Jump to content
Annons

Uli Jon Roth


Vallhagen

Recommended Posts

Det måste liksom luftas med jämna mellanrum:

Av alla dessa virtousa instrumentalister därute, så finns det en snubbe som är viktigast och bäst.

Uli Jon Roth.

Hans senaste platta - den ett par år gamla "Metamorphosis", som alltså är hans tolkning av Vivaldis fyra årstider - med Uli's egna femte årstid tillagd, är ett fullständigt mästerverk. Både i genrerna Klassisk musik och Gitarrism.

Killen utvecklade the Sky Guitar för 20 år sen, och han är fortfarande full av utveckling.

Det KAN ju hända att några av er faktiskt missat honom; han gör inte så mycket kommersiellt väsen av sig. Gör er själva en tjänst och kolla upp!

Killens ton är direkt överjordisk.

***

Någon fnyser; "äh sån jeffla gitarronani".

Nej. Det här är nånting annat. Mer än allt. Närmare religiösa upplevelser kommer man inte som musiklyssnare.

... a voyage from Earth into inner Space and back and beyond ...

www.ulijonroth.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
softishkompis (oregistrerad)

Jag tycker att han som många gitarrister är bättre på att spela än på att skriva låtar, men låten electric sun är ett undantag, sjukt coolt solo 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktig spacesnubbe. Pretantiös site, men jag kunde inte hitta något att lyssna på - inga smakprov 😄

Nä siten är lite muppig på det viset... ingen lyssning... Han har väl fel webrådgivare.

**

softish: Ja Electric Sun-grejjerna är skitballa. Han är ju dessutom världens sämste sångare. Men har du hört hans senare grejjer?

Link to comment
Dela på andra sajter

softishkompis (oregistrerad)

Jo, har hört en del. Men det enda jag verkligen tyckte var coolt av dom senare grejerna var låten sky overture, inte så lättspelat. Och som du säger, han har inte den vassaste rösten, men grym ton och sväng i sitt lir 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade ett gäng videos med honom på YouTube... men... han var inge vidare tycker jag 😄

En riktigt bra artist skall man inte gilla de 5 första gångerna man lyssnar. Sitter det direkt så är det oftast skräp... och nej, jag lyder inte alls under normala kommersiella normerna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade ett gäng videos med honom på YouTube... men... han var inge vidare tycker jag 😉

Smaken är ju som baken.

Han har gjort lite olika grejjer; en del av typen Jimi Hendrix oxå. Av nån märklig anledning så kan jag inte se nåt på youtube, så jag kan inte hitta/bedöma vad du sett.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag måste bara hålla med dig Vallhagen!! Uli gjorde Scorpions, efter han hoppade av har de bara gjort smöriga vissel sånger. När jag hörde hans sologrejer första gången fattade jag direkt var Yngwie hade lyssnat på, hemma på kammaren. Men han är verkligen diskret, Uli, till skillnad från Mr. Malmsteen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte han Uli som har en bror som heter Zeno Roth som hade ett band på 80 talet som hette Zeno, med ett idiotstort kontrakt?

Nu för tiden kör Zeno Roth väl själv?

Visst sö! Den står väl här i skivhyllan! Zeno heter gruppen och skivan, 1986, EMI.

Låtarna heter "dont tell the wind", "eastern sun" osv... lite Roth-typiskt sådär.

***

Kul BÄNKT att man hittar själsfränder här! Jo Scorpions var ju faktiskt ett BRA band fram till Tokyo Tapes 😆 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...