Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tja , har en snabb frÄga. sitter och spelar in lite hemma och har ett par digitala trummor som jag tÀnker spela in. Men har kommit att undra hur man bÀst spelar in dem. Ett akustiskt mickar man upp varje trumma sÄ att dom fÄr separat kanal. Men mina digitrummor lÀgger sig pÄ ett stereospÄr sÄ att alla trummor hamnar i samma kanal. Det jag egentligen undrar Àr behövs det komprimering och dylik efterbearbetning vid mixning av sÄna hÀr trumljud som ligger i en ljudmodul till digitala trummor. annars kan jag ju bara spela in i ett stereospÄr lika gÀrna.

tacksam för svar

Annons
Postat
tja , har en snabb frÄga. sitter och spelar in lite hemma och har ett par digitala trummor som jag tÀnker spela in. Men har kommit att undra hur man bÀst spelar in dem. Ett akustiskt mickar man upp varje trumma sÄ att dom fÄr separat kanal. Men mina digitrummor lÀgger sig pÄ ett stereospÄr sÄ att alla trummor hamnar i samma kanal. Det jag egentligen undrar Àr behövs det komprimering och dylik efterbearbetning vid mixning av sÄna hÀr trumljud som ligger i en ljudmodul till digitala trummor. annars kan jag ju bara spela in i ett stereospÄr lika gÀrna.

tacksam för svar

Har du midi in och utgÄngar lediga pÄ trummorna och insppelningsmojÀngen (antar att det Àr en dator) sÄ ska du köra med det. Mycket lÀttare att justera om du Àndrar dig senare, eller Àndra trumljud med ett klick. Elelr varför inte köra med andra trumljud som ez.

Dessa ljud Àr redan processad, men det krÀvs lite kompressor, gate och eq kanske, för att fÄ dem passa i mixen.

Postat

ok, tack för svaret.

Jag har kört med ezdrummer pÄ lÄten för att det Àr lÀttare att spela in efter Àn bara clicket. Blir bra, men man kÀnner sig inte sÄ orginell med den. Jag tror att det Àr fler som har ezdrummer i sin dator Àn vad det Àr som har precis samma trummor som jag.

Postat

förresten kan man lÀgga sama kompressor och eq pÄ inspelningen sÄ att jag bara behöver spela in ett stereospÄr med trummorna?

Postat

Jag trixar rÀtt mycket med ez, senaste gÄngen var det 5kanaler i Cubase med alla olika effekter eller eq.

Om du vill ha total kontroll skulle jag rekomendera att spela in med midi, sen styra det ut till dina trummor för en trumma Ät gÄngen och sen spela in det.

KompressorfrÄgan förstod jag inte, undrar du om du kan lÀgga kompressor pÄ ett stereospÄr? SjÀlvklart kan du spela in ett stereospÄr frÄn din trummodul, men Àven dÀr rekomenderar jag midistyrt om du Àr nybörjare. LÀttare att justera och man vet sÀllan hur man vill ha det förrÀn lÄten börjar bli klar.

Postat

ditt sista tips om att styra trummorna sen med midi och spela in spÄr för spÄr va bra. synd, för jag tror bara att dom har midi out....

det Àr yamahatrummorna som var med i studio nr 9 dom ligger pÄ 7000 tror jag sÄ dom Àr vÀl inte super. men nu har jag spelat in trummor frÄn ljudmodulen pÄ lÄten, kan jag dÄ, eller mÄste jag lÀgga pÄ kompressor o eq. trummorna borde bvÀl passa i en lÄt som dom Àr va? t.ex bastrumman lÄter ju redan prima....

tack för svaret!

Postat

Jag tror Zyan menade att du spelar in midispÄret pÄ datorn, sen solar du varje enskild del av trumsetet i mixern i EZ och spelar in det pÄ nytt som ett audiospÄr.. förslagsvis kan du sola 2 kanaler Ät gÄngen, panorera dem extremt till höger/vÀnster och spela in dem som ett stereospÄr för att sedan separera stereospÄret och processera kanalerna individuellt.. Var ett tag sen jag jobbade med EZ, och bara genom Pro Tools (via wrapper).. men ska det inte gÄ att fÄ ut alla midikanalerna som separata audiospÄr i de nyare uppdateringarna?

/Dave

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.