Jump to content
Annons

Ljudkort med bra mic-preamp för 2-4kkr?


saim (oregistrerad)

Recommended Posts

saim (oregistrerad)

Hej!

Har nyss köpt mig ett par (2 st) ADK A-51or (condensator mic-ar) men har inget att koppla in dem i 😉 .

Är det någon har ett bra förslag på externt ljudkort (USB eller FW 4pin) som jag kan köra in dessa mic-ar i?

Då jag vill kunna lyssna på de andra spåren samtidigt som jag spela in bör kortet ha full duplex samt tillräckligt låg latency.

De kort jag hittills är intresserad av är:

* Presonus Firebox

* Terratec X24 FW

* Edirol FA-66

* Edirol UA-25 (detta faller nog på att det som jag förstår inte kan spela in och upp samtidigt samt att USB sägs ha längre latency)

Vilket av dessa skulle ni köra på?

Har ni andra förslag?

Vilken tror ni har bäst MIC-preamp?

Jag är newbe på inspelning, men är Hifi-nörd, så jag har kolla på de flesta termer... 🙂

Mvh

Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad innebär full duplex? 😳

Jag har aldrig träffat på ett ljudkort för ljudproduktion som inte kan spela in och upp samtidigt! Det är ju för tusan det man har det till!!

Det finns vissa dåliga kort som inte kan spela in och spela upp i samma kvalitet, utan kanske har 8 bitars uppspelning medan man spelar in i 16 bitar eller liknande - men det är ju inga bland de seriösa tillverkarna som fungerar så...

Link to comment
Dela på andra sajter

saim (oregistrerad)

Tjenare igen!

Tack för alla svaren. 😳

BratBasher: Ok, då missförstod jag specarna. Har nämligen inte sett något om simultan upp och inspelning för UA-25, samt att jag såg på baksidan att man väljer mellan in/ut, men det kanske bara gäller för att välja vilket av dem som ska ha den höga sample-raten då eller?

Claes: Ok, ska kolla Echo-kortet, men jag såg att det ligger på 4400:-, så det får va rejält bra isf 😆. Har du någon erfarenhet (första eller andrahands) av det?

Just nu lutar det år Terratec X24 fw då det enligt en test hade bättre mic-preampar än Edirol FA-66. Jag antar då även att inte UA-25 har bättre mic-ampar är FA-66, rätta mig någon om jag har fel!

Mvh

Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

fast jag har hört sjukt mycket bra om Presonus Firebox. Är nog ett bättre kort fast man måste ju gräva lite djupare i fickorna.

Har du bärbar dator annars finns ju allternativet att köpa ett internkort och köpa en mixer med preamp, fast jag har ingen aning hu kostnadseffektivt det e kanske någon kunnig kan svara på. Jag vill gärna veta med 🙂

Redigerat av BratBasher
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Ok, ska kolla Echo-kortet, men jag såg att det ligger på 4400:-, så det får va rejält bra isf 😆. Har du någon erfarenhet (första eller andrahands) av det?

Just nu lutar det år Terratec X24 fw då det enligt en test hade bättre mic-preampar än Edirol FA-66. Jag antar då även att inte UA-25 har bättre mic-ampar är FA-66, rätta mig någon om jag har fel!

Mvh

Simon

Echo har gjort ljudkort längre än de flesta andra. De har varit med i gamet i 20 år ungefär - så de vet var skåpet ska stå. Jag har inte testat deras wirewire-interface, men har ett par goda vänner som kör med dem - och det fungerar helt perfekt och stabilt på alla sätt. 4395:- är listpriset, så det kan ju gå att göra något åt om du har med en snäll handlare att göra... 😆

Terratec är också bra. Jag har hunnit sälja några sådana - och de har inte gett upphov till några problem alls. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

saim (oregistrerad)

Hej,

F.n. är det Terratec X24 FW och Echo AudioFire 4 det står mellan.

X24 har fått bättre kritik än Presonus FireBox, EMU 410 och Edirol FA-66 på just Mic-amparna, så det är därför jag sorterat bort dessa.

I stort sett alla som skrivit något X24 FW har varit positiva, men jag har inte hittat mycket feedback på AudioFire 4. Någon som har något att skriva om detta?

Annars blir det nog ett Terratec. Tänkte bara köpa studios recension (pdf) av det också innan jag bestämmer mig.

Det andra alternativet jag ser är att köpa ett kort utan mic-pre och köpa mic-ampar separat. Är det någon som kan rekommendera en sådan setup?

Mvh

Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Claes: Ok, ska kolla Echo-kortet, men jag såg att det ligger på 4400:-, så det får va rejält bra isf :rolleyes:. Har du någon erfarenhet (första eller andrahands) av det?

Hallå Simon.

Vi har precis sänkt priserna på alla Echos ljudkort. Just Audiofire 4 har nu gått ner från 4395:- till 3595:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...