Jump to content
Annons

Mixerbord - En chansning...


DigiMike

Recommended Posts

Fråga: Neotek Elite har ingen automation från fabrik eller?

Bra fråga 🙂

Vad jag vet så har dom ingen automation från fabrik, men eftersom alla professionella bord går att modifiera så har det säkert beställts nåt bord från fabriken med automation. Men det är inte nån standardfeature så att säga. Rätta mig gärna om jag har fel men de Elitebord jag har jobbat med har inte haft det.

/Majk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Ja ser man på, ett Elanbord hux flux, inte helt fel...de e bar o köp 😆

Jag har nu fått tag i ett Elitebord själv och är jättenöjd på alla sätt och vis. Drog en bild på det så ni får se vad det blev för nåt. Håller på att rengöra några faders och kollar över visst servicebehov utifall nån undrar om det är nåt fel på bilden 😱

http://thecabin.se/Neotek3_1.jpg

Tack till alla som hjälpt till på ett eller annat sätt, efter mycket om och men så dök ett bord upp som tur var så jag är nöjd och glad 😆

Ha det finnemang!

Mvh / Majk

Link to comment
Dela på andra sajter

Sweet. Ser ut som Alps-reglar. Kostar 400 kr/styck på ELFA...

Jag har själv dragit om hela strömförsörjningen och jordningen på mitt bord! DET var en jobbig mod, men värt varenda minut. Jag fick kapa 11 små ledningar i flatkabeln vid varje modul och foga samman dessa med nya små ledningar som alla drogs till var sina gemensamma punkter på ett experimentkort jag lade in under mastersektionen. Jag har nu gjort 24 kanaler och mastersektionen, har 15 extra kanaler kvar...

Det är en helt annan punch i bordet, även det lilla, lilla brum som låg där längst ned är nu borta, och utan att ha mätt upplever jag att jag sänkte signal/brus-förhållandet med 6 dB. Otroligt.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sweet. Ser ut som Alps-reglar. Kostar 400 kr/styck på ELFA...

Jag har själv dragit om hela strömförsörjningen och jordningen på mitt bord! DET var en jobbig mod, men värt varenda minut. Jag fick kapa 11 små ledningar i flatkabeln vid varje modul och foga samman dessa med nya små ledningar som alla drogs till var sina gemensamma punkter på ett experimentkort jag lade in under mastersektionen. Jag har nu gjort 24 kanaler och mastersektionen, har 15 extra kanaler kvar...

Det är en helt annan punch i bordet, även det lilla, lilla brum som låg där längst ned är nu borta, och utan att ha mätt upplever jag att jag sänkte signal/brus-förhållandet med 6 dB. Otroligt.

Hälsningar

/Henrik

Det är Alps-reglar på monitorsektionen och de som du ser öppet på bilden är P&G nämligen. Ska dra iväg en beställning på några nya sådana och få bordet i topptrim.

Din jordningsmod låter supernice, fasen vad gött att kunna sänka S/N med 6db, det är ju rätt så hörbart om man säger så 🙂

Menar du att du kapar bort 11 tåtar i flatkabeln som går till jorden på modulen, och sen länkar dem till separata jordpunkter??

Mycket jobb men ack vad gött det blir i slutändan! För min egen del så passade jag på att byta ut skinnet på armbågsstödet också, blev liiiiiiite fräschare kan man säga, som nytt liksom 😄

/Majk

Link to comment
Dela på andra sajter

någon som vet något om en Soundtrac Solo Logic 8 bussars???

Har hittat en och behöver lite info. Är det ett schysst alternativ?

Om någon vet något om detta bord så posta gärna. Jag skulle vara

oerhört tacksam!

jag har ju ett soundtracs 16-8-16, och jag tycker det låter bra som fan!!!

soundtracs har jädrans bra preampar enligt mitt tycke.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Din jordningsmod låter supernice, fasen vad gött att kunna sänka S/N med 6db, det är ju rätt så hörbart om man säger så  😄

Menar du att du kapar bort 11 tåtar i flatkabeln som går till jorden på modulen, och sen länkar dem till separata jordpunkter??

