Jump to content
Annons

micpreamp eller mixer?


magnus290

Recommended Posts

Tjena alla glada!

Jag har stoppat i 2 st delta 1010LT kort i min burk o nu har turen kommit till att lösa det här med micpreamps o dyligt. Kraven jag har är fantommatning o att det inte sticker iväg för mycket i pengar. Jag vill kunna köra in i datorn direkt som i studio men jag vill även ha möjlighet att splitta signalen till datorn o PAt så man kan göra liveinspelningar. Finns det nån prisvärd lösning på det problemet. Jag har kollat runt lite o det verkar inte vara så många budget prylar som även har splitfunktionen. Behringer MIC100 har o om man läser tester på behringers Micpres i engelska sound on sound så är de ju oki för pengen. Men det är klart skall man ha 16 st så blir det ju dyrt iallfall.

Alternativet är ju en extern mixer man jag antar att stand alone Micpres är bättre än de som sitter i budgetborden. O sen är det ju inte kul att släpa ett stort mixerbord jämt heller, samt att det kan vara bökigt attg lösa det med splitfunktionen även där.

Kom igen nu alla inspelningsfanatiker ( som mig själv), hur löser man problemet utan en förmögenhet??

Borde ju inte bara vara jag som sitter i den situationen.

Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Magnus.

Jag är ingen större stjärna på sånt här, men jag tror att du kan klara dig med bara Y-kablar. Men splitta kan man göra på flera olika sätt. En del kostar mer pengar, andra mindre. De billigare lösningarna brukar ha sina egna problem, men det är väl vad man får räkna med.

En modell är att splitta innan mikförstärkaren. Det finns särskilda burkar med en transformator i som gör att de inte stör varandra. Kostar kosing. Finessen är att vad man gör på respektive sida, inspelning eller PA, inte påverkar varandra. PA-folk brukar vilja skruva på gain på mikpren så att bästa läge för varje kanal är kring 0 på regeln och då får inspelningsfolket spader eftersom nivåerna åker upp o ner.

En annan modell är att tappa signalen ur mixbordet. En del mixbord har en tappning direkt ut efter mikpren som man kan köra över till inspelning. Inte så vanligt dock. Ibland kan man trixa genom att "sno" signalen om det finns en insert på kanalen. Inserten är ofta på en TRS-kontakt, och man kopplar ihop T + R och snor signalen från TR med jord på S. Eftersom det är obalanserat så får man inte ha för lång kabel. Att få till en bra jordning är också viktigt.

En annan modell är att köra med Y-kablar på line-nivån (dvs efter mikpre). Parallellkopplade brukar fungera bra på line-nivå bara man löder rätt. Risken är dock att man får jordslingor. Det krävs att man ordentligt tänker igenom var och hur olika kablar jordas. Det vanliga förslaget är att bygga jorden som en stjärna, och att signalkablar bara jordas i sändaränden. I en live-situation bör man tänka på att obalanserade kablar inte får bli för långa, risken är ju att man pajar alltihop med brum. Finns det sen reglerat ljus med, så blir störningarna ännu större. Är kablarna riktigt långa så kan skillnaden i jordpotential också bli så stor så att man riskerar bränna grejorna. Transformator är bästa sättet att lösa sånt på, men det kostar ju en del.

En micpre värd att titta på : Line-Audio Design OMP -- 8 kanaler, kring 5.000:-. Jag har en som jag är nöjd med.

Om du ändå skall spela in digitalt, så kan det löna sig att fundera igenom att köra digitalt hela vägen. Jag vet inte om dina Delta har digitala ingångar så det kanske inte är aktuellt. Det borde gå att få tag i lite äldre digitala mixerbord begagnade för hyfsade pengar. En del av dem har digitala utgångar också som går att köra in i datorn. Det finns också några mikpre med digital utgång som kan vara intressanta i såna fall, billigast är väl Behringer ADA8000, fast det finns ju dom som säger att man får vad man betalar för det fallet.

