Jump to content
Annons

Boll3

Recommended Posts

Annons
Du får fullversionen av Pro tools LE7, dvs en nedbantad version av Pro tools HD.

LE är den lilla versionen, HD är den stora.. men att säga att det är en nerbantad version tycker jag inte riktigt stämmer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får fullversionen av Pro tools LE7, dvs en nedbantad version av Pro tools HD.

LE är den lilla versionen, HD är den stora.. men att säga att det är en nerbantad version tycker jag inte riktigt stämmer..

Den är ju nerbantad jämförelsevis, sen är det väl upp till var och en att avgöra hur det påverkar ens sätt att jobba.

32 spår som max tycker jag är för lite iaf och 48 som man får betala extra för är även de i klenaste laget.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Tänkte bara jag skulle sticka in här och klargöra för dom som inte har "Music Production Toolkit" vad det är för nåt. Det där med att det "bara" är 48 kanaler stämmer inte riktigt, du kan ha 48 "kanaler/voices", sen spelar det ingen roll om det är mono eller stereokanaler. Just det, det innebär alltså att du kan i teorin ha 96 kanaler beroende på hur du planerar din mix eftersom du kan blanda mono och stereokanaler hur du vill. Jag sitter själv med en mix och mixar med 62 kanaler för tillfället utan problem. Delar man upp allt som ändå ligger i stereo vid mix så kan man få en hel del kanaler att labba med. Det som oftast ligger i stereo är typ overhead, rumsmickar, gitarrdubbar, div percussion (shaker etc), piano, synthar, effekter, körer m.m.

Ja, tänkte bara förklara så man inte tror att det "bara" är 48-kanaler man får för pengarna. Utöver fler kanaler så ingår även några mycket trevliga pluggar.

Gör ett kanalschema över din låt och kolla hur många kanaler du behöver, det är inte ofta man behöver mer än 48-kanaler även om man drar på med många kördubbar etc. Körpålägg kan sluka kanaler, tro mig 😉 men planerar du din mix så kan du få en kör på låt säga 40 mono dubbar/pålägg att minska till ca 10-20 stereokanaler utan problem. Planerar man sin mix i förväg så kommer man långt med "bara" 48-kanaler så att säga.

Lycka till med ditt framtida inköp!

Mvh / Majk

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Tänkte bara jag skulle sticka in här och klargöra för dom som inte har "Music Production Toolkit" vad det är för nåt. Det där med att det "bara" är 48 kanaler stämmer inte riktigt, du kan ha 48 "kanaler/voices", sen spelar det ingen roll om det är mono eller stereokanaler. Just det, det innebär alltså att du kan i teorin ha 96 kanaler beroende på hur du planerar din mix eftersom du kan blanda mono och stereokanaler hur du vill. Jag sitter själv med en mix och mixar med 62 kanaler för tillfället utan problem. Delar man upp allt som ändå ligger i stereo vid mix så kan man få en hel del kanaler att labba med. Det som oftast ligger i stereo är typ overhead, rumsmickar, gitarrdubbar, div percussion (shaker etc), piano, synthar, effekter, körer m.m.

Ja, tänkte bara förklara så man inte tror att det "bara" är 48-kanaler man får för pengarna. Utöver fler kanaler så ingår även några mycket trevliga pluggar.

Gör ett kanalschema över din låt och kolla hur många kanaler du behöver, det är inte ofta man behöver mer än 48-kanaler även om man drar på med många kördubbar etc. Körpålägg kan sluka kanaler, tro mig 😉 men planerar du din mix så kan du få en kör på låt säga 40 mono dubbar/pålägg att minska till ca 10-20 stereokanaler utan problem. Planerar man sin mix i förväg så kommer man långt med "bara" 48-kanaler så att säga.

Lycka till med ditt framtida inköp!

