Jump to content
Annons

Får inte igång min JV-1080


Sjodahl

Recommended Posts

Tjenare. Köpte en Roland JV-1080 för ett tagsedan... Kopplade in den till min synth å lirade då.. Kopplade in den till datorn nyss, men får det inte att fungera.. Jag har ett EMU-0404 kort.. Och jag har kopplat direkt in i midi utagen.. Och jag använder FL Studio!

Hur ska jag gå till väga?

Skulle vara najs om någon beskrev 😳

Hade!

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)

du måste ju koppla in din JV-1080 i ljudkortet med ljudkablar också... annars får du ju bara MIDI in i datorn...

Fast det kanske du har tänkt på redan... är du säker på att midikablarna är kopplade rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

du måste ju koppla in din JV-1080 i ljudkortet med ljudkablar också... annars får du ju bara MIDI in i datorn...

Fast det kanske du har tänkt på redan... är du säker på att midikablarna är kopplade rätt...

Jasså så man måste koppla med ljudkablar med.. Jag kopplade midisladdarna med midi out och midi in, tror inte det är fel iaf?.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill använda synthen som ljudmodul måste du på något sätt få ut ljuden från synthen med. Midikablarna skickar bara kontrollmeddelanden som säger åt synthen vad den ska spela och hur. Släng ett par audiokablar från förmodad ljudutgång till någon audioingång på ljudkortet så ska du se att det ordnar sig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill använda synthen som ljudmodul måste du på något sätt få ut ljuden från synthen med. Midikablarna skickar bara kontrollmeddelanden som säger åt synthen vad den ska spela och hur. Släng ett par audiokablar från förmodad ljudutgång till någon audioingång på ljudkortet så ska du se att det ordnar sig 😉

Yes, ska använda den som modul... Men alltså i fl så ska man ju gå in på midi OUT. Men JV-1080 finns inte där :S Hur ska jag göra? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

det som du förmodar heter JV-1080 OUT heter istället något i stil med EMU 0404 OUT eftersom det är ljudkortet som styr ditt midi in i datorn och inte synthmodulen.

Du ska koppla såhär:

Synth MIDI OUT---> Dator MIDI IN

Synth MIDI IN---> Dator MIDI OUT

Hur kopplar du ditt klaviatur?

Link to comment
Dela på andra sajter

det som du förmodar heter JV-1080 OUT heter istället något i stil med EMU 0404 OUT eftersom det är ljudkortet som styr ditt midi in i datorn och inte synthmodulen.

Du ska koppla såhär:

Synth MIDI OUT---> Dator MIDI IN

Synth MIDI IN---> Dator MIDI OUT

Hur kopplar du ditt klaviatur?

Det är detta som är wired.. Jag hittar inget som heter som mitt ljudkort.. men jag har det inställt på EMU-ASIO :S Väldigt konsigt eller hur? :S

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

kolla i menyn vart du sköter alla dina connections så att du har ditt ljudkorts MIDI In och Ut aktiverade och dom är förbockade att visas i listan för olika midialternativ.

Jag använder cubase och där finns det såna inställningar. Kan inget om FL så jag får gissa att det finns liknande inställningar 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade i Cubase nu.. Som "in" satte jag "Alla Midi Inputs" och ut "E-MU" mitt ljudkort.. Och när jag trycker på volymknappen på jvn så får jag ljud i högtalarna, men när jag skriver in en melodi och spelar så får jag ingen :S Någon som vet vad det är som är wired?

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror knappast att det är nåt fel på din JV. Vilket läge kör du i? GM / Performance / Patch? I GM så tar den emot på alla 16 kanaler och i Patch enbart på en. Vilken kanal skickar du ut från Cubase? Om du kör i Patch, tryck System och sätt "Receive Channel" till samma kanal som din ut-MIDI-kanal i Cubase. Ganska basic prylar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...