Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en AMD 1,4 gHz processor, Iwill KK266 moderkort (utan raid). Vad jag har förstÄtt sÄ Àr inte det hÀr en bra lösning för audioinspelning. Dels av egna erfarenheter och dels genom en del lÀsning pÄ nÀtet. RME rekomenderar inte det hÀr moderkortet för Hammerfall serien. Finns det nÄgot ljudkort som funkar med den hÀr kombinationen eller mÄste jag bygga en ny dator som Àr Intel-baserad?

Annons
Postat (redigerat)
Jag har en AMD 1,4 gHz processor, Iwill KK266 moderkort (utan raid). Vad jag har förstÄtt sÄ Àr inte det hÀr en bra lösning för audioinspelning. Dels av egna erfarenheter och dels genom en del lÀsning pÄ nÀtet. RME rekomenderar inte det hÀr moderkortet för Hammerfall serien. Finns det nÄgot ljudkort som funkar med den hÀr kombinationen eller mÄste jag bygga en ny dator som Àr Intel-baserad?

Ifall du har ett VIA-chipset i burken kan du helt enkelt glömma att köra ljud av högre klass pÄ det moderkortet. AlltsÄ: har du VIA-chipset mÄste du tyvÀrr med största sannolikhet byta moderkort. Har du SIS, nVidia eller AMD-chipset Àr det lugnt.

EDIT: Det Àr alltsÄ inte, som vissa tror, nÄgot problem med AMD-processorer alls, utan problemet ligger i fruktansvÀrt buggiga skitchipsets frÄn VIA.

EDIT 2: ...och efter att ha lÀst om ditt specifika moderkort pÄ Internet mÄste jag ju tyvÀrr meddela att det har ett riktigt buggigt VIA KT133A-chipset. Jag skulle inte ens bry mig om att prova att installera nÄgot hyfsat ljudkort i den burken, det kommer sannolikt bli helt oanvÀndbart. Se hÀr (eller flera trÄdar pÄ detta forum) för mer info:

http://p198.ezboard.com/fdelta1010forumthe...opicID=60.topic

(GÀller M-Audio-kort, men jag tror att det Àr samma för alla kort sÄ fort man kommer upp i högre klasser Àn SoundBlaster och liknande)

Redigerat av egj
Postat

Enligt manualen till moderkortet heter chipset:et VIA VT8363A. DÄ kÀnns det inte sÀrskilt lönt att försöka fÄ datorn att funka :-(

NÄgra tips pÄ bra moderkort? Hur snabb processor behöver jag ha? KÀnns onödigt (ej ekonomiskt) att köpa den som Àr snabbast.

Postat
Enligt manualen till moderkortet heter chipset:et VIA VT8363A. DÄ kÀnns det inte sÀrskilt lönt att försöka fÄ datorn att funka :-(

NÄgra tips pÄ bra moderkort? Hur snabb processor behöver jag ha? KÀnns onödigt (ej ekonomiskt) att köpa den som Àr snabbast.

Jag Àr i samma situation som du, fast jag fick veta den hÄrda vÀgen att det inte fungerade. Köpte ett M-Audio Audiophile 2496 för nÄgra dagar sedan, och det klickar vid inspelning och uppspelning sÄ att det överhuvudtaget inte gÄr att anvÀnda -- har en AMD Duron 800 pÄ ett Asus K7V-moderkort. Letar just nu efter ett bÀttre moderkort; som sagt finns det fungerande alternativ Àven för AMD-processorer. Kolla efter moderbord av fabrikaten Chaintech, Tyan eller Gigabyte som har AMD-chipset istÀllet för VIA, de borde fungera mycket bÀttre. Har du tur hittar du ett billigt begagnat och kan sÀlja ivÀg ditt nuvarande kort för ungefÀr samma pengar, sÄ slipper du gÄ back.

Postat

Tack för tipset! Jag har varit pÄ vÀg att köpa nytt ljudkort men har tvekat pga av det hÀr.

Postat

Har lÀst lÀnken och tycker det Àr rÀtt klart att VIA-chipset inte Àr att rekomendera MEN att det kan funka med M-Audiokorten.

Postat
Har lÀst lÀnken och tycker det Àr rÀtt klart att VIA-chipset inte Àr att rekomendera MEN att det kan funka med M-Audiokorten.

Ptja, vissa pÄstÄr ju att de har fÄtt det att funka. Kul för dem, men jag har dÄ inte det... Har försökt med i stort sett allt, installerat inofficiella patchar, petat pÄ varenda instÀllning i Windows som gÄr, osv... Allt till ingen nytta. Jag har helt gett upp hoppet om VIA, Àven om man mot förmodan skulle fÄ det att fungera till slut kÀnns det inte som man kan lita pÄ systemet dÄ.

Men om du Àr helt sÀker pÄ att du ska köpa ett nytt ljudkort i vilket fall som helst sÄ kan du ju köpa ljudkortet och prova med ditt nuvarande moderkort, det kan ju aldrig skada. Funkar det sÄ gör det, annars fÄr du vÀl köpa ett annat...

Postat

Vet inte hur pigga musikhandlarna Àr att sÀlja ljudkort pÄ öppet köp, men man kan ju alltid göra ett försök.

Postat
Vet inte hur pigga musikhandlarna Àr att sÀlja ljudkort pÄ öppet köp, men man kan ju alltid göra ett försök.

Menade inte att du skulle byta ljudkortet, utan moderkortet. 🙂

Postat (redigerat)

Skaffa ett Mobo med N-force 2 chipset sÄ slipper du krÄngel..dom funkar skitbra..

