Jump to content
Annons

Reasonfrågor


gorne_85

Recommended Posts

tja sökte i forumen men kunde inte hitta svaren jag letar efter så jag postar en egen tråd.

först och främst vill jag veta hur man lättast lägger en effekt på bara en not/trumma, säg att jag inte vill ha reverb på alla trummorna i redrumen utan bara på snaren, eller kanske bara på ett visst trumslag nånstans i låten. hur gör jag?

sen om jag har en sampling wav format och öppnar den i NN19 eller NN-XT kan jag då "choppa" upp den på nåt sätt, så jag får den i mindre bitar. kan va bra om man inte får tempot att styämma exakt hela samplingen ut eller bara vill använda en del av samplingen på vissa ställen.

det va allt för nu tack på förhand 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att lägga en effekt på enbart ett ljud i Redrum så kan du trycka på tab och dra sladdar från rätt kanal till valfri effekt, eller till en ny kanal i mixern och lägga på effekten som insert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detdär "att klippa upp" som du pratar om verkar vara Dr.Rex grejer.

För att kunna göra rexfiler behöver du ett program utöver reason.

För att lägga effekter på ett visst trummslag så beror det lite på effekten. Du kan ju alltid testa att Gata lite grejer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tja sökte i forumen men kunde inte hitta svaren jag letar efter så jag postar en egen tråd.

först och främst vill jag veta hur man lättast lägger en effekt på bara en not/trumma, säg att jag inte vill ha reverb på alla trummorna i redrumen utan bara på snaren, eller kanske bara på ett visst trumslag nånstans i låten. hur gör jag?

sen om jag har en sampling wav format och öppnar den i NN19 eller NN-XT kan jag då "choppa" upp den på nåt sätt, så jag får den i mindre bitar. kan va bra om man inte får tempot att styämma exakt hela samplingen ut eller bara vill använda en del av samplingen på vissa ställen.

det va allt för nu tack på förhand 🙂

Du kan ju ha snaren i en enskild redrum och lägga effekter bara på den...

Sen om du vill använda effekten på något enstaka ställe i låten så får du automatisera effekten. Exempelvis enligt följande:

Högerklicka på effekten du vill använda, välj "create sequencer track".

Sedan högerklickar du på tex bypass/on/off-reglaget och väljer "edit automation". Därefter kan du måla in vart du vill att effekten ska vara på bypass, on eller off i det blå fältet i sequencerdelen längst ner..

Hoppas det går vägen!

Link to comment
Dela på andra sajter

tja sökte i forumen men kunde inte hitta svaren jag letar efter så jag postar en egen tråd.

först och främst vill jag veta hur man lättast lägger en effekt på bara en not/trumma, säg att jag inte vill ha reverb på alla trummorna i redrumen utan bara på snaren, eller kanske bara på ett visst trumslag nånstans i låten. hur gör jag?

sen om jag har en sampling wav format och öppnar den i NN19 eller NN-XT kan jag då "choppa" upp den på nåt sätt, så jag får den i mindre bitar. kan va bra om man inte får tempot att styämma exakt hela samplingen ut eller bara vill använda en del av samplingen på vissa ställen.

det va allt för nu tack på förhand 😉

Ladda in samma snare på två olika kanaler i redrum och köra ena genom den effekt du vill till mixern och den andra "torr" till mixern

Recycle är bra att "choppa" upp samplingar i bitar och få synkat, bara att ladda in i drrex sen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För att blöta enskilda instrument:

1. Skapa en mixer.

2. Skapa en redrum.

3. Markera mixern, skapa ett reverb.

Nu kan även Redrum:en utnyttja reverbet som sendeffekt, justera på S1! (se bild)

s1.jpg

...och om fråga 2 - nej Reason kan inte editera samples.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren, ska prova mig fram här så får vi se hur det går 😏 men nån som vet nåt bra externt program man kan använda att choppa samplingar i förutom recycle?

Vet inte riktigt hur du vill choppa upp det, men Adobe audition & Cool edit pro 2.1 är bra. Cool edit är mest överskådligt och lättast av de två enligt mitt tycke. Går att spara ner som wave från båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...