Impey Postat 23 juli 2004 Postat 23 juli 2004 Jag ser ofta att det stÄr (radio mix) (album mix) (singel mix) pÄ olika singlar. SÄ jag undrar vad det "brukar" vara för skillnad.
tordA Postat 23 juli 2004 Postat 23 juli 2004 jag har gjort flera lĂ„tar (bl.a. Step Into) som i albummix Ă€r drygt 8min. men en radiomix av lĂ„ten Ă€r 3œ minut singelmix vet jag inte vad det Ă€r??
Impey Postat 23 juli 2004 TrĂ„dstartare Postat 23 juli 2004 jag har gjort flera lĂ„tar (bl.a. Step Into) som i albummix Ă€r drygt 8min. men en radiomix av lĂ„ten Ă€r 3œ minut singelmix vet jag inte vad det Ă€r?? vad Ă€r skillnaden dĂ„? pĂ„ albummixen och radiomixen (ca 5minuter med va?)
tordA Postat 23 juli 2004 Postat 23 juli 2004 um... jag har för mig att radionissarna kör nĂ„gon generellt egen kompress / efterbehandling pĂ„ lĂ„tarna sĂ„ lĂ„ten behöver inte hanteras sĂ„ mycket...??? den som vet, fĂ„r hjĂ€rna rĂ€tta mig đ
Futuro (oregistrerad) Postat 23 juli 2004 Postat 23 juli 2004 Vad jag vet sĂ„ Ă€r radiomix helt enkelt tidsanpassad för just radio. Hur ofta hör man 8min lĂ„tar pĂ„ radio? Gyllene tiden Ă€r vĂ€l ca 3min eller sĂ„. Albummix Ă€r ju dĂ„ alltsĂ„ som lĂ„ten var tĂ€nkt att vara frĂ„n början. Med andra ord idiotiskt att radion inte spelar den. Singelmix Ă€r vĂ€l bara en anledning att locka folk att köpa just den singeln, för att fĂ„ med den VĂLDIGT speciella mixen. đ Men detta Ă€r alltsĂ„ vad jag har fĂ„tt för mig. Ingen sanning.
alexfree Postat 23 juli 2004 Postat 23 juli 2004 radiomixen körs oftast med lite högre sÄng pÄ, ~1dB, sen anpassar man stereofÀltet (noggrant koll pÄ mono) mer efter mÄlgruppens utrustning, t.ex. bilradio, köksradio, sommarstugeradion, mp3-radio etc. Man gör lÄten ocksÄ kortare till runt 3-3,5 minuter.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 23 juli 2004 Postat 23 juli 2004 (redigerat) radiomixen körs oftast med lite högre sĂ„ng pĂ„, ~1dB, sen anpassar man stereofĂ€ltet (noggrant koll pĂ„ mono) mer efter mĂ„lgruppens utrustning, t.ex. bilradio, köksradio, sommarstugeradion, mp3-radio etc. Man gör lĂ„ten ocksĂ„ kortare till runt 3-3,5 minuter. Sant... Radiostationer idag anvĂ€nder egna limiters/kompressorer för utljudet, dels för att fĂ„ ett personligt sound (p3-soundet t.ex.), dels för att alla lĂ„tar skall ligga jĂ€mt i volym. Eftersom stationernas burkar trycker upp ljudet, sĂ„ mastras en radiomix lite "fegare" Ă€n en singelmix, idag anvvĂ€nds detta som ett trick, genom att fega i mastringen (ligga lĂ„gt med trummor & bas t.ex.) sĂ„ lurar man radions rigg att maximera lĂ„tens dynamik. Ofta Ă€r introt pĂ„ en radiomix kortare & anpassat för att refrĂ€ngen ska komma sĂ„ fort som möjligt. Ănnu en gyllene regel; första refrĂ€ngen mĂ„ste vara hörd inom 30 sek. Singel/albummix Ă€r oftast alltsĂ„ som lĂ„ten "ska" vara. Men vi Ă€r ju alla tyvĂ€rr beroende av radio, & följer dĂ€rför dess krav. Singelmix Ă€r Ă€ven mastrad för att spelas i hemastereon, med lite tuffare klipp i trummor o.s.v för att lĂ„ta sĂ„ bra som möjliogt Ă€ven i undermĂ„lig utrustning. Redigerat 23 juli 2004 av Danny Cort
PerkaBalo Postat 23 juli 2004 Postat 23 juli 2004 dĂ„ har man ju lĂ€rt sig nĂ„t nytt i dag oxsĂ„ đ
tordA Postat 23 juli 2004 Postat 23 juli 2004 dĂ„ har man ju lĂ€rt sig nĂ„t nytt i dag oxsĂ„ đ ett underbart forum med fantastiska mĂ€niskor đđđ
Impey Postat 23 juli 2004 TrĂ„dstartare Postat 23 juli 2004 radiomixen körs oftast med lite högre sĂ„ng pĂ„, ~1dB, sen anpassar man stereofĂ€ltet (noggrant koll pĂ„ mono) mer efter mĂ„lgruppens utrustning, t.ex. bilradio, köksradio, sommarstugeradion, mp3-radio etc. Man gör lĂ„ten ocksĂ„ kortare till runt 3-3,5 minuter. Sant... Radiostationer idag anvĂ€nder egna limiters/kompressorer för utljudet, dels för att fĂ„ ett personligt sound (p3-soundet t.ex.), dels för att alla lĂ„tar skall ligga jĂ€mt i volym. Eftersom stationernas burkar trycker upp ljudet, sĂ„ mastras en radiomix lite "fegare" Ă€n en singelmix, idag anvvĂ€nds detta som ett trick, genom att fega i mastringen (ligga lĂ„gt med trummor & bas t.ex.) sĂ„ lurar man radions rigg att maximera lĂ„tens dynamik. Ofta Ă€r introt pĂ„ en radiomix kortare & anpassat för att refrĂ€ngen ska komma sĂ„ fort som möjligt. Ănnu en gyllene regel; första refrĂ€ngen mĂ„ste vara hörd inom 30 sek. Singel/albummix Ă€r oftast alltsĂ„ som lĂ„ten "ska" vara. Men vi Ă€r ju alla tyvĂ€rr beroende av radio, & följer dĂ€rför dess krav. Singelmix Ă€r Ă€ven mastrad för att spelas i hemastereon, med lite tuffare klipp i trummor o.s.v för att lĂ„ta sĂ„ bra som möjliogt Ă€ven i undermĂ„lig utrustning. tack sĂ„ hemskt mycket nu förstĂ„r man đ
Hwagang Postat 24 juli 2004 Postat 24 juli 2004 Jag ser ofta att det stÄr(radio mix) (album mix) (singel mix) pÄ olika singlar. SÄ jag undrar vad det "brukar" vara för skillnad. He he...jag brukar ha som sport att hitta pÄ nya skitdumma mix-sorter: Mega-giga-Dance-special-vocoder-madness-rmx ....eller nÄt...bara för att det Àr sÄ fÄnigt.... (annars sÄ Àr vÀl din frÄga redan besvarad...) mvh/Hwagang
Jocke Boberg (oregistrerad) Postat 28 juli 2004 Postat 28 juli 2004 Japp, det Àr skillnad pÄ "radio edit" och "radio mix" (skall vara sÀrskriven engelska)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.