Jump to content
Annons

Oljud!


Kornsan

Recommended Posts

Tidigare har jag kört med vanliga datorhögtalare och då har jag aldrig hört ngt, men nu har jag skaffat ett par monitorer EVENT TR5 och då plötsligt får jag ett kraftigt surr som ligger hela tiden. 😏

Det finns ju inga vettiga utgångar på SB Audigy 2 platinum Ex så jag var tvungen att använda samma utgång som för datorhögtalarna och koppla in i min porta och därifrån till monitorerna. Surret är på en konstant nivå oavset volympådrag och när jag arbetar i Nuendo och öppnar exempelvis mixern, ändras plötsligt frekvensen i surret. Senast när jag körde ett installationsrogram var det musik till och när detta gick igång försvann plösligt surret helt?? och kom tillbaks igen när installationen var klar.

Vad kan detta vara och hur kan jag göra för att bli av med det?

Tacksam för tips!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite svårt att säga.

Är det obalanserade kablar, så kan du ha dragit dem för nära nätkablar eller CRT-skärm eller andra störkällor. Du kanske kör med ojordad el - och då kan det komma lite sådana "lustiga" effekter också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårt att säga.

Är det obalanserade kablar, så kan du ha dragit dem för nära nätkablar eller CRT-skärm eller andra störkällor. Du kanske kör med ojordad el - och då kan det komma lite sådana "lustiga" effekter också...

Men om det är hur kablarna är dragna som är orsaken borde väl ljudet inte kunna försvinna plötsligt när man startar en annan applikation och komma tillbaks igen så fort den stoppas?

Och det att surret låter på ett sätt när jag är i grundfönstret i Nuendo och på ett annat sätt när jag öppnar mixern i Nuendo, ett tredje sätt när jag öppnar device manager osv??

Tyvärr så är det ojordade uttag i källaren. Vad gör man för att stoppa eventuella problem från detta?

Redigerat av Kornsan
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har upplevt likadan effekt med ett inbygggt ljudkort i en laptop. Beroende på vilka fönster som jag aktiverade fick jag olika oljud.

Oljudet försvann när jag bytte till ett FW baserad ljudkort med balanserade utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har upplevt likadan effekt med ett inbygggt ljudkort i en laptop. Beroende på vilka fönster som jag aktiverade fick jag olika oljud.

Oljudet försvann när jag bytte till ett FW baserad ljudkort med balanserade utgångar.

Då hoppas jag INNERLIGT att detsamma hänter mig då. 🙂

Tröttnade på mitt skräpkort och har köpt ett Presonus Firebox istället (FW) med lite vettiga utgångar och som förhoppningsvis skall fungera lite bättre. Mitt SB-kort har varit fullständigt kass. Aldrig mer SB. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta, vänta....

Ursäkta om jag är lite dryg...

Men du, har alltså köpt ett par monitorer för drygt 4000:-, använder dig av Nuendo som kostar

mellan 12 och 17 000:- (beroende på version) och till detta har du ett Soundblaster?!?

HALLÅ!?!?

Det tips du fått om att din CRT kanske påverkar kan säkert stämma, men vad sägs om att uppgradera din svagaste länk?

🙂

(BTW, din Firebox blir nog bättre)

Redigerat av engineer
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Det låter som att något (förmodligen grafikkortet) stör ditt ljudkort.

Men sen kan lustiga artefakter uppstå när man kopplar ihop olika utrustning - som nu nya monitorer ist för datahögtalare. Jordfel, olika potential...

Enda raka är att felsöka steg för steg. Börja med att flytta på ljudkortet, sen byta det. Stäng av skärmen. Brummar det fortafarnde om skärmen e avstängd så är det inte den iaf. Testa att sätta ett kort (t ex nätverkskortet) mellan grafik o ljudkortet. Testa att byta inställningar för grafikkortet - antal färhger, uppdateringsintervall etc. Finns otroligt mycket som kan spöka I datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte är jordat, så borde du testa att jorda genom att dra en förlängningskabel från ett jordat urtag (brukar finnas i köket) och se om det blir bättre. OBS! Allt i studion ska i så fall kopplas in till detta. Det duger inte som en permanent lösning på grund av elsäkerhetsföreskrifterna, men för att göra en tillfällig test, är det helt ok.

Om det hjälper, så kontaktar du en elektriker som får dra fram jord till studion, eftersom man inte får göra sådant själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har upplevt likadan effekt med ett inbygggt ljudkort i en laptop. Beroende på vilka fönster som jag aktiverade fick jag olika oljud.

Oljudet försvann när jag bytte till ett FW baserad ljudkort med balanserade utgångar.

Då hoppas jag INNERLIGT att detsamma hänter mig då. 😎

Tröttnade på mitt skräpkort och har köpt ett Presonus Firebox istället (FW) med lite vettiga utgångar och som förhoppningsvis skall fungera lite bättre. Mitt SB-kort har varit fullständigt kass. Aldrig mer SB. :rolleyes:

Det är nog ganska säkert att det är det som är felet. Inbyggda "budget"-ljudkort innebär ofta störningar och vissa laptops låter för jävligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta, vänta....

Ursäkta om jag är lite dryg...

Men du, har alltså köpt ett par monitorer för drygt 4000:-, använder dig av Nuendo som kostar

mellan 12 och 17 000:- (beroende på version) och till detta har du ett Soundblaster?!?

HALLÅ!?!?

Det tips du fått om att din CRT kanske påverkar kan säkert stämma, men vad sägs om att uppgradera din svagaste länk?

😳

(BTW, din Firebox blir nog bättre)

Har lyckligtvis inte behövt betala så hemska summor för Nuendo då en kompis jobbar inom "rätt" område och fixade det till mig till kompispris. Annars hade det varit alldeles för dyrt för min del. Alltid samma dilemma 😏

Monitorerna köpte jag som sagt nyligen och jag hade tyvärr inte råd att fixa kortet i samma veva, men snart så kommer även det som sagt, plus ett litet mixerbord så jag slipper gå genom portan. Nästa steg blir en ny klaviatur. Har en gammal Kawai K4 för tillfället, men den börjar sjunga på sista refrängen nu är jag rädd.Den har ju klarat sig igenom några stycken nu... 😉

Testade att slå av monitorn och surret försvann! Istället fick jag ett vinande/pysande ljud, ungefär som när en termos stått länge med varmt kaffe och börjar pysa.

Skall nog få hit en elektriker även om jag inte testat det med jorden ännu och dra in jord. Det är ett stort BORDE HA på detta i vilket fall som helst eftervad jag har förstått.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har dubbla kort i min maskin.

Jag har inga problem med detta.

Men det finns folk på forumet som säger sig ha problem med två ljudkort installerade.

Mitt tips testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dubbla kort i min maskin.

Jag har inga problem med detta.

Men det finns folk på forumet som säger sig ha problem med två ljudkort installerade.

Mitt tips testa.

Yepp jag skall testa så får vi se.

Meeeeen, vad dagarna går långsamt!

Jag vill ha grejerna NU!!

Har aldrig giktigt förstått det däringa uttrycket folk slänger sig med så jag omormulerade det litet..

"Den som väntar på ngt gott väntar ALLTID för länge." 😕😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan också konfirmera att det fungerar utmärkt med två ljudkort. Jag har alltid kört med ett vanligt ljudkort för system- och spelljud - och ett audiokort för det seriösa ljudet. Det var inte ens problem medan jag körde Win98 och korten delade IRQ... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...