Jag kör ett ASUS A7N-X8 Deluxe ... och trots att just ASUS nyare kort kan vara kinkiga, har jag inte stött pÄ nÄgra problem. Detta kortet har ocksÄ en PCI-plats som inte delar IRQ med nÄgon kritisk funktion= fÄ störningar.

Har tidigare alltid kört med Abit och aldrig nÄnsin haft nÄgra problem med ljudkorten i dom maskinerna ( bÄde Intel och AMD ).. ett annat kort som verkar vara intressant ur performance-synpunkt Àr Epox-serien ( med N-force 2 chipset )

Redigerat av demoniqus
Postat

Jag har en Thunderbird 1400MHz och ett ASUS A7V8X-X (VIA chipset) tillsammans med ett Audiophile2496. Funkar bra.

Postat

Hmmm.

Har Via chips pÄ bÄda mina en P3 och en AMD athlon XP.

PÄ P3an funkar det aldeles utmÀrkt med M-Audio Delta 1010LT

men inte pÄ AmdŽn.

Postat

egj: menade att jag kunde prova ett M-Audio och se om det funkar innan jag gĂ„r igĂ„ng och monterar ner datorn 🙂

Postat

Jag har funderat pÄ att uppgradera bios lÀnge, men Àr för feg. Men det Àr kanske inte fel att testa.

Postat
Jag har funderat pÄ att uppgradera bios lÀnge, men Àr för feg. Men det Àr kanske inte fel att testa.

Ja, nu har jag uppdaterat mitt Abit K7A, eller vad det heter, till den senaste BIOS-versionen, och... klicken Àr nÀstan borta! Jag ska inte ropa hej för tidigt, men det verkar som det har förbÀttrats rÀtt mycket iallafall... VÀrt att testa att uppdatera BIOS och VIA's 4in1-drivrutiner alltsÄ.

Postat
Det ska enligt uppgift inte vara nÄgra bekymmer med nyare VIA-chipset, sÄ om det finns ett nyare moderkort som passar för din CPU, Àr det enklast att byta moderkort - sÄ bör det fungera bra sedan...

Inte för att vara pessimistisk, men det finns en del andra rapporter ocksÄ -- se t.ex. detta: http://www.tecchannel.de/hardware/817/7.html

DĂ€r Ă€r det folk som har haft samma problem med lite nyare chipsets som KT-266. Även om det bör fungera med nyare VIA-chipsets sĂ„ tycker jag det verkar enklast att helt enkelt avrĂ„da frĂ„n köp av VIA ifall du tĂ€nker köpa ett nytt moderkort som ska anvĂ€ndas för musikproduktion. För nyare kort finns ju nVidias nForce som alternativ, och dĂ€r ska det inte vara nĂ„gra som helst problem. DĂ„ kommer du ju Ă€ven billigare undan Ă€n med Intel 🙁

Postat

Efter allt klödd de senaste tvÄ Ären Àr jag ganska trött pÄ AMD-baserad dator. Sen om det finns nÄn som har ett sÄdant fungerande system sÄ Àr det bara att gratulera dom. Jag kommer att satsa pÄ en ny burk och behÄlla mitt ST Audio DSP24 value och hoppas pÄ att dom nya drivisarna frÄn ESI Àr bra.

Postat

Ni som har vĂ€lfungerande musikmaskiner, Ă€r hjĂ€rtligt vĂ€lkomna att skriva en snutt pĂ„ mitt recensionsforum, om vilka komponenter som anvĂ€nds etc (lĂ€nk i signaturen). 😄

PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan ni vara till stor hjĂ€lp för de som famlar i mörkret och söker information. 🙁

Postat

Jag har tvÄ burkar med AMD och VIA-chipset, dÀr jag i den ena

har tvÄ M-audio 24/96 kort, och i den andra ett Audiotrak Maya 44 Mk II.

Kör Win2k sp4 pÄ bÀgge burkarna, har testat XP men det Àr ingen hit.

Fungerar klockrent med Cubase SL 2 och Reason.

Postat

Har installerat Vias 4in1 drivisar och jag mÄste sÀga att nÄnting har hÀnt med datorn. Jag kör en dual boot (Win98 & XP) och tidigare kunde jag knappt brÀnna en DVD-skiva (i Win98) pga att Nero inte anvÀnde mer Àn 20-30% av lÀsbufferten. Nu ligger den pÄ nÀstan 100% :rolleyes:

Jag kör studion i XP och jag Ă€r vĂ€ldigt spĂ€nd att se vad som hĂ€nder nĂ€r jag installerar 4in1 dĂ€r. Återkommer!

Postat
Ni som har vĂ€lfungerande musikmaskiner, Ă€r hjĂ€rtligt vĂ€lkomna att skriva en snutt pĂ„ mitt recensionsforum, om vilka komponenter som anvĂ€nds etc (lĂ€nk i signaturen). 🙂

PÄ sÄ sÀtt kan ni vara till stor hjÀlp för de som famlar i mörkret och söker information. :rolleyes:

Bra idé Claes...

Du kan ju starta en ny trÄd som lÀnkar dit och som admin fÄr nita???

Postat

Nu har jag kört 12 ljudspĂ„r, 2 mjukvarusynthar och ett knippe effekter i XP och datorn spinner som en katt. Absolut inga problem! Tack för all hjĂ€lp och tips! Nu kan jag börja spela in igen och jag slipper bygga en ny dator 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.