Jump to content
Annons

Battery 3


Ritchie92

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har precis installerat Battery 3 i mitt Pro Tools 7.1 och pulat lite. Jag har sett pĂ„ guider videos och dyrligt att dom har spelat in ett midispĂ„r pĂ„ olika kanaler, t.ex baskaggen pĂ„ kanal 1, virvel pĂ„ kanal 2 OSV... AlltsĂ„, Jag vi kunna ha ett battery 3 uplaggd pĂ„ en AUX/Audio spĂ„r och ha olika trumslag pĂ„ olika midikanaler. Eftersom jag inte Ă€r vĂ€rldsmĂ€stare pĂ„ min nya Trigger Finger frĂ„n M-audio 😉 kan det vara underlĂ€ttande att kunna ta 1 eller 2 slag i taget utan att ha ett flertal Battery 3 uplaggda dĂ€rav Ă€ven för att lĂ€tta pĂ„ minnet.

Tackar för alla svar! 😳

/Ritchie

Redigerat av Ritchie92
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Nu vet jag inte hur strukturen i Protools Ă€r upplagd men det borde inte vara nĂ„gra problem att lĂ€gga en (1) instans av Battery 3 och routa respektive pad ( i battery GUI't ) till varsin midikanal och sedan göra antingen step-programmering via trigger-finger eller helt enkelt dutta i midikluttar pĂ„ vanligt programmeringsmanĂ©r đŸ˜±

Trigger-finger Àr vÀl den dÀrna mackapÀren som ser ut som AKAI MPC'n..?

alltsÄ en matris med 4x4 fyrkantiga gummipads?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Aaa... Trigger finger Ă€r en kontrolenhet med 8 virbara portar och fyra reglar valfritt instĂ€llbara. men jag testade att lĂ€ga upp 16 monokanaler i battery eftersom jag har 16 pads sedan routa ut varsin monokanal pĂ„ varsin midikanal men problemet Ă„terstĂ„r. jag kanske bara Ă€r puckad đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

8 virbara portar

Förklara det dĂ€r ordet 😄

..jag kollade upp att det var den mojÀngen jag tÀnkte pÄ..och..det var det ju...

Ok, sÄ hÀr gör du:

Fixa till en midikanal i Cubase och sÀtt Midi-inputdevice till ditt Triggerfinger och kolla sÄ Cubase/kanalen registrerar MIDI-aktivitet nÀr du trummar pÄ gummiplattorna.. om inte fixa detta först.

nÀsta steg:

Starta battery 3 och ladda in nÄgra samplingar i matrisen

sedan markerar du cellen ( med muspekaren) och klickar pÄ fliken "Cell" ( eftersom det Àr trean du har ligger den som första flik lÀngst ner.)

Ok. dÀr ska du se en liten knapp det stÄr "learn" pÄ, klickar du nu pÄ den och spelar pÄ den pad du vill ska trigga det markerade ljudet assignas notvÀrdet Pad'en skickar ut till första cellen.. gör sedan sÄ med resten av de celler du vill ska triggas.

Sen kanske du vill ha ut respektive ljud pÄ en egen kanal i Cubasemixern och dÄ gör du pÄ liknande sÀtt: Markera cellen, kika lÀngst ner i högra hörnet under Output ( i Battery alltsÄ) sÄ ska du se en liten förkortning det stÄr Ch pÄ.. du fÄr inte mÄnga gissningar pÄ vad denna gör..

Sen i Cubase trackmanager kanske du vill dela upp mixen sÄ alla ljud har sin "eget" midispÄr ex. virvel pÄ en kanal, bastrumma pÄ en o.s.v.. dÄ skapar du bara nya midispÄr och sÀtter dem till samma (midi)output-kanal..

Sen Ă€r det bara att trumma sĂ„ fingrarna kroknar 😆

Lycka till

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

8 virbara portar

Förklara det dĂ€r ordet 🙂

..jag kollade upp att det var den mojÀngen jag tÀnkte pÄ..och..det var det ju...

Ok, sÄ hÀr gör du:

Fixa till en midikanal i Cubase och sÀtt Midi-inputdevice till ditt Triggerfinger och kolla sÄ Cubase/kanalen registrerar MIDI-aktivitet nÀr du trummar pÄ gummiplattorna.. om inte fixa detta först.

nÀsta steg:

Starta battery 3 och ladda in nÄgra samplingar i matrisen

sedan markerar du cellen ( med muspekaren) och klickar pÄ fliken "Cell" ( eftersom det Àr trean du har ligger den som första flik lÀngst ner.)

Ok. dÀr ska du se en liten knapp det stÄr "learn" pÄ, klickar du nu pÄ den och spelar pÄ den pad du vill ska trigga det markerade ljudet assignas notvÀrdet Pad'en skickar ut till första cellen.. gör sedan sÄ med resten av de celler du vill ska triggas.

Sen kanske du vill ha ut respektive ljud pÄ en egen kanal i Cubasemixern och dÄ gör du pÄ liknande sÀtt: Markera cellen, kika lÀngst ner i högra hörnet under Output ( i Battery alltsÄ) sÄ ska du se en liten förkortning det stÄr Ch pÄ.. du fÄr inte mÄnga gissningar pÄ vad denna gör..

Sen i Cubase trackmanager kanske du vill dela upp mixen sÄ alla ljud har sin "eget" midispÄr ex. virvel pÄ en kanal, bastrumma pÄ en o.s.v.. dÄ skapar du bara nya midispÄr och sÀtter dem till samma (midi)output-kanal..

Sen Ă€r det bara att trumma sĂ„ fingrarna kroknar 😆

Lycka till

Fast han anvĂ€nde ju Protools... 😄

Fungerar vÀl pÄ liknande sÀtt antar jag... fast jag har iofs haft problem med Àven de enklaste midiprylarna i Protools(anvÀnder normalt sett Cubase) vad det gÀller midi...

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag menade faktiskt vridbara portar 😄

I protools anvÀnder du dig inte av midikanalen till att spela upp ljuden. Du anvÀnder en audiokanal och spelar upp dina midi-anslag genom pluggen som Àr satt som en plug-in pÄ audiospÄret. Jag har sedan triggat alla pads i battery till varsin pad pÄ min trigger, sedan har jag lagt ut en output till varje kanal och sedan hÀnvisat varje output till en midikanal. Detta funkade EJ. Alla anslag hamnade pÄ alla kanaler sÄ jag hade 8 midikanaler med samma information pÄ.

Jag har funtat pÄ att köra rewire mellan protools och cubase men det har jag Àven inte fÄtt att funka. farsan kör ju stenÄldersprogrammet Paris Pro ihop med cubase och det funkar ju finnemang.

FĂ„r det ej att funka!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ah.. vad trist, har du sökt pÄ Digidesign forumet efter folk som har samma problem? Har du mailat NI's support eller kollat deras hemsida efter "fixar"?

Det kan ju ocksÄ vara i Battery problemet ligger

Synd att jag inte har tillgÄng till PT och kan rota i det.. hoppas det löser sig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...