Jump to content
Annons

Elgitarrljud


GuitarPlaya

Recommended Posts

Hej!

Ny här! Har spelat in 2 egna metallåtar hos en polare på CubaseX2. Det gäller gitarrljudet. Jag använder en Fender Mexican strat och har kopplat den till Firewire Solo externt ljudkort. Disten ligger i Cubaseprogrammet, men gitarren på mitt intro låter s-it, solot låter bra, rythgitarrerna bra, men så fort man bara spelar gitarren ensam så låter det som nån skrapar 2 metalbitar mot varandra och det är skrapigt..alltså "hrzzzzzzzzzz" i bakgrunden. Skulle en röd gitarrPOD lösa problemet om jag köper en sån och kopplar till CuBase?

Man hör det främst då man lyssnar i hörlurar, inte i vanlig audioCD-spelare.

Hjälp!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror inte mickarna i Stratmex är dom bästa,

singelcoil brukar ge ifrån sig ett brum och oljud,

Om du har någon VSTpluggdist så är det stor risk att det blir pannkaka av allt.

undantag några.

köp hellre en bra distpedal, en pod är ett bra alternativ, men du kan få skuva endel och lägga flera spår, Eq:a osv. till du blir nöjd

Bästa är att ha en rörstärkare att micka upp, men det är också det dyraste alternativet

och på köpet blir du kanske inte bästis med grannen intill. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

att lajna gitarren rakt in i ljudkortet ger i regel oftast inget bra ljud.. ha en preamp el. likn mellan!!!!

en pod kommer du nog tycka gör under!! det gör den med, jämfört med ren lajn till kortet!!!

och glöm för guds skull inte mellanregistret!!!!!! många gör felet att de skruvar fram ett "coolt" distljud, men ingen tänker på att det är viktigt med middle.. där finns mycket toninnehåll, och en annan sak, skruva hellre på för lite dist än för mycket!!! det låter oftast mycket bättre då!!! du slipper gröten, och kan ägna dig lite åt hela rätten.. 🙂 dvs helheten i mixen!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

och glöm för guds skull inte mellanregistret!!!!!! många gör felet att de skruvar fram ett "coolt" distljud, men ingen tänker på att det är viktigt med middle.. där finns mycket toninnehåll, och en annan sak, skruva hellre på för lite dist än för mycket!!! det låter oftast mycket bättre då!!! du slipper gröten, och kan ägna dig lite åt hela rätten.. 🙂 dvs helheten i mixen!!!

Mycket riktigt!

Ett annat vanligt misstag är att ha för mycket bas också. Eftersom det inte blir samma "tryck" som i en riktig stärkare. Men bas ska basen stå för 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

och glöm för guds skull inte mellanregistret!!!!!! många gör felet att de skruvar fram ett "coolt" distljud, men ingen tänker på att det är viktigt med middle.. där finns mycket toninnehåll, och en annan sak, skruva hellre på för lite dist än för mycket!!! det låter oftast mycket bättre då!!! du slipper gröten, och kan ägna dig lite åt hela rätten.. 🙂 dvs helheten i mixen!!!

Mycket riktigt!

Ett annat vanligt misstag är att ha för mycket bas också. Eftersom det inte blir samma "tryck" som i en riktig stärkare. Men bas ska basen stå för 🙂

precis, eller hammonden.. 😆

fastnade i reason vid en dator för ett tag sen i typ en timme när jag upptäckte ett sweetass hammondljud.. skulle bara kolla ett beat.. ☺️

tillbaks till gitarrljudet.. använd olika mickar/lägen för mickarna på gitarren när du lirar olika saker.. färgar ljudet lite extra... 🙂

själv när jag agerar gitarrist så har jag med min boss gt3a o smäcker på ordentligt med effekter.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar typ samma stil som Yngwie Malmsteen som är min förebild vad gäller låtskrivande, och då vill jag köra med min Fender Strata för att få det soundet och inte med Ibanez eller Charvel.

Tack för tipsen grabbar, det där med att fixa POD Line6 är en bra ide. Måste bara fixa lite pengar först 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen grabbar, det där med att fixa POD Line6 är en bra ide. Måste bara fixa lite pengar först 😮

Ta gärna en titt på Vox Tonelab också, tror du skulle bli väldigt nöjd med en sådan.

håller med.. det är väldigt månsidiga pedaler..

eller varför inbte en rörhäck med en yngwie overdrive DOD pedal!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...