Jump to content
Annons

trådlösa tekniklösningar för att få musik överallt


suprapappa

Recommended Posts

hallå

håller på och funderar på allehanda tekniklösingar för huset jag nyss har flyttat till och håller på att renovera........innan var det rätt enkelt i min 2:a.....en källa för musik och kablar till vardagsrum, sovrum och kök samt en högtalarväxel.

nu är det lite mer komplicerat.....

antagligen kommer det att stå en stereoanläggning (säger man så fortfarande?) i vardagsrummet.......där vill jag kunna spela både cd, vinyl och mp3or......datorn kommer att stå i ett arbetsrum och måste oxå ha högtalare....och högtalare i köket är ett måste.....

jag skulle gärna vilja ha ngn manick som skickar trådlös signal till köket och där ha ngn slags panel eller fjärrkontroll med vilken jag kan bläddra i min digitala samling men jag skulle gärna oxå se att jag kunde skicka signal från stereoanläggningen och därmed lyssna på vinyl i köket oxå.....det är lite avstånd och väggar mellan rummen....

har för mig att det finns renodlade lagringsenheter för den digitala musiken så att den inte måste sitta i datorn och så att man kan komma åt den utan att datorn är på....är det korrekt?

är detta möjligt att lösa?

vad ska jag ha?

hur jävla dyrt blir det?

tusen tack för hjälpen

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du kör mac är airport varianten det du behöver..

en liten vit sak som man sätter i vägguttaget och sedan kopplar in nätverkskabel, o audiosignal tror även de funkar med usb! :rolleyes:

kolla apples sajt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidningen Hifi och Musik hade ett test i det senaste numret (tror jag det var) med flera olika lösningar... Spring till pressbyrån och köp 😛

läste testet men det var lite luddugt och jag känner mig tyvärr inte smartare.....

dom här mediaspelarna som skickar trådlös musik.....gör dom ngn komprimering av datat som skickas?

har kollat på några olika manicker för detta men jag hittar ingen som har ngn analog ingång för att koppla in en cd eller vinyl och skicka trådlöst.....eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidningen Hifi och Musik hade ett test i det senaste numret (tror jag det var) med flera olika lösningar... Spring till pressbyrån och köp  😉

läste testet men det var lite luddugt och jag känner mig tyvärr inte smartare.....

dom här mediaspelarna som skickar trådlös musik.....gör dom ngn komprimering av datat som skickas?

har kollat på några olika manicker för detta men jag hittar ingen som har ngn analog ingång för att koppla in en cd eller vinyl och skicka trådlöst.....eller?

Det blir helt enkelt att skaffa en såndär babywatch, (typ kom-radio) som sänder envägs, sen ställa sändaren vid monitor/högtalaren, så kan du vandra iväg med mottagaren i hela huset, nackdelen är att det då bara blir i mono och skitkasst ljud, men om du köper en till uppsättning får du iaf i stereo.. men å andra sidan fortfarande asdåligt ljud... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)
Boose har ett smidigt system

Bose ja, inte för inget de gör högtalare åt NASA och rymdfärjorna. Sjukt bra ljud i deras mini-satellithögtalare. Känner en som har dem i varje rum i hela huset, riktigt fett. Fjärren går genom 7 meter betong o 10 våningar typ också så det är aldrig trassel.

Link to comment
Dela på andra sajter

XBOX 360! 😉

förlåt en dum fråga men är det allvarligt menat eller inte.....jag vet att man kan göra en massa mer med xbox än spela spel men jag antar att det förutsätter en skärm vilket jag inte har plats för i köket......dessutom är det rätt bra insyn så det funkar t.ex. inte att ha en laptop konstant stående på bordet för då skulle jag nog få påhälsning innan jag hinner blinka

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle sikta på en PocketPC (typ HP Ipaq) med wlan som universalfjärrkontroll.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314075

och sen nån av de trådlösa audioöverföringarna för ljudet ut till köket.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383674

Många mediaspelare (alltså mjukvarorna) har webbserver (inbyggd eller som plugin) där du kan bläddra i och spela musik ur din samling över nätet.

Det kräver ju dock att datorn där du har din musiksamling är påslagen. Men eftersom det inte är särskilt krävande att spela upp musik kan man ju alltid ta nån gammal burk och stoppa den i nån skrubb nånstans där den alltid kan få stå på. Funkar lysande som filserver också. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nu är det lite panik.......

jag vet fortfarande inte hur jag kommer att lösa saker o ting MEN....jag har hantverkare hemma som bygger om mitt kök och dom ska snart lägga nytt innertak och jag känner att jag måste slänga upp kablar först för att täcka olika behov som kan uppstå (för att slippa ha kablarna synliga)

jag har blivit lite intresserad av Slim Devices Squeezebox.......

kolla på bilden på dess baksida på http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html

det finns ett optiskt uttag och ett coaxialuttag för digital signal......om jag springer till typ clas ohlsson och köper såna kablar.....kan det bli fel? är det samma storlek på alla optiska/coaxial-kontakter?

hjälp....det är brådis nu

Link to comment
Dela på andra sajter

för det första för att allt ändå inte kan köras trådlöst.......även om jag får in musiken från datorn trådlöst in i t.ex. en squeezebox så måste den in i en förstärkare via kablar och den kan inte stå på samma ställe 😉

(dessutom verkar det som dom flesta apparater som skickar ljud trådlöst inte låter så bra)

är 5m maximal längd på optisk kabel?

finns det ngn maxlängd på coaxkabel för spdif?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...