Jump to content
Annons

Problem med prestanda


jivegard

Recommended Posts

Jag har gjort en helt ren Windows XP-installation och installerat alla nödvändiga drivrutiner och uppdateringar till Windows. Jag kör en AMD Athlon 2600+ med 512Mb minne och totalt 280Gb hårddisk. Dessa är nyligen defragmenterade. Ljudkortet är ett M-Audio 1010LT.

Jag kör Cubase SX2 och har i projektet endast 30% processoranvändning. Hårddiskanvändningen är så gott som alltid på noll.

Problemet är att jag med ojämna mellanrum, både vid inspelning och uppspelning får rejäla clickar och avbrott i uppspelningen. CPU-mätaren i Cubase går upp till 100% under ett kort ögonblick!

Vad jag tror har jag gjort allt jag kunnat i inställningar i Cubase och provat att höja bufferten i Delta-drivrutinen till väldigt höga tal, men det blir inte bättre för det.

Någon som har någon idé om vad detta kan bero på? Jag skulle vara oerhört glad om jag fick några tips så snart som möjligt. Är mitt uppe i en sånginspelning... 🙂

Stort tack på förhand!

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som om någon annan process i datorn tar över CPU'n. Vad har du igång för program mer?

Någonstans (minns inte var i XP) kan man välja hurvida man vill prioritera prestandan. Går att välja om man vill köra bäst prestanda för bakgrundsprocesser eller aktiva program. Prova att joxa lite med det. (tror VST/VSTi/ASIO räknas som bakgrundsprocesser)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att det mest är P4or som har det problemet.

Jag hade inte kryssat i att Windows skulle prioritera bakgrundsprocesser. Det kanske gör susen?

I övrigt verkar systemet rätt normalt tycker jag. När jag har igång Cubase utan att spela upp låten pendlar CPU-användandet (kollar i aktivitetshanteraren) mellan 25-50% .. Resten slukas av Systemet vänteprocess. Minnesanvändningen är mycket låg. Dryg 100Mb innan jag startar Cubase. Cubase använder sedan 170Mb.

Vilka inställningar rekommenderar ni under Multitrack i Cubase?

Tack för alla snabba tips!

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men jag tror inte att det är där problemet ligger den här gången... Men mer minne kommer ... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att det mest är P4or som har det problemet.

Jag hade inte kryssat i att Windows skulle prioritera bakgrundsprocesser. Det kanske gör susen?

I övrigt verkar systemet rätt normalt tycker jag. När jag har igång Cubase utan att spela upp låten pendlar CPU-användandet (kollar i aktivitetshanteraren) mellan 25-50% .. Resten slukas av Systemet vänteprocess. Minnesanvändningen är mycket låg. Dryg 100Mb innan jag startar Cubase. Cubase använder sedan 170Mb.

Vilka inställningar rekommenderar ni under Multitrack i Cubase?

Tack för alla snabba tips!

Johan

Man läser tydligen som en kratta. Jag missade att det var en AMD du hade... 🙂

Att ställa om till at prioritera bakgrundsprocesser är det första man ska göra för att det ska fungera bra, så det kan säkert göra en del skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det ska den!

Tack för hjälpen! Det verkar något bättre nu iaf. Har lagt sången....får se när jag släpat hem datorn om det blev något inspelat...

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

De gånger jag har råkat ut för liknande fenomen så har det nästan alltid berott på någon plug-in. Om du kör VSTi:s och/eller vanliga VST-effekter så testa med att stänga av dom en efter en för att lokalisera "den skyldige".

Link to comment
Dela på andra sajter

å fan! Bra tips! Ska kolla det...

Tror du bara det handlar om VSTs? Inte DirectXar?

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...