Nä. Först var det sju tåtar bredvid varandra som gick till jord. De sju skalade jag och tvinnade ihop till en fet tåt, som jag sedan lödade ihop med en annan fet tåt som gick till den centrala jordpunkten. En bit längre in i flatkabeln (tåt nr 11,12,13 och 14 om du är intresserad) gick +18V, -18V, 48V, och ytterligare en jord. Dessa fick jag ju löda ihop med varsin egen liten tåt i en flatkabel med fyra tåtar. Den extra jorden drog jag till samma jordpunkt som de första sju, och de övriga till sina respektive centrala punkter på mitt experimentkort. Så det var alltså totalt fem fogar per kanal som skulle göras.

Poängen med att även centralisera spänningsdistributionen var dels att ge varje kanal lika mycket spänning (i fabriksversionen får de moduler som är närmast mastermodulen mer spänning än de som är längre bort!), och dels att minska överhörningen mellan kanalerna.

Mycket jobb men ack vad gött det blir i slutändan! För min egen del så passade jag på att byta ut skinnet på armbågsstödet också, blev liiiiiiite fräschare kan man säga, som nytt liksom  😆

Coolt. Jag har ingen mjuk yta alls där, det vore en schysst grej att ordna.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä. Först var det sju tåtar bredvid varandra som gick till jord. De sju skalade jag och tvinnade ihop till en fet tåt, som jag sedan lödade ihop med en annan fet tåt som gick till den centrala jordpunkten. En bit längre in i flatkabeln (tåt nr 11,12,13 och 14 om du är intresserad) gick +18V, -18V, 48V, och ytterligare en jord. Dessa fick jag ju löda ihop med varsin egen liten tåt i en flatkabel med fyra tåtar. Den extra jorden drog jag till samma jordpunkt som de första sju, och de övriga till sina respektive centrala punkter på mitt experimentkort. Så det var alltså totalt fem fogar per kanal som skulle göras.

Poängen med att även centralisera spänningsdistributionen var dels att ge varje kanal lika mycket spänning (i fabriksversionen får de moduler som är närmast mastermodulen mer spänning än de som är längre bort!), och dels att minska överhörningen mellan kanalerna.

Coolt. Jag har ingen mjuk yta alls där, det vore en schysst grej att ordna.

Hälsningar

/Henrik

Ok, I see...

Låter som att du har fått lägga ned en hel del jobb/timmar på det där. Sjutton vad jag inte gillar flatkablar, är sånt enormt pill med det ju. Gissar att du har fått lusläsa kopplingsschemat för att ge dig på denna mod 😄

Neotekbordet är moddat redan med bättre jordning och "nya" modden av micpreampen, så jag behöver inte göra nåt sånt. Det enda som behövs nu är byte av några faderreglar och ev nån switch.

Vad menar du med "experimentkort"?!

Ett armbågsstöd i skinn (och även ett tunt lager av neopreneskumgummi) är inte helt fel, kolla över det. Kostar inga jättepengar, skinnet runt 300 spänn och gummit för max ett par hundringar, o sen är det bara hoppas att det är lätt att montera bort armbågsstödet från mixern så du kan få dit skinnbiten 😎

Mvh / Majk

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, I see...

Låter som att du har fått lägga ned en hel del jobb/timmar på det där. Sjutton vad jag inte gillar flatkablar, är sånt enormt pill med det ju. Gissar att du har fått lusläsa kopplingsschemat för att ge dig på denna mod  :rolleyes:

Ah, det vara att följa den gamla strömförsörjningens väg in i mastermodulen och därefter vidare, så framstod det ganska klart vilken tåt som gjorde vad. Men jag både dubbel-, trippel-, och kvadrupelkollade allt innan jag vågade slå på strömmen...

Men jo, flatkablar är det ett väldans pill med.

Vad menar du med "experimentkort"?!

Ett kretskort utan förritade kopplingsbanor: Så här va.