Ytterligare en modell är att strunta i att samköra. Ta möjligen ut en stereo-signal ur PA-t och sätt upp egna mikar för inspelning. Har sina fördelar det också. Bland annat kan man välja mikar utan hänsyn till återkoppling från PA-t.

16 kanaler är dock rätt tufft att hantera. Det krävs en hyfsad dator för inspelningen och att man har hyfsad koll på jordslingor och brus o sånt. Kanske inte något att börja med som första projekt. Plus att den som skruvar behöver träna en hel del. Det är bra att träna på i förväg på att både rigga och att rigga ner. Samt att prova olika felsituationer, live-giget går väl före -- "the show must go on" som de säger. Skall det bli CD-kvalitet av en live-spelning krävs det en hel del. Skall det bara vara för att komma ihåg så kan det bli väl så bra med en stereomik och en minidisk eller DAT.

Hoppas det kom lite tips som är värda att titta på.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Kom igen nu alla inspelningsfanatiker ( som mig själv), hur löser man problemet utan en förmögenhet??

Ja....

Först av allt; vad är en förmögenhet för dig?

Om vi snackar storleksordingen 2000:- +-, så ska du lätt skaffa en preamp, som verkar passa dina behov bättre.

Én mixer, i ditt fall, skulle bara fungera som en preamp, fast ändå inte. Om du förstår vad jag menar.

Kolla Studio Projects' VTB1 t.ex.

Men som sagt, så måste man veta vad en förmögenhet (inte) är, för att kunna ge ditt ett vettigt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativet är ju en extern mixer man jag antar att stand alone Micpres är bättre än de som sitter i budgetborden. O sen är det ju inte kul att släpa ett stort mixerbord jämt heller, samt att det kan vara bökigt attg lösa det med splitfunktionen även där.

Om det hade varit jag som suttit i din sits så hade jag nog kollat efter en bra begagnad mixer och sedan lött in egna utgångar till en multikontakt på sidan av mixern, som sedan kopplades direkt till datorn.

-snabbt och smidigt när man roddar upp prylarna..

Men hyr du PAt? för isåfall så är det ju inte så stort steg till att hyra en riktigt bra mixer, som har bra micpreamps och Direct out, och sedan köra med lite enklare prylar hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Grabbar!

Kan ju börja med att tala om lite vilka prylar jag sitter med... kan ju underlätta när det gäller att ge råd...Jag kör:

Cubase SX 2.0 på en

P4 2,6 GHz, 1 G RAM, 2 st 120 G HDs, 2st 17” TFT skärmar

2 st Delta 1010LT I/O kort

3 st UAD-1 kort

Det är väl det...borde räcka för en flerkanalsinspelning med direkt monitorering...

PAt är vårat eget o vi kör en Allen Heath mix vizard 16 kanalare... Jag kan ju ta ut signalen från insertjacken o då ha löst live situationen men då mixern är rackad i vårt PA rack så är det ju svårt att få med sig vid andra flerkanals inspelningar. Skulle vara om man på nåt sett kunde splitta signalen så man kan köra inspelningen på egna prylar skilt från PAt. Kanske är det en beggad mixer som slithäst o sen några få bättre mic preamps vid pålägg som är det bästa upplägget men det skulle vara skönt att slippa släpa med sig en stor mixer varje gång man skall till. Där är ju möjligheten till Line audio designs 8 kanalare vettig i kombination med Ykablar.

Samtidigt så vet jag inte riktigt hur jag skall lösa effekt frågan vid ett sångpålägg med direkt monitorering eftersom jag inte kommer åt FX i datorn... där är ju mixern ett alternativ plötsligt.

Mycket att fundra över är det ju... man vill ju slippa att göra som vanligt att behöva köpa grejerna flera ggr för att prova alla felen själv. Vore skönt att slippa iallfall nån gång.

