Jump to content
Annons

Skicka din låt för mastring


Muncken87 (oregistrerad)

Recommended Posts

Muncken87 (oregistrerad)

Tjena om jag nu skulle skicka min låt för mastring vad skulle jag göra då, jag e cubase användare , men skulle man ta bort alla kompressors o reverb,delay etc eller? Men om man använder vst intrument ska man konvertera dom till wav filer om dom nu som mastrar inte har den pluginen?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mastring är när du har låten färdigmixad och skickar det färdiga resultatet i ett stereospår. Bounca ner i samma format som du spelat in i. Har du kört 24 bitar i ex 48khz så bounca i det formatet utan dithering. Ta bort alla pluggar så som limiter och eventuellt EQ om det ligger en sån med. Och lägg maxpeakarna på masterleveln på ca -5dB. Skicka det sen som cdrom iso alltså inte som spelbar cd som är digital audio. Då blir dom glada ska du se! 😉

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Muncken87 (oregistrerad)

Den hemsidan jag tänkte på var Vengeance.de och där ska man ladda upp sin låt på deras FTP server . så att bränna på cd går kanske inte men Vst insrument då ska jag bounca dom ochså eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den hemsidan jag tänkte på var Vengeance.de och där ska man ladda upp sin låt på deras FTP server . så att bränna på cd går kanske inte men Vst insrument då ska jag bounca dom ochså eller?

Ah, nej . alltså. (nu kom det inte med i mitt inlägg, har redigerat det nu)

Du mixar ner så som du vill att det ska låta. På masterregeln ska det finnas en bouncefunktion (kan inte med kobajs, förlåt cubase 😉 )

Alla pluggarna som (om du nu har) tar du bort. Se till att nivån på master inte överstiger allt för mycket mer än -5dB. Och bounca i samma format som du spelat in i. Och INGEN dithering (heter det samma i cubase tro?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Muncken87 (oregistrerad)

Jag har lagt ut ett sample av min låt på demoinspelningar om du vill lyssna på den låten jag tänkte skicka in för mastring. Låten heter Jupiter 13 - Super Charge

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hinner inte lyssna på din låt på Demosidan, men jag vill bara förtydliga:

Gör din låt så bra som möjligt, ha så mycket effekter och så mycket du vill, samt hur många mjukvaruinstrument du vill, men INGA EFFEKTER PÅ MASTERREGELN. Det är alltså det killwithskill menar när han säger "ta bort alla effekter."

Sedan exporterar du som en wavefil precis som tidigare sagts. Lyssna på wavefilen en massa och var ordentligt nöjd med den innan du skickar till mastring. När du får tillbaka den kommer den överträffa alla dina förväntningar 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Överträffa alla förväntningar ska du nog inte räkna med! Det vore ifall din låt mixades och mastrades!

Då skulle det garanterat överträffa alla förväntningar! Man kan göra oändligt mycket störra förbättringar om man både får mixa och mastra en låt

än om man bara får mastra! Alla blandar alltid ihop mixning eller rättar sagt slutmixning och mastering till ett!

Mastering kan verkligen förbättra men det finns begränsningar för vad som faktiskt är möjligt att uträtta enkom med mastering som verktyg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla blandar alltid ihop mixning eller rättar sagt slutmixning och mastering till ett!

Mastering kan verkligen förbättra men det finns begränsningar för vad som faktiskt är möjligt att uträtta enkom med mastering som verktyg!

Mastering - En term som oftast hamnar i fel sammanhang

Som Hansa säger så kan de flesta som har högkvalitativ lyssning, bra balanserat mixning/masteringsrum, utvilade och tränade öron, bra kunskap om de verktyg de använder samt bra kvalitet på de verktyg de använder göra stor skillnad på slutresultatet.

Har du själv mixat låten och det innehåller "fel" från början, exempelvis flera instrument som krockar frekvensmässigt, går det t.e.x inte att isolera "isär" instrumenten helt utan att en det ena eller andra instrumentet blir lidande..

Krasst kan man säga att: låter det skit när det åker in, låter det bara som högglanspolerat skit när det kommer ut... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Druckit lite vin och läst snabbt så har jag missförstått rådgivare så beror det på detta.

TA INTE BORT ALLA PLUGGAR FÖR ALLT I VÄRLDEN!

Det du kan skippa är att själv komprimera och eq'a stereobussen, för det kan skickliga masteringstekniker göra bättre.

Alla andra kompressorer, eq's, reverbs, delays etc på alla enskilda kanaler måste givetvis ligga kvar. Du strävar efter att göra en så bra mix som möjligt så försöker dom sedan förbättre den stereofil du skickat till dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...