Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena alla! Jag hade tänkt mig att göra någon slags house låt, skulle villja ha något i stil med Eric Prydz låt "Call on me". Var väldigt längesedan jag hörde låten, och jag har den inte. Så jag undrar om låten är gjort i fyrtakt? Om inte det hur ska man bygga upp ett beat då? 😕 Och är det sidechain i låten? 😲 Hehe..

Tacksam för hjälp 😮

Hade Gott!

Peace

Annons
Postat
Tjena alla! Jag hade tänkt mig att göra någon slags house låt, skulle villja ha något i stil med Eric Prydz låt "Call on me". Var väldigt längesedan jag hörde låten, och jag har den inte. Så jag undrar om låten är gjort i fyrtakt? Om inte det hur ska man bygga upp ett beat då? 😲 Och är det sidechain i låten? 😮 Hehe..

Tacksam för hjälp 😮

Hade Gott!

Peace

hähä. Finns det EDM som inte är fyrtakt? 😕

Ja. den låten är ungefär en "milestone" för sidechain.

Postat
Tjena alla! Jag hade tänkt mig att göra någon slags house låt, skulle villja ha något i stil med Eric Prydz låt "Call on me". Var väldigt längesedan jag hörde låten, och jag har den inte. Så jag undrar om låten är gjort i fyrtakt? Om inte det hur ska man bygga upp ett beat då? 😲 Och är det sidechain i låten? 😮 Hehe..

Tacksam för hjälp 😮

Hade Gott!

Peace

hähä. Finns det EDM som inte är fyrtakt? 😕

Ja. den låten är ungefär en "milestone" för sidechain.

Okej 😛 Vet du hur man får den grymma effekten i Reason? 😄

Hade Gott!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Lägg en Masterkompressor sist i din ljudkedja.

Baskaggen skall styra pumpet så jag kanske, om jag var på humör, skulle ha splittat signalen från denna med en splitter. Sedan tager man en av de splittade baskaggarna in i en liten mixer för att kunna ställa nivån på pumpet.

Mixerns utgångar trycker du sedan in i Masterkompressorns sidechain.

Kräma på kompressorn tills det blir mos!

Ratta hur mycket sidechain effekt du vill ha. (Pump)

Vill du ha kräm i baskaggen så använd splittern och lägg en extra kagge på en mixer. Koppla sedan om hela signalkedjan du tidigare skapat in i mixern och voila du får en pumpande mix på en kanal med en stenhård baskagge på den andra.

Har kopplat racket men orkar inte lägga upp en bild...

Det blev inge bra förklaring, jag är trött....

Redigerat av drloop
Postat

eller, så lägger du ut en tom redrum, där du på en kanal lägger en kick. sen skapar du en kompressor på den synth/sampler som du vill ska pumpa, sen trycker du tab och vänder på racket. från baksidan på redrummen drar du kablar från den kanalen där du har kicken till sidechain-ingången på kompressorn, lägger ut kicken som önskat pattern i redrum och voila - sidechain.

vill du sen använda samma kick utan att behöva göra en ny kick för varje komp så gör du en spider audio-splitter efter redrummen.

nivån på pumpet styr du med threshold/ratio på komressorn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.