Jump to content
Annons

Val av studiomonitorer


DexiL (oregistrerad)

Recommended Posts

DexiL (oregistrerad)

Den fråga har säkert dykt upp massvis med gånger, men vore tacksam om ni kunde svara på den ändå.

Är på jakt efter ett par trevliga studiomonitorer. Har hittils suttit på ett per vanliga högtalare och mixat vilket har varit en ganska stor pina, mitt största problem är nivåregleringen av bas. Antingen blir det så innåthelvete mycket bas eller ingen alls, dock mest åt det första hållet. Mest eftersom högtalarna knappt tar upp någon bas alls.

Så, behöver ett par välbalancerade högtalare där man hör basen ganska tydligt. De ska vara aktiva och låta bra. Priset är max 4,000 och billigare men bra uppskattas även. Vore också trevligt om man kunde enkelt komplettera detta paket med någon sub i framtiden. Har noll vana av studiomonitorer typ, är lite halvt nybörjare på studios.

Mestadels av musiken som mixas är rock och metal. 5,25"-element känns som de kommer tappa en stor del av basen, duger 6,5" eller bör man satsa på 8"?

Sen förresten, en fråga som egentligen inte hör hemma här, men kanske någon kan svara på ändå. När man mixar trummornas baskagge tillsammans med basen, så brukar jag boosta EQ:n på baskaggen runt 60Hz och skära runt 120Hz, och boosta basen runt 120 och skära denna runt 180Hz. Är detta vettigt? Har som sagt ingen bas i medhörningen när jag mixar, svårt att höra vart baskaggen och basen "krockar".

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
5,25"-element känns som de kommer tappa en stor del av basen, duger 6,5" eller bör man satsa på 8"?

För den nämnda summan kommer du inte att få 8", knappt 6.5". Det billigaste du kommer undan med är Behringers aktiva lådor, 366€ per par i T-butiken med 8". Jag har inte hört dom, men med 8" element kan du få bumlighetsproblem beroende på din akustik också.

Link to comment
Dela på andra sajter

DexiL (oregistrerad)
så sök dummer!

Så hyggligt!

Vi får väl försöka hjälpa nykomlingarna på ett anständigt sätt.

Dexil, kolla i tidigare trådar. Om du läser den färskaste så kommer du få en hel del uppslag där.

Ok, ska börja leta igenom forumet, var nog för lat för att leta. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...