Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Ska spela in bas nu men har endast tillgång till gitarr. I min gamla Zoom portastudio fanns riktigt feta basljud att använda om man endast hade gitarr, men de effekter jag har i Cubase låter bara mesiga. Har ni tips på plugins och dyl. man kan använda sig av för att få ett realistiskt basljud?

Annons
Postat

annars kanske jag kan hjälpa dig med basen. pm:a mig så fall.

Postat

Tack för svaren. Hur pitchar jag ner gitarren? Finns det en pitchkontroll i Cubase? Förstärkarsimulator? Vart får man tag på en sådan?

Postat (redigerat)

Inte så hemma i Cubase, men det finns förmodligen någon inställning man kan ställa i kanalen som pitchar.

Som förstärkarsimulator föreslår jag Native Instruments Guitar Rig.

Finns även Amplitube 2, men jag har fastnat för Guitar Rig.

Lycka till!

Redigerat av Chris_Emil
  • 11 månader senare...
Postat

Jag försöker få det där lite metalliska ljudet typ fender jazz bass (picked) men får bara dova basljud. Med amplitube 2 kommer jag ganska nära, men det är som sagt för dovt. Finns det några knep för att få det att låta lite mer realistiskt förutom det som nämnts? Kan jag kanske fixa det med EQ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.