göra om köper gitarrer. Men för elektronik Àr det inget att tveka om...
Claes Holmerup Postat 14 januari 2007 Postat 14 januari 2007 (redigerat) Sverige Àr som tur med i EU. Hittar man ingen leverantör i sverige som dugersÄ finns det flera att vÀlja pÄ inom EU. De har ofta bÀttre priser, men nackdelen Àr att man inte kan klÀmma pÄ just det exemplaret man köper. Vilket man nog vill göra om köper gitarrer. Men för elektronik Àr det inget att tveka om... DÀr har man ocksÄ en nackdel om det finns generalagenter som har exklusiv distributionsrÀtt. I sÄdana lÀgen fÄr inte butikerna köpa utomlands, utan Àr tvingade att gÄ genom distributören i hemlandet - och dÄ kan man rÄka ut för att priset till konsument i ett annat land, ibland Àr lÀgre Àn butikernas inköpspris. DET Àr verkligen irriterande... Redigerat 14 januari 2007 av Claes
Assar Postat 14 januari 2007 TrĂ„dstartare Postat 14 januari 2007 Ett exempel pĂ„ FUNGERANDE konkurrens Ă€r vĂ€l detta: Broomstick Bass: Musikpunkten 2495:- emusic.se 1989:- + porto bornemark.se 1042:- (99 + 15 euro) Intressant nog lĂ€nkar de flesta till Bornemarks sida för "ytterligare info" ... vilket gör att man snabbt konstaterar att det Ă€r betydligt billigare att handla dĂ€r istĂ€llet. Gullan Bornemarks son? Var det han som sjöng i "Ăr du vaken, Lars"?
pme (oregistrerad) Postat 14 januari 2007 Postat 14 januari 2007 Sverige Àr som tur med i EU. Hittar man ingen leverantör i sverige som dugersÄ finns det flera att vÀlja pÄ inom EU. De har ofta bÀttre priser, men nackdelen Àr att man inte kan klÀmma pÄ just det exemplaret man köper. Vilket man nog vill göra om köper gitarrer. Men för elektronik Àr det inget att tveka om... DÀr har man ocksÄ en nackdel om det finns generalagenter som har exklusiv distributionsrÀtt. I sÄdana lÀgen fÄr inte butikerna köpa utomlands, utan Àr tvingade att gÄ genom distributören i hemlandet - och dÄ kan man rÄka ut för att priset till konsument i ett annat land, ibland Àr lÀgre Àn butikernas inköpspris. DET Àr verkligen irriterande... Det Àr bara att bestÀlla frÄn distributören om den finns inom EU. Leverar de inte sÄ Àr det bara att ringa Mario Monti (Hmm, hans ersÀttare kanske...) och be att fÄ lÀmna in dokument som beskriver ett konkurensbrott inom den inre marknaden, Det Àr tyvÀrr allt för fÄ smÄ aktörer som vÄgar, risken Àr att för stor att tillverkaren ser till att man blir helt utan leveranser.
Assar Postat 14 januari 2007 TrÄdstartare Postat 14 januari 2007 [...] och dÄ kan man rÄka ut för att priset till konsument i ett annat land, ibland Àr lÀgre Àn butikernas inköpspris. DET Àr verkligen irriterande... Finns det nÄgot som hindrar dig, "som ÄterförsÀljare", att köpa frÄn utlandet "som kund" och sÀlja vidare i ÄterförsÀljarledet?
Gilbert Postat 17 januari 2007 Postat 17 januari 2007 Som distributör eller tillverkare kan man inte sÀtta nÄgra priser annat Àn rekommenderade.Det stÄr affÀren fritt att sÀlja till högre eller lÀgre pris. Om man tar Luthman som exempel sÄ Àr det till och med sÄ att affÀrerna hÀnvisar till Luthmans hemsida för bestÀllning med hÀmtning i valfri affÀr. DÀr finns definitivt ingen fri prissÀttning i slutsÀljsledet. Lagligt? SÀljarna sÀtter vilka priser de vill. Annars skulle ju priserna pÄ deras (Luthmans) grejer vara samma överallt...
