Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ser ofta att det stÄr

(radio mix)

(album mix)

(singel mix)

pÄ olika singlar. SÄ jag undrar vad det "brukar" vara för skillnad.

Annons
Postat

jag har gjort flera lÄtar (bl.a. Step Into) som i albummix Àr drygt 8min.

men en radiomix av lĂ„ten Ă€r 3œ minut

singelmix vet jag inte vad det Àr??

Postat
jag har gjort flera lÄtar (bl.a. Step Into) som i albummix Àr drygt 8min.

men en radiomix av lĂ„ten Ă€r 3œ minut

singelmix vet jag inte vad det Àr??

vad Àr skillnaden dÄ? pÄ albummixen och radiomixen (ca 5minuter med va?)

Postat

um...

jag har för mig att radionissarna kör nÄgon generellt

egen kompress / efterbehandling pÄ lÄtarna sÄ

lÄten behöver inte hanteras sÄ mycket...???

den som vet, fĂ„r hjĂ€rna rĂ€tta mig 😉

Futuro (oregistrerad)
Postat

Vad jag vet sĂ„ Ă€r radiomix helt enkelt tidsanpassad för just radio. Hur ofta hör man 8min lĂ„tar pĂ„ radio? Gyllene tiden Ă€r vĂ€l ca 3min eller sĂ„. Albummix Ă€r ju dĂ„ alltsĂ„ som lĂ„ten var tĂ€nkt att vara frĂ„n början. Med andra ord idiotiskt att radion inte spelar den. Singelmix Ă€r vĂ€l bara en anledning att locka folk att köpa just den singeln, för att fĂ„ med den VÄLDIGT speciella mixen. 😉

Men detta Àr alltsÄ vad jag har fÄtt för mig. Ingen sanning.

Postat

radiomixen körs oftast med lite högre sÄng pÄ, ~1dB, sen anpassar man stereofÀltet (noggrant koll pÄ mono) mer efter mÄlgruppens utrustning, t.ex. bilradio, köksradio, sommarstugeradion, mp3-radio etc. Man gör lÄten ocksÄ kortare till runt 3-3,5 minuter.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat (redigerat)
radiomixen körs oftast med lite högre sÄng pÄ, ~1dB, sen anpassar man stereofÀltet (noggrant koll pÄ mono) mer efter mÄlgruppens utrustning, t.ex. bilradio, köksradio, sommarstugeradion, mp3-radio etc. Man gör lÄten ocksÄ kortare till runt 3-3,5 minuter.

Sant...

Radiostationer idag anvÀnder egna limiters/kompressorer för utljudet, dels för att fÄ ett personligt sound (p3-soundet t.ex.), dels för att alla lÄtar skall ligga jÀmt i volym. Eftersom stationernas burkar trycker upp ljudet, sÄ mastras en radiomix lite "fegare" Àn en singelmix, idag anvvÀnds detta som ett trick, genom att fega i mastringen (ligga lÄgt med trummor & bas t.ex.) sÄ lurar man radions rigg att maximera lÄtens dynamik.

Ofta Àr introt pÄ en radiomix kortare & anpassat för att refrÀngen ska komma sÄ fort som möjligt.

Ännu en gyllene regel; första refrĂ€ngen mĂ„ste vara hörd inom 30 sek.

Singel/albummix Àr oftast alltsÄ som lÄten "ska" vara. Men vi Àr ju alla tyvÀrr beroende av radio, & följer dÀrför dess krav. Singelmix Àr Àven mastrad för att spelas i hemastereon, med lite tuffare klipp i trummor o.s.v för att lÄta sÄ bra som möjliogt Àven i undermÄlig utrustning.

Redigerat av Danny Cort
Postat
dĂ„ har man ju lĂ€rt sig nĂ„t nytt i dag oxsĂ„ 🙂

ett underbart forum

med fantastiska mÀniskor

😎🙂😄

Postat

Sant...

Radiostationer idag anvÀnder egna limiters/kompressorer för utljudet, dels för att fÄ ett personligt sound (p3-soundet t.ex.), dels för att alla lÄtar skall ligga jÀmt i volym. Eftersom stationernas burkar trycker upp ljudet, sÄ mastras en radiomix lite "fegare" Àn en singelmix, idag anvvÀnds detta som ett trick, genom att fega i mastringen (ligga lÄgt med trummor & bas t.ex.) sÄ lurar man radions rigg att maximera lÄtens dynamik.

Ofta Àr introt pÄ en radiomix kortare & anpassat för att refrÀngen ska komma sÄ fort som möjligt.

Ännu en gyllene regel; första refrĂ€ngen mĂ„ste vara hörd inom 30 sek.

Singel/albummix Àr oftast alltsÄ som lÄten "ska" vara. Men vi Àr ju alla tyvÀrr beroende av radio, & följer dÀrför dess krav. Singelmix Àr Àven mastrad för att spelas i hemastereon, med lite tuffare klipp i trummor o.s.v för att lÄta sÄ bra som möjliogt Àven i undermÄlig utrustning.

tack sĂ„ hemskt mycket nu förstĂ„r man 🙂

Postat
Jag ser ofta att det stÄr

(radio mix)

(album mix)

(singel mix)

pÄ olika singlar. SÄ jag undrar vad det "brukar" vara för skillnad.

He he...jag brukar ha som sport att hitta pÄ nya skitdumma mix-sorter: Mega-giga-Dance-special-vocoder-madness-rmx ....eller nÄt...bara för att det Àr sÄ fÄnigt.... (annars sÄ Àr vÀl din frÄga redan besvarad...)

mvh/Hwagang

Jocke Boberg (oregistrerad)
Postat

Japp, det Àr skillnad pÄ "radio edit" och "radio mix" (skall vara sÀrskriven engelska)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.