Jump to content
Annons

MOTU 828mkII

Slobbe

Recommended Posts

Hej!

Är det möjligt att använda 2st MOTU 828mkII och spela in 16kanaler samtidigt på datorn?

Jag har fått för mig att man kan utöka kanalerna med ett ljudkort till eller har jag missuppfattat allting?

Tack på förhand!

Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Du har inte funderat på att koppla i en passlig ADAT-burk till ditt nuvarande kort och maxa ut det på det viset först, förrän du funderar på att utöka med flere motun? Eller är det så att du har nån billig 828 du kikat dig in på? Isåfall ignorera vad jag sade.

Dela på andra sajter

Du kan spela in upp till 8 extra kanaler genom att anvænda en burk med mickpreamps med a/d omvandlare med adatutgång. Då drar du helt enkelt en optisk kabel mellan mickpreampen och 828:an och synkar dem så har du 8 kanaler till, funkar hur bra som helst. Finns en uppsjø sådana preamps, priserna børjar væl nånstans run 2k før behringers variant.

Dela på andra sajter

Jag lägger mig i, som vanligt.

ADAT (Mer info här) är i korthet ett interface för protokollet ADAT lightpipe, vilket är till för att transportera 8 kanaler via en digital anslutning.

Genom en optisk kabel kan du alltså spela in/upp 8 kanaler i upp till 48kHz, eller 4 kanaler i 88.1kHz/96kHz, med ditt MOTU-kort.

Ett exempel på preamps med ADAT är den här från SM Pro Audio (jag bara tog en för att förklara.) Där har du alltså åtta komboingångar (XLR eller teleplugg) som du kan plugga i mikar eller linenivåsignaler i, kanske även instrument. I ett digitalkort omvandlas sedan ljudet till digitalt och så buntas det ihop till ett paket och skickas genom den optiska ADAT-kabeln. Det fina är alltså då att när ADAT-datan kommer fram till MOTU-kortet så är spåren fortfarande separerade. Man kan säga det som att MOTU-kortet helt enkelt har tillgång till var och en av de 8 ingångar som finns på preampen, fast kallar dem ADAT1, ADAT2 o.s.v.

Med en sådan burk, dina vanliga 8 analoga in och dina två preampar på fronten har du ju alltså sammanlagt 18 analoga in, varav 10 är preamps.

Om du redan har ett mixerbord eller så med preamps, så kan du även köpa rena omvandlare som bara omvandlar den analoga signalen från mixerbordet till digital signal som kan överföras via ADAT. Den här från Apogee är ett välkänt bra exempel (ville bara visa att det kan skilja lite i pris från högkvalitativa prylar till budgetgrejer :rolleyes:.)

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.