Jump to content
Annons

Thompson dvd-recorder

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag såg en annons om en regionsfri Thompson dvd-recorder med hdd för 5 papp, som kunde spela in i dvd-r och dvd+r. Sedan stod det att den hade uppspelning av jpeg, mp3, dvd-r/w, dvd+r/w, audio cd, div x etc. Men det stod inget om dvd-dubbel layer. Kan man anta att ALLA spelare klarar inspelning på det? Eller åtminstone uppspelning? Jag har nämligen flera dvd-konserter som är dubbel-layer. Laptopen fixar uppspelningen, men hur kan det vara med Thompson:en?

Regionsfri är iaf ett ABSOLUT krav. Jag har många dvd jag inte kan spela nu...

😆

:musik

Annons
Postat (redigerat)

Jag vågar lova dig att den klarar uppspelning av skivor med dubbla lager, eftersom detta är fastslaget i DVD-standard sedan skivans ursprung och används i de flesta köpfilmer.

Står det inget ang. inspelning med dubbla lager så ska du inte förvänta dig att den inte gör det. Tillverkarna är väldigt ivriga med att ange varje liten sak som spelaren klarar av.

"-Du vet, den här spelaren klarar VCD, MP3 och DTS. Häftigt va?

-Ehm, nä?"

Dubbla lager är väl inget som efterfrågas från alla konsumenter och DVD±R DL-skivor är fortfarande rätt dyra.

För övrigt skulle jag personligen inte köpa en Thomson DVD-inspelare. 😎

Jag har använt en sådan, men den gick snabbt tillbaka till affären.

Bildkodningen var ganska slarvig, lämnade fula "mpeg-block" trots hög bitrate. 🙁

Mest störande var dock den flera pixlar tjocka gröna vertikala linje som DVD-spelaren la till i vänsterkanten.

Linjen låg i bildens overlay, alltså utanför synbart område när den spelades upp på en klassisk ordinär TV, men varje gång man stoppar skivan i datorer, eller visar på projektorer eller tom. nyare platt-tv lyser den gröna linjen i bildkanten. Mycket irriterande och störande. 😠

Jag skulle köpa en Pioneer DVR-540HX som kostar en tusenlapp extra.

Då får du:

• Både analog och digital tuner. Med "inbyggd digitalbox" kan du spela in digitala kanaler direkt på hårddisken utan att signalen passerar via analoga konverteringar från digitalbox.
  • Den skriver DL (dubbla lager) som du ville ha. Ja, den skriver förresten alla skivor. DVD-R, DVD+R, DVD-RAM och alla RW-varianter. 🙂
  • Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, DivX, XviD, MP3:or och WMA och sånt där du vill ha.
  • Bra bild och bra kvalitet på kodningen.
  • Bra ljud. Finfin D/A i Pioneer-spelarna. 🙂

Har du en platt-tv med HD Ready kan DVR-545HX vara snäppet intressantare, eftersom den har HDMI-utgång och kan skala upp bilden i HDTV innan den skickar signalen till tv:n.

Redigerat av Linus
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag har en rätt ny Philips wide screen-TV, ingen LCD eller Plasma. Det enda jag visste om Thompson:en innan var att den såg rätt schysst ut och hade DV in.

Jag har annars mest funderat över nämnda märket Pioneer faktiskt. De har haft en modell som jag tyckte dög som hette Pioneer DVR-433H i Silver, med inbyggd hdd på 80 GB. Den har inte funnits på ett tag i sommar, men nu såg jag några affärer som tagit in den igen. Den modellserien finns/fanns med större hdd också, 160 resp. 250 GB. De har DV in, viktigt för mig, och de finns regionsfria!

Sedan har ju Pioneer därefter börjat med sin nya serie dvd-recorders och som också lär ha 80, 160 resp 250 GB. De lär ha piffat upp ljudet något. Om det gäller alla modellerna i nya serien vet jag inte riktigt. Jag läste en test om dem i tidningen Ljud & Bild och där kostade minstingen 6 papp, tror jag. Men det finns ett stort MEN. Alla modellerna utom de största och dyraste saknar DV in. Det är alltså något de tagit bort. Värdelöst!! Så ska jag köpa en Pioneer får det bli 545 eller 645.

DVR-545HX-S har hdd på 160 GB och Digital Tuner, som du skrev, men ÄVEN HDMI ut.

