Jump to content
Annons

Kvintoler i Cubase


UpLift

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har Cubase SX 3 och jag undrar hur man skall gå tillväga om man vill kvantisera midi till kvintoler, septoler, nonoler m.m.

T ex: spela kvintoler mot en tre takt.

Det är lite jobbigt å sitta å räkna ut hur de skall ligga med vanlig kvantisering.

Jag har märkt att man kan importera någon sorts cubase part inne i midi editorn, quantize -> setup -> 5.x import men jag vet inte alls hur det går till..

Tack på förhand!

Redigerat av UpLift
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns en Quantize-setup som jag kan rekommendera att du tittar på, där kan man göra en hel del saker rörande quantize som inte är synliga från arrangefönstret... orkar inte gå igenom detta här och nu då det står exemplariskt förklarat i PDF-filen Operation manual ( som installeras med Cubase och dessutom finns under en meny i programmet)

Personligen använder jag Iterative Quantize ganska ofta eftersom jag sällan programmerar något utan hellre spelar in notdatat på klaviaturen.

Denna funktion, enkelt förklarat, är en "procentuell quantize" där man först talar om hur många procents styrka samt ett tröskelväde funktionen ska kvantisera efter, när du sedan applicerar Iterativequantize dras noterna ( beroende på hur tröskelvärdet är satt och därmed vilka noter den låter bli ) en viss procent i taget

Sen kan man applicera lite i taget tills det låter finfint.. istället för att köra, exempelvis Overquantize som då eventuellt fuckar upp hela kakan med en gång.

Och jag tror att du kommer fatta hur du ska göra för att fixa till de mallarna du frågar efter på nolltid + den användbara Iterative-funktionen som kombo, om du studerar Quantize-setup

Det är enklare att fatta genom att se funktionen med egna ögon.

Lycka till

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Ok, nån som vet hur man gör i Cubase SE?

Det hade ju varit fint om man kunde skriva in valfri kvantisering i rutan ist f att bara kunna välja mellan

"straight" och "triplets" 😑

Med Iterative Quantize kommer noterna flyttas till närmaste 1/8, 1/16 eller triol, dvs 1/3 då.

Vore bäst om man kunde skriva in 1/5 och 1/7 för kvintoler och septoler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ju inte alls i Cubase,och vet inte om det här tillför nå't, men i SONAR har jag för mig att man i en global dialogruta får skriva om hur många ticks varje respektive not ska motsvara för att jag ska kunna notera septoler tex. Något liknande i Cubase antar jag. Sedan kvantisering utifrån det med lite tur.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...