Moss,

H

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, det vara att följa den gamla strömförsörjningens väg in i mastermodulen och därefter vidare, så framstod det ganska klart vilken tåt som gjorde vad. Men jag både dubbel-, trippel-, och kvadrupelkollade allt innan jag vågade slå på strömmen...

Men jo, flatkablar är det ett väldans pill med.

Ett kretskort utan förritade kopplingsbanor: Så här va.

Moss,

H

Ja så kan man ju också göra, eller kolla i kopplingsschemat, men skulle bordet vara moddat utan att nån har dokumenterat det så kan man ju så klart missa viktiga detaljer i det hela.

He he, tror jag det att du kollade om och om igen, tänkte igenom ÄNNU en gång, och ÄNNU en gång...INNAN du tryckte på Powerknappen 😆

Ok, vi snackar kretskort...got ya!

Mvh / Majk

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste jag bara fråga alla er analog entusiaster!

Eller rättare sagt, jag verkligen ber om eran hjälp.

Vad att välja.

Ett 24 kanaligt Hagström bord (8 bus + 8 sub), ett av väldigt få som byggdes av den modellen.

pris: 10 000 + gratis hjälp med renovering och rengöring

eller

Ett Soundtrac Solo Logic 24 kanaligt + 24 mon returer, 8 Bus

pris: 20 000 + INGEN hjälp med renovering.

Verkar vara 2 vettiga bord, men... vilket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte till någotdera borden, kan tyvärr inte ge något vettigt råd. Men 10.000 med funktionsgaranti låter ju bättre än 20.000 utan. Utan att ha sett något av borden skulle jag omedelbart gissa att Hagström är ett mer gediget handbygge, vilket på ett sätt gör det lättare att reparera – dock förutsatt att alla reservdelar finns tillgängliga! Är det speciella trafos, transistorer och annat så är det lite jobbigt. Å andra sidan skulle jag kunna föreställa mig att Soundtracs-bordet är mer funktionellt, ger större möjligheter vad gäller routing etc.

Är det ett sådant här? Ser i så fall väldigt coolt ut. Det står något som snuddar vid det jag var inne på ovan, att reglarna inte är standard 100 mm så att hela bordet måste byggas om när de börjar packa ihop.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, lite kul att du letade reda på den bilden. Faktum är att det är just DET bordet som är på bild som det gäller. Det är en polare till mig, som säljer bordet, och som skickade in de där bilderna.

kolla denna länk!!!! det e lite najsiga prylar där.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, lite kul att du letade reda på den bilden. Faktum är att det är just DET bordet som är på bild som det gäller. Det är en polare till mig, som säljer bordet, och som skickade in de där bilderna.

Coolt! Hur är det med servicemanualer och tillgänglighet på reservdelar?

Om inte du ska ha bordet kan jag vara intresserad.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, lite kul att du letade reda på den bilden. Faktum är att det är just DET bordet som är på bild som det gäller. Det är en polare till mig, som säljer bordet, och som skickade in de där bilderna.

Coolt! Hur är det med servicemanualer och tillgänglighet på reservdelar?

Om inte du ska ha bordet kan jag vara intresserad.

Hälsningar

/Henrik

Jag har nästan bestämt mig för hagström bordet, ledsen. 😆

Jag får "låna" det och känna hur det känns, om jag inte gillar pryler så lovar jag att jag hör av mig till dig Vogel.

Ang. reservdelar till Hagström bordet.

Enligt Jonas som äger bordet så har han varit i kontakt med flera utav de som jobbade på Hagström, de som nu jobbar på Amtech om jag inte förstått fel.

Och de pratar väldigt väl om bordet.

Alla komponenter är standard grejjer som man faktiskt kan köpa i vilken välsorterad elektronik verkstad som helst, tydligen. Vilket känns tryggt. (förutom som ni skrev tidigare ang. reglarna).

Jag har inte kollat upp det själv. Men litar på honom.

Måste provas... längtar tills jag är färdig med bygget....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...