Frågan vad en förmögenhet är är ju intressant... tja visst köpa en bra mic preamp är ju en sak men att köpa 16 blir väldigt dyrt.... 0-10000 borde kunna vara rimligt antar jag... men så mycket kvalitet som möjligt för så lite pengar är ju intressant osså... finns ju mer man skall köpa liksom...

Kanske skall nämna lite om mig själv osså...om inte annat för attg vet vilket blåbär ni har att göra med...*s*...läste eltele för en massa år sen o har lött en hel del prylar sen dess.. har tex klonat SSL samt urei kompressorer med gott resultat o även byggt Calrec Eqs. Gick en ett årig ljudtekniker utbildning för några år sen.. (innan HD inspelning blev var mans egendom) samt jobbat i studio i 6 månader. Sen har jag skött om bandets PA under de år vi har spelat.

Alla ideer är välkommna, kul om vi kunde lösa detta utan att ahndla prylarna flera ggr.......

Hoppas detta var till lite hjälp i era försök att hjälpa mig

MVH Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja varför bygger jag inte.... planerna är att göra det... kommer nog att kosta 2000 kr för en 2 kanalig preamp i 20000 kronorsklass om det står rätt namn på den... problemet är tid.... jag hinner inte så mycket just nu o sen behöver jag ju ca 16 st o gärna nyss...

nåja byggtiden kommer... du ville ha lite länkar... börja på www.gyraf.dk en firma som bygger världsklass prylar o Jakob har även ritningar på compressorer o preamps o eqs där på deras DIY sida samt även länkar vidare till annat godis... group diy hade ett forum förut men jag vet att det blivit flyttat men inte vart. Du hittar säkert länkar därifrån. Han har tester på några av sina egna prylar han säljer på sidan... o läser man det så inser man att det är en duktig kille som kan sin sak o att han sen brinner för studioelektronik samt gör det själv ... ja bara underbart... världsklass produkter o det gäller även DIY prylarna...

Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magnus,

bra beskrivning av dig själv, erfarenhet och utrustning. Gör det mycket lättare att förstå situationen.

Jag har inte så mycket erfarenhet av live-PA, men den jag har säger mig att det inte är en bra ide att blanda in det vid inspelning. Kraven är ju bitvis rätt olika. Du nämner själv att mixern är rackad som ett exempel på ett sånt problem.

Jag ser liksom framför mig att du har trixat och fixat och äntligen fått till exakt det där ljudet du vill ha vid inspelning, och sen åker mixern iväg på spelning. Och det enda du får är skit för att någon har skruva på alla rattarna. Och sen när den kommer tillbaka är alltihop helt fel igen.

Så jag tror att det är bättre att skaffa ett gäng mikförstärkare bara för inspelning och att sätt i dem i ett eget rack med de effekter du vill ha och eventuellt en enkel line-mixar. Line-mixrar hittar man begagnade för några tusenlapp, syntkillarna säljer ju sina grejor och skaffar datorer i stället. På så sätt blir inspelning- sutrustningen helt fristående från PA-t, krånglar det ena fungerar det andra. Tänk till lite och koppla via en patchbay så att det går att koppla om. Löd ihop en multikabel till ljudkorten som gör det lätt att koppla in i datorn (du kanske vill ha den till annat ibland).

Y-kablar från mikstärkarna till ljudkort och till line-mixern för både bra inspelning och monitormix tillbaka till sångare eller så. Lägg till några utgångar för datorn också. Att Y-koppla balanserade signaler på line-nivå brukar inte störa signalen alls, men att få in den balanserade signalen i en obalanserad ingång (typ i line-mixern) kan kräva lite tanke.

Nästa grej är att det kan vara bra att löda in en multikontakt i PA-mixern som gör att du kan tappa signal som du vill. Andra änden på multikontakten kan ju hamna i en patchbay i inspelningsracken. Men jag skulle vänta ett tag med att koppla in PA-t. Dels för att jag är litet lat, dels för att det är så himla bökigt att ha bägge sakerna ihopkopplade. Sen är det nästa grej att det nästan aldrig blir särskilt bra inspelningar via PA-t ändå. Man vill nog ändå bitvis ha egna mikar för inspelningen.

