Jump to content
Annons

Core 2 Duo skillnader samt lite andra frågor...


Stigmata

Recommended Posts

Hej där.

Sitter här och drömmer lite samt plannerar ny dator.

Har nu en AMD XP 3000+ funkar relativt bra men den sunkar ihop ganska tidigt...

Hur stor prestanda skillnad är det på en Core 2 duo E6400 kontra en E6600?

Läst lite om att E6400 går att klocka men vetefan om jag har någon lust med det...

För det skiljer ju ialla fall ca 1000 spänn mellan dom..(har lite ansträngd ekonomi just nu...)

Sen det där eviga med moderkortet...Asus P5B varianterna ska ju var bra men jag vill ju använda så mycke som möjligt från min g:a dator hårdiskar osv.

Men så som jag förstår så finns det nästan bara 1st IDE port, vill ju helst ha kvar mina g:a hårdiskar.

Har 2st IDE(1för spel och skräp) och en för musik.

Samt 1st Sata för audio.

Men med bara en IDE så går ju DVD på en, sen är det väl inte så bra att lägga OS på samma kanal eller??

Finns ju Sata-IDE converters, funkar dom bra eller??

sen en sista fråga (hoppas jag) :

Det där med minnen....Tänkte börja med 1Gig sen köpa mer senare.

Rek. det olika på vilken processor man köper alltså ska man helst ha olika för E6400 eller E6600??

Funkar det bara bra med märkes minnen??

Vågar nog inte köpa noname minnen..

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej, här kommer i alla fall lite klarhet:

P5B har jag hört en del gott om. Jag beställde ett P5B Deluxe till min Core2Duo-dator. Jag får förmodligen processorn idag, så det blir spännande att se hur det funkar!

Observera att du inte kan använda dina DDR-minnen till det nya kortet, eftersom det är avsett för DDR2.

Jag beställde Corsair-minnen. De är ju bland de billigaste, och jag tror inte det ska vara några problem. Är man orolig kan man konsultera Asus Qualified Vendors List.

Du klarar dig långt med 1Gb minnen om du inte arbetar mycket med samplingar.

Jag köpte för övrigt E6600, men jag kan inte svara på exakt hur mycket mer prestanda den gör jämfört med E6400. Jag vet dock att E6600 har 4Mb cache medan E6400 bara har 2Mb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...