Jump to content
Annons

inspelning av Digitala trummor


stoffie

Recommended Posts

tja , har en snabb fråga. sitter och spelar in lite hemma och har ett par digitala trummor som jag tänker spela in. Men har kommit att undra hur man bäst spelar in dem. Ett akustiskt mickar man upp varje trumma så att dom får separat kanal. Men mina digitrummor lägger sig på ett stereospår så att alla trummor hamnar i samma kanal. Det jag egentligen undrar är behövs det komprimering och dylik efterbearbetning vid mixning av såna här trumljud som ligger i en ljudmodul till digitala trummor. annars kan jag ju bara spela in i ett stereospår lika gärna.

tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tja , har en snabb fråga. sitter och spelar in lite hemma och har ett par digitala trummor som jag tänker spela in. Men har kommit att undra hur man bäst spelar in dem. Ett akustiskt mickar man upp varje trumma så att dom får separat kanal. Men mina digitrummor lägger sig på ett stereospår så att alla trummor hamnar i samma kanal. Det jag egentligen undrar är behövs det komprimering och dylik efterbearbetning vid mixning av såna här trumljud som ligger i en ljudmodul till digitala trummor. annars kan jag ju bara spela in i ett stereospår lika gärna.

tacksam för svar

Har du midi in och utgångar lediga på trummorna och insppelningsmojängen (antar att det är en dator) så ska du köra med det. Mycket lättare att justera om du ändrar dig senare, eller ändra trumljud med ett klick. Elelr varför inte köra med andra trumljud som ez.

Dessa ljud är redan processad, men det krävs lite kompressor, gate och eq kanske, för att få dem passa i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tack för svaret.

Jag har kört med ezdrummer på låten för att det är lättare att spela in efter än bara clicket. Blir bra, men man känner sig inte så orginell med den. Jag tror att det är fler som har ezdrummer i sin dator än vad det är som har precis samma trummor som jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trixar rätt mycket med ez, senaste gången var det 5kanaler i Cubase med alla olika effekter eller eq.

Om du vill ha total kontroll skulle jag rekomendera att spela in med midi, sen styra det ut till dina trummor för en trumma åt gången och sen spela in det.

Kompressorfrågan förstod jag inte, undrar du om du kan lägga kompressor på ett stereospår? Självklart kan du spela in ett stereospår från din trummodul, men även där rekomenderar jag midistyrt om du är nybörjare. Lättare att justera och man vet sällan hur man vill ha det förrän låten börjar bli klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

ditt sista tips om att styra trummorna sen med midi och spela in spår för spår va bra. synd, för jag tror bara att dom har midi out....

det är yamahatrummorna som var med i studio nr 9 dom ligger på 7000 tror jag så dom är väl inte super. men nu har jag spelat in trummor från ljudmodulen på låten, kan jag då, eller måste jag lägga på kompressor o eq. trummorna borde bväl passa i en låt som dom är va? t.ex bastrumman låter ju redan prima....

tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror Zyan menade att du spelar in midispåret på datorn, sen solar du varje enskild del av trumsetet i mixern i EZ och spelar in det på nytt som ett audiospår.. förslagsvis kan du sola 2 kanaler åt gången, panorera dem extremt till höger/vänster och spela in dem som ett stereospår för att sedan separera stereospåret och processera kanalerna individuellt.. Var ett tag sen jag jobbade med EZ, och bara genom Pro Tools (via wrapper).. men ska det inte gå att få ut alla midikanalerna som separata audiospår i de nyare uppdateringarna?

/Dave

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...