Claes Holmerup Postat 17 januari 2007 Postat 17 januari 2007 Ett exempel pĂ„ FUNGERANDE konkurrens Ă€r vĂ€l detta: Broomstick Bass: Musikpunkten 2495:- emusic.se 1989:- + porto bornemark.se 1042:- (99 + 15 euro) Intressant nog lĂ€nkar de flesta till Bornemarks sida för "ytterligare info" ... vilket gör att man snabbt konstaterar att det Ă€r betydligt billigare att handla dĂ€r istĂ€llet. đ Gullan Bornemarks son? Var det han som sjöng i "Ăr du vaken, Lars"? De andra har nog glömt plocka bort det frĂ„n sina hemsidor. Broomstick sĂ€ljs nĂ€mligen inte lĂ€ngre genom distributör, utan enbart direkt frĂ„n hemsidan... đ - och visst Ă€r det Gullans son - tillika samme kille som spelar gitarr pĂ„ alla mina testinspelningar...
Claes Holmerup Postat 17 januari 2007 Postat 17 januari 2007 Sverige Àr som tur med i EU. Hittar man ingen leverantör i sverige som dugersÄ finns det flera att vÀlja pÄ inom EU. De har ofta bÀttre priser, men nackdelen Àr att man inte kan klÀmma pÄ just det exemplaret man köper. Vilket man nog vill göra om köper gitarrer. Men för elektronik Àr det inget att tveka om... DÀr har man ocksÄ en nackdel om det finns generalagenter som har exklusiv distributionsrÀtt. I sÄdana lÀgen fÄr inte butikerna köpa utomlands, utan Àr tvingade att gÄ genom distributören i hemlandet - och dÄ kan man rÄka ut för att priset till konsument i ett annat land, ibland Àr lÀgre Àn butikernas inköpspris. DET Àr verkligen irriterande... Det Àr bara att bestÀlla frÄn distributören om den finns inom EU. Leverar de inte sÄ Àr det bara att ringa Mario Monti (Hmm, hans ersÀttare kanske...) och be att fÄ lÀmna in dokument som beskriver ett konkurensbrott inom den inre marknaden, Det Àr tyvÀrr allt för fÄ smÄ aktörer som vÄgar, risken Àr att för stor att tillverkaren ser till att man blir helt utan leveranser. Precis - och om en sÄdan liten handlare som jag skulle börja brÄka, sÄ stÄr jag dÀr förmodligen helt utan leverantörer till slut, eftersom sÄdana rykten sprids fortare Àn kvickt... Om man kontaktar tillverkaren direkt i egenskap av à F, sÄ blir man alltid hÀnvisad till det egna landets generalagent - och i de flesta fall har generalagenten exklusiv distributionsrÀtt, vilket innebÀr att ingen annan distributör i andra lÀnder fÄr lov att sÀlja till butikerna i landet...
pme (oregistrerad) Postat 18 januari 2007 Postat 18 januari 2007 Sverige Àr som tur med i EU. Hittar man ingen leverantör i sverige som dugersÄ finns det flera att vÀlja pÄ inom EU. De har ofta bÀttre priser, men nackdelen Àr att man inte kan klÀmma pÄ just det exemplaret man köper. Vilket man nog vill göra om köper gitarrer. Men för elektronik Àr det inget att tveka om... DÀr har man ocksÄ en nackdel om det finns generalagenter som har exklusiv distributionsrÀtt. I sÄdana lÀgen fÄr inte butikerna köpa utomlands, utan Àr tvingade att gÄ genom distributören i hemlandet - och dÄ kan man rÄka ut för att priset till konsument i ett annat land, ibland Àr lÀgre Àn butikernas inköpspris. DET Àr verkligen irriterande... Det Àr bara att bestÀlla frÄn distributören om den finns inom EU. Leverar de inte sÄ Àr det bara att ringa Mario Monti (Hmm, hans ersÀttare kanske...) och be att fÄ lÀmna in dokument som beskriver ett konkurensbrott inom den inre marknaden, Det Àr tyvÀrr allt för fÄ smÄ aktörer som vÄgar, risken Àr att för stor att tillverkaren ser till att man blir helt utan leveranser. Precis - och om en sÄdan liten handlare som jag skulle börja brÄka, sÄ stÄr jag dÀr förmodligen helt utan leverantörer till slut, eftersom sÄdana rykten sprids fortare Àn kvickt... Om man kontaktar tillverkaren direkt i egenskap av à F, sÄ blir man alltid hÀnvisad till det egna landets generalagent - och i de flesta fall har generalagenten exklusiv distributionsrÀtt, vilket innebÀr att ingen annan distributör i andra lÀnder fÄr lov att sÀlja till butikerna i landet... Den exlusiva rÀtten Àr inte tillÄten.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.