Jump to content
Annons

Nybörjarfråga: spela in från Reason


PetterAlexanderson

Recommended Posts

Hej.

Har precis börjat dona med lite nyinköpta grejer. Får in signal i Cubase LE via Reason 3.0 via rewire, men hur bär jag mej åt för att spela in signalen? Kan liksom inte fånga upp signalen på ett audiospår eller på ett midispår. Gör jag helt fel? Hur ska jag bära mej åt?

Hittar inte rätt i mina manualer eller onlinehjälp heller...

Petter, Lund

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får jag fråga varför du vill ha Reason-ljuden på ett audiospår?

Normalt behöver man inte göra nåt mer än att kicka igång Rewire och mixa i Cubase mixer. Reason-kanalerna, audiospåren, VST-instrumenten och allt annat kommer ut gemensamt när du exporterar mixen från Cubase till en wav-fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, OK.

Det funkar att få ljud i Reason via Cubase. Tack.

Jag har spelat in ett antal audiospår i Cubase och skulle vilja lägga en orgel som jag har i en reason patch. Då antar jag att jag måste recorda ett spår någonstans, företrädelsevis i Cubase.

Men jag begriper liksom inte hur jag lägger in ReasonOrgeln på ett Cubase-spår.

Finns det ett annat bättre sätt att göra det på?

Tacksam för svar!

MVH

Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skapar ett midispår i cubase och väljer sedan ett instrument från Reason som ljudkälla. Du kan döpa enheterna i Reason och på så sätt lättare identifiera den i Cubase.

Eventuellt måste du också slå på ljudet för Reason i Cubase. Tror menyn heter Instruments eller nåt liknande (har ingen musikdator här så jag spånar på menynamnet). Välj Reason i den menyn och tryck sedan på "power-knappen".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen,

NU äntligen får jag möjlighet att prova - men det går sådär, ärligt talat. Jag hittar instrumentet i Cubase (LE) - dvs på MIDI in på Midikanal 1. Jag får ljud i lurarna från Reason som går i Rewire/Slave-mode, jag trycker på inspelningknappen.

Men inget fastnar, typ.

Antar att jag gör värsta nybörjartabben, men får inte rätt på det.

Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha

Jo det är klart. Men nu är det Cubase jag vill ha som host.

Har du något förslag?

Petter

jepp !

1 starta cubase

2 starta reason( rewire slavemode)

3 gå in på device fliken i cubase där ska det stå REASON starax över midiinstruments mappen. klicka på den.

4 tryck on på båda rewire kanalerna.

5 tadaaaa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

tack för ditt svar, och jag hade verkligen hoppats att det skulle funka. Jag klickar igång de översta gröna fälten i Rewire, får ljud i lurarna.

Men hur i hela friden 'fäster' jag MIDIsignalen på ett spår?? Alltså att spela in min reasonorgel!

Som sagt, det måste vara når grundläggande jag bommar, eller så försöker jag göra något som inte ska gå att göra.

Har ni lite dagispedagogik över (pekbok) så vore jag YTTERST tacksam.

Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

tack för ditt svar, och jag hade verkligen hoppats att det skulle funka. Jag klickar igång de översta gröna fälten i Rewire, får ljud i lurarna.

Men hur i hela friden 'fäster' jag MIDIsignalen på ett spår?? Alltså att spela in min reasonorgel!

Som sagt, det måste vara når grundläggande jag bommar, eller så försöker jag göra något som inte ska gå att göra.

Har ni lite dagispedagogik över (pekbok) så vore jag YTTERST tacksam.

Petter

så vitt jag vet måste du ha igång reson för att reson orgeln ska spelas i mixen när du spelat in midisignalen i cubase genom reason, om du har igång reason och bouncar ljud spåret du spelat in så kan du senare importa spåret som audio. förutsatt att du diggar det du lirat in.

good luck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

ja det verkar ju troligt. Ska göra prexis så när jag väl kommer dit :-)

Första målet är att spela in midisignalen i Cubase...något jag alltså inte lyckats med än.

Men skam den som ger sej. Jag har ju hela helgen på mej...

Petter

hehe jag tror nog med risk för att bli anal att du missat nått steg ,

😉

1 öppna cubase

2 öppna reson (slav)

3 gå in i cubasedivice flik

4tryck på reson

5tryck on på rewire kanalerna i device liken du är inne på

6 sätt på midi signal i kanalen

om du inte får ljud nu om du följt stegen så reboota eller installera om.

peace 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, OK.

Det funkar att få ljud i Reason via Cubase. Tack.

Jag har spelat in ett antal audiospår i Cubase och skulle vilja lägga en orgel som jag har i en reason patch. Då antar jag att jag måste recorda ett spår någonstans, företrädelsevis i Cubase.

Men jag begriper liksom inte hur jag lägger in ReasonOrgeln på ett Cubase-spår.

Finns det ett annat bättre sätt att göra det på?

Tacksam för svar!

MVH

Petter

NEEEJ! Verkligen inte.. "Det funkar att få ljud i Reason via Cubase. Tack."

Tvärs om ska det vara.. alltså.. Det funkar att få ljud i Cubase via Reason.. OK 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...