Jump to content
Annons

Att stämma edge pro 2


David_

Recommended Posts

Tja! Jag har införskaffat mig en ibanez med edge pro stall.. någon som kan försöka sig på att försklara hur jag intonerar den, det finns ju en massa saker man kan skruva på hehe 😉 har redan haft sönder två strängar som bara gick av när jag drog löst i en skruv 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det dom där som liknar ett floyd rose men som inte är det?

I så fall bör det finnas någon skruv för finstämmning på baksidan av stallet... stämm lite grund stämmning, skruva fast strängarna i halssadeln och intronera sedan med hjälp av de skruvarna som sitter riktade mot baksidan på kroppen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det dom där som liknar ett floyd rose men som inte är det?

I så fall bör det finnas någon skruv för finstämmning på baksidan av stallet... stämm lite grund stämmning, skruva fast strängarna i halssadeln och intronera sedan med hjälp av de skruvarna som sitter riktade mot baksidan på kroppen...

Vet du vad intonering går ut på? Du kan inte intonera med finstämningsskruvarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det dom där som liknar ett floyd rose men som inte är det?

I så fall bör det finnas någon skruv för finstämmning på baksidan av stallet... stämm lite grund stämmning, skruva fast strängarna i halssadeln och intronera sedan med hjälp av de skruvarna som sitter riktade mot baksidan på kroppen...

Vet du vad intonering går ut på? Du kan inte intonera med finstämningsskruvarna.

Senast jag var i kontakt med något som likande ett sådant stall, så hittade jag inga andra vridbara saker än de som justerar sadelns höjd och de som flyttar sadeln fram och tillbaka, som man på vanliga gitarrer brukar använda då man intonerar, dessa är även de som går under namnet finstämmnings skruvar.

Istället för att racka ner på någon då man försöker hjälpa till, så kan du väll bidra med något som kan vara hjälp till den som frågar, och eftersom att du inte själv nämner hur man ska göra, antar jag att du själv inte vet vad intonering är...

Hoppas trådskaparen inte tar illa upp då jag skriver detta inlägg, men jag känner mig svagt påhoppad av Phobos...

Link to comment
Dela på andra sajter

Leje (oregistrerad)

Lite begreppsförvirring här kanske? Gör som Herr Q säger i stort d.v.s. för att stämma så släpp den låsbara sadeln oftast insexskruvar. Stäm gitarren med dom vanliga stämskruvarna, lås fast sadeln. När du låst fast sadeln så kommer inte gitarren stämma exakt längre, använd då finjusteringsskruvarna (de som pekar bakåt/uppåt på ett Edge Pro) på svajstallet och justera till rätt stämning.

Intonering är något helt annat och behöver justeras om du t. ex. byter till annan strängtjocklek. Intoneringen sköter du genom att justera de "klackar" som strängen bryter över i stallet. Justeringen gör du med de skruvar som sitter "under strängarna" i stallet och där skruvskallen pekar framåt.

För att kolla om intoneringen stämmer stämmer du den lösa strängen, tar flagioletten på 12:e band och kollar stämningen igen. Är inte stämningen exakt lika vid lös sträng och 12:e band så är inte intoneringen OK och behöver justeras. Att intoneringen inte är OK hör man oftast direkt om man kör ett barré ackord upp längs halsen och ackordet blir mer och mer "surt/fel" ju längre upp man kommer...

Redigerat av Leje
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det dom där som liknar ett floyd rose men som inte är det?

I så fall bör det finnas någon skruv för finstämmning på baksidan av stallet... stämm lite grund stämmning, skruva fast strängarna i halssadeln och intronera sedan med hjälp av de skruvarna som sitter riktade mot baksidan på kroppen...

Vet du vad intonering går ut på? Du kan inte intonera med finstämningsskruvarna.

Senast jag var i kontakt med något som likande ett sådant stall, så hittade jag inga andra vridbara saker än de som justerar sadelns höjd och de som flyttar sadeln fram och tillbaka, som man på vanliga gitarrer brukar använda då man intonerar, dessa är även de som går under namnet finstämmnings skruvar.

Istället för att racka ner på någon då man försöker hjälpa till, så kan du väll bidra med något som kan vara hjälp till den som frågar, och eftersom att du inte själv nämner hur man ska göra, antar jag att du själv inte vet vad intonering är...

Hoppas trådskaparen inte tar illa upp då jag skriver detta inlägg, men jag känner mig svagt påhoppad av Phobos...

Finjusteringsskruvarna flyttar såvitt jag vet inte stallsadlarna utan spänner bara strängen på t ex Floyd Rose-stall och det fungerar väl säkert liknande på ett Edge Pro?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...