Mvh / Majk

Tycker iallafall att det är underligt att de har en gräns på antalet kanaler i LE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Tänkte bara jag skulle sticka in här och klargöra för dom som inte har "Music Production Toolkit" vad det är för nåt. Det där med att det "bara" är 48 kanaler stämmer inte riktigt, du kan ha 48 "kanaler/voices", sen spelar det ingen roll om det är mono eller stereokanaler. Just det, det innebär alltså att du kan i teorin ha 96 kanaler beroende på hur du planerar din mix eftersom du kan blanda mono och stereokanaler hur du vill. Jag sitter själv med en mix och mixar med 62 kanaler för tillfället utan problem. Delar man upp allt som ändå ligger i stereo vid mix så kan man få en hel del kanaler att labba med. Det som oftast ligger i stereo är typ overhead, rumsmickar, gitarrdubbar, div percussion (shaker etc), piano, synthar, effekter, körer m.m.

Ja, tänkte bara förklara så man inte tror att det "bara" är 48-kanaler man får för pengarna. Utöver fler kanaler så ingår även några mycket trevliga pluggar.

Gör ett kanalschema över din låt och kolla hur många kanaler du behöver, det är inte ofta man behöver mer än 48-kanaler även om man drar på med många kördubbar etc. Körpålägg kan sluka kanaler, tro mig  😉  men planerar du din mix så kan du få en kör på låt säga 40 mono dubbar/pålägg att minska till ca 10-20 stereokanaler utan problem. Planerar man sin mix i förväg så kommer man långt med "bara" 48-kanaler så att säga.

Lycka till med ditt framtida inköp!

Mvh / Majk

Tycker iallafall att det är underligt att de har en gräns på antalet kanaler i LE.

Jo det kan ju tyckas så...och det tycker vi nog alla mer eller mindre. Vi får väl se vad som händer i framtiden nu när datorerna börjar få mer kraft i form av dubbla dual core processorer etc...och nu innan nyår så verkar det som att Apple kommer att släppa en dubbelt så kraftfull MacPro, som om inte den nuvarande skulle vara god nog 🙁

Men innan nåt händer så får man göra det bästa av det...ProTools för mig är ett program som funkar jättebra och med nya "Toolkitet" så kommer jag närmare de antal kanaler jag behöver vid mix än tidigare, så för mig funkar det kanon. Sen får vi se vad som händer i framtiden...antingen så vinner man på Lotto och köper sig ett TDM-system eller så har Digidesign ändrat på sitt LE-system och släppt antal kanaler, ADC kontroll m.m m.m 😎

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen delaykompensation i Protools LE / M-powered, d v s; du måste manuellt kompensera för den fördröjning varje plugg introducerar… Lite jobbigt… Något andra sequencers haft i åratal.

njaa, ingen master delaycomp är det faktist snarare. det blir jobbigt om man ljudlägger film t ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

så har inte jag fattat det. så som jag har hajjat det så samlar den ihop all delay och lägger det i mastern. för om du kör 2 kanaler, en utan pluggar och en med pluggar så kommer mastern vara tyst i ex antal samplar som kanal 1 behöver i delay. så så jävla jobbigt är det faktist inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man lägger en tung plugg på t ex ett instrumentspår (i mix läge) så fördröjs inte detta spår i förhållande till resten?

Har inte kört PT LE själv men har en polare som gör det och han verkar ha problem med latency (vid mix) efter att ha skaffat ett UAD-1-kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

exakt, det är så jag själv har uppfattat det. att allt blir fördröjt. börjar dock bli liite osäker, skall ta och göra ett test imorn eller nått sånt. typ 18 syntar eller nått 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får fullversionen av Pro tools LE7, dvs en nedbantad version av Pro tools HD.

LE är den lilla versionen, HD är den stora.. men att säga att det är en nerbantad version tycker jag inte riktigt stämmer..

Den är ju nerbantad jämförelsevis, sen är det väl upp till var och en att avgöra hur det påverkar sitt sätt att jobba.

32 spår som max tycker jag är för lite iaf och 48 som man får betala extra för är även de i klenaste laget.

köper man en digi002 från soundware får man med MPTK o massa annat najs..

visst det känns bantat, men det är ändå ett extremt bra program!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...