Jump to content
Annons

peki

Recommended Posts

Hejsan!

Försöker få igång pt i en ny imac, använder pt 6.1 samt mbox. Felmeddelandet ger "Digid. hardware is in use by another application. (-1133) vid start.

Funkar i min xp laptop men inte i imacen. Har ingen erfarenhet av imac från förr.

Tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl bara PT LE 7.3 och uppåt som är universal binary (som funkar med de nya macarna)? så om du inte vill köra pt under rosetta, vilket du antagligen inte vill får du nog skaffa en nyare version..

Redigerat av kartan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren, få se då uppgradera pt eller gå över till logic eller cubase. Antar att ni har erfarenheter, tar gärna emot tips o erfarenheter. Jobbar mest med akustiska instrument sällan nåt midi, iofs garage band kunde räcka väl så bra åt mig =)

peki

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara så att CoreAudio använder din mbox? Se till att din IMac använder det inbyggda ljudkort så borde det funka, iallfall av felmeddelandet att förstå så är ditt ljudkort redan upptaget och det har ju inget med vilken version av PT du kör liksom, det händer ju bara om ljudkortet är engagerat av ngn annan process av datorn. Kombinationen du har borde vara klockren annars...

Säg till om detta inte fungerade. Kolla vad ditt "ljud" för datorn är kopplat till interna eller externa ljudkortet via coreaudio. Klicka så det interna ljudet sköts via inbyggda ljudkortet!

God fortsättning 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren, få se då uppgradera pt eller gå över till logic eller cubase. Antar att ni har erfarenheter, tar gärna emot tips o erfarenheter. Jobbar mest med akustiska instrument sällan nåt midi, iofs garage band kunde räcka väl så bra åt mig =)

peki

Kan du köra Protools så ska du göra det. Uppgradera till 7.3. Du kommer inte att ångra dej. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om du är van vid Protools och gillar att arbeta i det finns det ingen anledning att byta. Det blir ju billigare att uppgradera ditt PT till 7.3 än att ge sig på något annat. Om du inte kör garageband som ju är gratis, men det är ju även lite mer begränsande.

Så jag säger också uppgradera, du ångrar dig inte 🙂

Redigerat av kartan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar..

Inbyggd mikrofon=Inbyggd

Linjeingång=Ljudport linje in.

Mboxen kopplad till imacen (usb) men ingen mbox syns här i inställningarna. Ska den synas nånstans?

Hur avinstallerar jag pt i en mac?

Kommer inte ihåg ifall Protools installeraren har en av installerare i samma program. Annars så är det bara att slänga Protools mappen som finns i Program mappen.

Det finns en Digi-Coreaudio att ladda hem från Digidesigns hemsida. Dock måste du vara registrerad för att komma åt den.

DIGIDESIGN

/ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur avinstallerar jag pt i en mac?

från installations cd'n. välj: de-install eller vad det nu heter .. .

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack mikke för tipset,

kollade på dd:s hemsida, att uppdatera till 7.3 kostar 65 € men stöd saknas för dual core intel macar så jag väntar o ser en uppdatering kommer väl snart. 😱

nono. 7.3 är för intel mac. och du behöver inte köpa 7.3. det finns en stand alone coreaudio att ladda ner. alltså en fil för ditt inyerface att fungera i maccen. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Tack för tipset.

Men m-audios I/o mix fungerar väl endsat med pt m-powered? Jag kör nu med digid`s mbox och är väl sålunda bunden till digid produkter ifall jag inte köper en m-powered pt.

command 8:n ska väl kombineras med en 002 el dyl för att få 8 ingångar?

mvh

peki

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...