Jump to content
Annons

Magus feat djonas


djonas

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Sorgsen Man

* ARTIST/GRUPP: David Hornwall: sång & piano feat Jonas Ekestubbe: gitarr, trum- & basprogrammering

* GENRE: nån form av rock?

* LÅTLÄNGD: 5:50

* KOMPOSITÖR: David Hornwall i.e. Magus

* PRODUCENT: Jonas Ekestubbe i.e. djonas

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3, 192kbit/s

* STORLEK: 8 MB

* STATUS: Färdig demo?

* LÅTLÄNK: Klicka här!

Hej!

Hittade en gammal låt i arkivet som jag har gjort en liten remix på där jag bl.a. har bytt ut ljudet på trummor och bas.

Allting är inspelat med mitt gamla Turtle Beach ljudkort med fetlatency och en massa brus så...please be gentle. 😄

Bifogar texten som kuriosa. 😆

Vers:

Inga stormar än, himlen e blå

men ändå faller regn, på den stig han gå

fram med tunga steg och trötta ben

han bär på hårda ord, i hjärtat har han sten

Brygga:

Regnmolnen tunga, snart ska dem sjunga

å dem ska gråta i hans ställe

Ref:

Se där går en sorgsen man, låt första droppen falla

för där går en sorgsen man, en enda av dem alla

Vers:

Kanske va det sant, som någon skrev

den första tåren e, den svåraste

övervinna natt e att vinna dag

det krävs ett mod att våga vara svag

Brygga:

Regnmolnen tunga, snart ska dem sjunga

å dem ska gråta i hans ställe

Ref:

Se där går en sorgsen man, låt första droppen falla

för där går en sorgsen man, en enda av dem alla

Text: David Hornwall

All kritik är som vanligt välkommen!

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena djonas.

Skön låt! Piano ljudet är väl lite sunkigt/otydligt - mer klarhet,det kanske räcker med lite eq..? Bra sång.Såg att det är 2 år sedan ni spelade in detta..Shit,där kom det en ackegura som talade till min själ! Jorå,nog håller detta som låt.

Jag gillar sångarens djup i rösten - riktigt bra! Kanske hade jag gjort nåt åt dist guran som kommer in vid 1.37,det är väl det enda som stör i ljudbilden.Kanske bara ett renare ljud.Mest för att man inte ska missa alla nyanser i musiken - det finns ju som bekant en del "finingar"..

Mycket snyggt totaljobb!

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt trum ljud MEN Text och sång känns mycket mer lågmäld och skall så vara Men dränks i dom andra instrumenten.

Jag skulle vilja lyssna på orginalet utan trummor mycket mer avskalat ala Thåström

/O

Tack monograph!

Hur menar du med att sången dränks....att den inte hörs eller att den bara är otydlig, att man inte hör texten?

Orginalet...? 😳 Detta är ju orginalet. Har Thåström gjort en låt men samma titel? 😮

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena djonas.

Skön låt! Piano ljudet är väl lite sunkigt/otydligt - mer klarhet,det kanske räcker med lite eq..? Bra sång.Såg att det är 2 år sedan ni spelade in detta..Shit,där kom det en ackegura som talade till min själ! Jorå,nog håller detta som låt.

Jag gillar sångarens djup i rösten - riktigt bra! Kanske hade jag gjort nåt åt dist guran som kommer in vid 1.37,det är väl det enda som stör i ljudbilden.Kanske bara ett renare ljud.Mest för att man inte ska missa alla nyanser i musiken - det finns ju som bekant en del "finingar"..

Mycket snyggt totaljobb!

Mvh

Harmonica mike

Tack Harmonica mike.

Vi har spelat in med mitt gamla halvt ostämda "Jahn"-piano. Tyvärr så fick vi nog med lite väl mkt rumsklang. Ljudet på pianot är dock medvetet eftersom vi försökt relatera det till texten, vilket också gäller för de andra instrumenten. 🙂

Det är en grymt svårmixad liten låt detta. Vi funderar på att spela in allt på nytt...denna gången med bättre ljudkort för att undvika allt brus. 😳

Distgitarren ska jag kolla på om det kanske inte är bättre att den ligger i mono istället för som nu 2 tagningar i stereo.

