Jump to content
Annons

Can I Run Away (Melodifestivalbidrag)


Snake

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Can I Run Away

* ARTIST/GRUPP: Tobias "Snake" Wernersson, Daniel Andersson, Jonas Eriksson

* GENRE: Melodiös (hård)rock

* LÅTLÄNGD: 2:59

* KOMPOSITÖR/TEXTFÖRFATTARE: Tobias "Snake" Wernersson/Daniel Andersson

* PRODUCENT: Tobias "Snake" Wernersson, Daniel Andersson

* EV. MEDVERKANDE: Tobias "Snake" Wernersson, Daniel Andersson, Jonas Eriksson

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: MP3

* STORLEK: 4,1 Mb

* STATUS: Melodifestivalbidrag 2006, Sverige & Norge

Denna låten skrev jag redan 1995, men har "slipat till" verserna m.m. och försett den med ny text (Daniel Andersson, ex Supreme Majesty, har skrivit texten)

Den kom som sagt inte med i varken svenska eller norska melodifestivalen. Fick dock ett brev från NRK där de "ursäktade sig" för att inte vår låt kommit med men uppmanade oss att försöka nästa år igen. All heder åt Norrmännen som i alla fall skickar ett "tack men nej tack" brev.

Redigerat av Snake
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha fyfan! Vad gött! Älskar sådant här! Vilken låt. Perfekt glidarmusik. 80-tal.

Men jag har vissa klagomål på mixen. 😉

Trummorna låter platta. Inget tryck riktigt. Svårt att beskriva men. Stråkarna behöver reverb.

Bryggan till refrängen liknar Together We're Lost med Malmsteens föredetta brud. Kommer inte ihåg vad hon heter.

I alla fall låten var skitbra!

Edit: Bland den bästa låten jag hört här. Jag håller på med en liknande låt faktiskt. Får se var det slutar.

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som fan! Jag kan hålla med om mixen och speciellt trummorna. Är inte riktigt nöjd med dem heller. Första försöket med EZ 🙂

Ang reverbet så har jag haft mix-versioner med mycket till måttligt med reverb men fastnade tillslut för principen "less is more". Jag är ganska rädd för reverb då det oftast tenderar att bli "B" och "dansbandigt" med för mycket av varan. Men du har säkert rätt...lite till på stråkarna (synt-brass) hade inte skadat.

Vad det gäller"Together We're Lost med Malmsteens föredetta brud" så är jag medveten om att bryggan låter som "Where Were You Last Night" med Ankie Bagger. Var det den du menade? 😱

Jag är i grund och botten ett "Yngwie-freak" och efter att ha lyssnat på dina alster så tror jag du lutar lite åt samma håll? 🙂

Det som retar mig mest är ändå att över 50 nerladdningar inte genererar fler än en kommentar! :rolleyes:

Redigerat av Snake
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller"Together We're Lost med Malmsteens föredetta brud" så är jag medveten om att bryggan låter som "Where Were You Last Night" med Ankie Bagger. Var det den du menade? 😏

Tror Eternal syftar på den gamla pudeltiken Erika.

Gott jobbat. Snyggt gitarrspel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket alla! Jag tror att det var sista chansen på ungefär 15 år att få med denna typ av låt i melodifestivalen. Snart stundar nog andra tongångar. Grungen kommer nog snart tillbaka i ny tappning och då är jag helt rökt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller"Together We're Lost med Malmsteens föredetta brud" så är jag medveten om att bryggan låter som "Where Were You Last Night" med Ankie Bagger. Var det den du menade?  😄

Jag är i grund och botten ett "Yngwie-freak" och efter att ha lyssnat på dina alster så tror jag du lutar lite åt samma håll? 😎 

Det som retar mig mest är ändå att över 50 nerladdningar inte genererar fler än en kommentar!  😉

Nej, det var som Wernborg sade. Erika heter hon. Johansson tror jag.

Jo, det har blivit rätt mycket Malmsteen. 🙂

Angående folk som laddar ner utan att skriva något kan du ställa frågan till dig själv. Jag menar du lyssnade på mina låtar utan att skriva något. 😛😄

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nej, det var som Wernborg sade. Erika heter hon. Johansson tror jag.

Jo, det har blivit rätt mycket Malmsteen. 🙂

Angående folk som laddar ner utan att skriva något kan du ställa frågan till dig själv. Jag menar du lyssnade på mina låtar utan att skriva något. 😛😄

Erika Norberg om jag inte missminner mig. Har plattan 😆

Det jag menade var att jag tycker bryggan är ännu mer lik "Where Were You Last Night" men den är i.o.f ganska lik "Together We're Lost" också. Jag erkänner. Dock ingen medveten "stöld" 😄

Jag brukar alltid kommentera det jag lyssnar på. En grov miss av mig att inte kommentera i din tråd. Det ska inte hända igen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Yessss, Vilken låt !!!

Som gammal syntrocker hörde jag först (3 sek) Ankie Baggers Were where you last night sedan blev det Europe. Vilkej d-a ös !!! Och höjningen, pukorna.....

Om produktionen hade varit fetare så hade denna kommit med. Fetta upp produktionen snabbt som fan och skicka till något rockerbolag. Testa med lite reverb/delay och så reversa pukorna innan höjningen så ni får sånt där baklängeshäng i dom.

/Michael

Redigerat av Popwerk.com
Link to comment
Dela på andra sajter

Yessss, Vilken låt !!!

Som gammal syntrocker hörde jag först (3 sek) Ankie Baggers Were where you last night sedan blev det Europe. Vilkej d-a ös !!! Och höjningen, pukorna.....

Om produktionen hade varit fetare så hade denna kommit med. Fetta upp produktionen snabbt som fan och skicka till något rockerbolag. Testa med lite reverb/delay och så reversa pukorna innan höjningen så ni får sånt där baklängeshäng i dom.

/Michael

Tack så mycket! Bra tips! Planerna är faktiskt att skicka vidare denna låt och ett par andra till några gamla skivbolagskontakter i Japan och Tyskland. Och det är faktiskt lite "bråttom" då 80-talsvågen inte kommer hålla i sig hur länge som helst. Men och andra sidan så är "hårdrockare" alltid lojala när det gäller nya trender. 😕

Någon sa att vid en eventuellt kärnvapenkatastrof så finns det två arter som klarar sig ifrån utrotning. Kackelakor och hårdrockare ☺️

Redigerat av Snake
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...