DVR-645H-S har hdd på 250 GB, men Analog tuner, plus HDMI ut. Bägge har USB, men framförallt har bägge DV in.

När man läser specarna mellan DVR-545HX-S och DVR-645H-S, så verkar det vara just hdd-storleken och tuner-variant (analog el. digital), som skiljer dem åt...

🙂

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Eftersom jag inte kan spela in TV3, TV5, TV6, MTV, Eurosport osv. om jag köper Pioneer DVR-545HX-S, då den bara har digital TV-tuner och alla de nämnda tv-kanalerna sänds analogt till mig (ComHem-hus med digital-tv-abonnemang) och nämnda maskin även finns med beteckningen DVR-545H-S med analog TV- tuner där jag kan få in alla kanaler men då tyvärr saknar DV in, så måste jag köpa:

Pioneer DVR-645H-S. Nu ska jag bara hitta nåt ställe som har den regionsfri. TechniStore säljer den för 6900 SEK, men ej regionsfri. Riktpris är annars 8500 SEK, enligt Pioneer.

Alternativet är att köpa en regionsfri ur den gamla modellserien. Man får då inte inspelningsmöjlighet även på dvd+r [men måste man ha det??, det går ju med dvd-r], en något sämre A/D-omvandlare (tror jag) [men jag ska ju ändå köpa en ny cd...] och inte HDMI ut [duger inte scart härvid?? och f.ö. har jag ingen platt-tv ännu...]. Men man får iaf analog tv-tuner så man kan se/spela in programmen och DV in.

:rolleyes:

Redigerat av musik
Postat
om jag köper Pioneer DVR-545HX-S, då den bara har digital TV-tuner

Nej, den har både analog och digital tuner.

musik (oregistrerad)
Postat

NEJ

Pioneer DVR-545-HX-S har bara digital TV-tuner, men väl analog och digital programguide, samt DV In.

545HX-S

Pioneer DVR-545H-S har bara analog TV-tuner, analog programguide, men saknar DV In.

545H-S

Alltså måste jag skaffa ny Pioneer DVR-645H-S i så fall. Analog TV-tuner OCH DV In. Jag vill ju kunna se/spela in tv-program och dv-film på hdd.

645H-S

😆

spegel//:musik

Postat
De har haft en modell som jag tyckte dög som hette Pioneer DVR-433H i Silver, med inbyggd hdd på 80 GB.

Jag har en sån, regionsfri. Vill du byta mot en DVR-540HX? 😆

musik (oregistrerad)
Postat
De har haft en modell som jag tyckte dög som hette Pioneer DVR-433H i Silver, med inbyggd hdd på 80 GB.

Jag har en sån, regionsfri. Vill du byta mot en DVR-540HX? 😄

Finns det några nackdelar med 433H-S? Vad kan 540HX som inte den kan?

Jag hade gladligen bytt om jag haft en 540HX, för den har varken analog tv-tuner eller dv in. De egenskaper jag värdesätter mest.

🤪

Postat
Finns det några nackdelar med 433H-S?

Den skriver inte Dual Layer och det ville du ha. (Läser DL gör den såklart som jag berättat tidigare)

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Finns det några nackdelar med 433H-S?

Den skriver inte Dual Layer och det ville du ha. (Läser DL gör den såklart som jag berättat tidigare)

Som jag skrev i inledningsanförandet, så kan det räcka att den klarar uppspelning av dual layer. Jag har ju flera konserter som är dual layer-inspelade. Mitt största användningsområde för dvd-recorder är att se och spela in konserter. Och att kunna föra över egeninspelade dv-filmer till hdd och sedan till dvd-r.

Slutsatsen är att Pioneer har många intressanta modeller, där det självklart varit bra om den hade "allt": hdmi, inspelning på dvd-r, dvd+r, dv in, analog & digital tv-tuner m.m. Regionsfri är ju något de inte levereras som från början. Konstigt nog sänder ComHem bara SVT1, SVT2, TV4, SVT24 och Kunskapskanalen digitalt här plus mina tillval ViaSat Sport 1-3.

Kompromissen säger för min del en 433H-S eller en 645H-S.

Sedan får det bli en annan dvd också, som klarar uppspelning av dvd audio...då jag har såna också...

🤪

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.