Kul att du gillar det som helhet i alla fall. 😄

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte det låter cool med det pianot och hela låten gillar jag oxo.

men frågan är om basen är eq:ad lite för högt runt 2-400hz? kanske den som 'dränker' sången lite granna som nån hade skrivit..

Jag hör allt i texten osv, men det kan bero på basen hehe

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte det låter cool med det pianot och hela låten gillar jag oxo.

men frågan är om basen är eq:ad lite för högt runt 2-400hz? kanske den som 'dränker' sången lite granna som nån hade skrivit..

Jag hör allt i texten osv, men det kan bero på basen hehe

/Perrra

Tackar Perrra! 😉

Hmm...basen är faktiskt inte eq:ad alls men det är mkt möjligt att det är den som orsakar "grumligheten".

Tack för lyssning. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är helt okej, dock lämnar ljudet en del övrigt att önska (men det påpekade du ju själv iofs) Tycker även att det låter lite grötigt stundtals. Känns som att sången konkurrerar med något annat instrument, särskilt i refrängen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles för ambitiöst programmerade trummor i förhållande till allt annat. Det låter som om basen spelar på nåt helt annat än det som bankas nu. Gitarren och pianot också för den delen.

som andra säger, väldigt mättat i refrängerna.

Min åsikt: bort med fusiontrummorna. Dom hör inte hemma här, och när inga av dom andra instrumenten är med i det svänget blir det bara töntigt.

Sedan kan man diskutera poängen med ett sånt gitarrsolo till både texten och sättet sångarn sjunger på.. Det känns som om du vill göra värsta rökarlåten, men själva kompositionen inte funkar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

oj blev grymt taggad när jag hörde inledingen, fick nästan lite radiohead-karma police-vibbar. Sen kom trummorna och basen... Måste hålla med kommentaren innan att de inte passar in alls. Tror det skulle kunna bli en riktig kanon-låt om den fick vara lite mer avskalad. Cool sång, rösten påminner om jay-jay johansen faktsikt=). Bra ljud i övrigt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är helt okej, dock lämnar ljudet en del övrigt att önska (men det påpekade du ju själv iofs) Tycker även att det låter lite grötigt stundtals. Känns som att sången konkurrerar med något annat instrument, särskilt i refrängen!
Alldeles för ambitiöst programmerade trummor i förhållande till allt annat. Det låter som om basen spelar på nåt helt annat än det som bankas nu. Gitarren och pianot också för den delen.

som andra säger, väldigt mättat i refrängerna.

Min åsikt: bort med fusiontrummorna. Dom hör inte hemma här, och när inga av dom andra instrumenten är med i det svänget blir det bara töntigt.

Sedan kan man diskutera poängen med ett sånt gitarrsolo till både texten och sättet sångarn sjunger på.. Det känns som om du vill göra värsta rökarlåten, men själva kompositionen inte funkar på det.

oj blev grymt taggad när jag hörde inledingen, fick nästan lite radiohead-karma police-vibbar. Sen kom trummorna och basen... Måste hålla med kommentaren innan att de inte passar in alls. Tror det skulle kunna bli en riktig kanon-låt om den fick vara lite mer avskalad. Cool sång, rösten påminner om jay-jay johansen faktsikt=). Bra ljud i övrigt också.
För mig låter det som att du improvisera när du sjunger första värs. . . 

Men det är kanske bara jag. .

Tackar för kommentarerna Jejje, VacUm, conanbarberaren och Kenta K. 😄

Har pratat med David också och han höll med om att en mer avskalad version kanske kommer att göra sig bättre. Vi kommer nog eventuellt att arra om lite i låten också för att göra den mer lyssningsvänlig. 😄

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...