Kostnad, säg 10.000 för 16 kanaler mikstärkare. Line-mixer 2.000 begagnad. Rack 1.000 begagnat. Ett gäng med patchbay för säj, 1.500. Lite kabel o annat (kontakter är inte billigt) 3.000. Svårt att se att det går att komma billigare undan.

Men slutsatsen är ändå att använda samma grej till två saker oftast bara blir pannkaka.

Lycka till.

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det mesta värkar rätt jobbigt av det som nämts här. Kanske springer iväg lite i pris men jag skulle skaffa ett kort med dubbla adat in och en digetal mixer med dublla ut. Då blir det ju smidigt som satan och man kan köra ut det man vill i PA:t och samtidigt få det man vill genom den optiska kabeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus.

Kom på en sak helt plötsligt.

Line Audio Design OMP8 som jag pratade om har balanserade utgångar på XLR-kontakt. 1010LT har väl obalanserade på Phono-kontakter.

Inte en självklart bra kombination!

Det är inte optimalt att gå från balanserat till obalanserat, och jag skulle nog prova ordentligt först innan jag lade ut några stora pengar.

Jag utgick liksom i tankevärlden från att om man ens tänker på 16 ingångar så har man balanserade signaler in till ljud-kortet. OMP-n har också +4dB nivå ut, men jag har för mig att det klarar 1010LT av på ingången tror jag (stämmer det ?).

Det är inte lätt att ha ont om pengar inte. Man måste ha desto mer kunskap då i stället, och bättre rådgivare än jag lyckats vara. Ber om ursäkt om jag strulat till det.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenixen...

Tack för alla tips... vi får se bart det leder men bara det att föra en dialog i ämnet kan ju öppna upp helt nya lösningar som man inte tänkt på...

Det här med att blanda live o studio ser jag dock inte som ett problem... det är därför jag tänker ta y kablar o separera pa o inspelningsbiten...sen att jag får ta samma mickar... ja det är ju en prisfråga det med.... men det är 2 linade gitarrer från pod mm samt en linad bas från en ebs micro pre... där är det ju inga problem alls... sen trummorna är sm 57 or samt en baskagge mic... samma som jag använder o spela in med hemma... borde funka...lite läck o så får man ju räkna med...

Har surfat runt lite på nätet o funderar på att på sikt bygga 16 bra mic preamps... har hittat en stygging klonad för rätt pris... men det tar ju sin lilla tid osså....

men hur som helst vill jag även få till nån lösning i närtid.... eftersom jag både spelar gitarr o är bandets ljudtekniker har jag ju rätt fria händer när det gäller mickar mm... tänkte att en första lösning antagligen får bli att tapa via insertjacken o löda ihop tip o sleeve o tappa av den signalen då har jag ju en obalancerad signal direkt ifrån mic pre... borde väl funka... o även passa mina phono in på ljudkorten....o jag vet ju att ingen rör gainen på bordet efter som det är jag som kranar....*s*...men det är ju samtidigt sköänt att ha sina egna grejer separerade från bandets....

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Byta ljudkort var ju inte det jag räknat med men det visade sig att det blir både bäst o faktiskt ( nästan) billigast... byter in mina 2 delta1010lt mot ett emu 1820M o sen en behringer ada8000 som slitvarg kompletterat med 1 Line Audio OMP. ger mig 16 kanaler in samt att jag även får möjlighet med direktmonitorering med effekter. 2 mic pres i OMPn finns över så om jag kompletterar med med en ad omvandlare till sp/dif så är jag iland med 18 kanaler i. Allt blir balancerat o det är förhoppningsvis bara att tuta o köra sen....*äntligen*... nåja nu är det på G iallfall..

Hoppas det blir en toppenlösning.... sen är det bara att löda ett knippe Y kablar...

Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...