Jump to content
Annons

Förskjuta dubblett-spår


MarAfrem

Recommended Posts

Jag har lagt sång på två spår och panorerat ut. Går jag in i Audio Editor och flyttar bak ett av spåren typ en hundratjugoåttondel blir det jättemycket stereo. Ljudet låter stort och brett utan att det känns som ett slapdelay.

Frågan är om det är något med den här tekniken jag inte tänkt på. Gör alla så? Eller låter just alla bli att göra så av någon anledning?

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla av så det funkar i mono bara. Vissa frekvenser släcks ut när man förskjuter så, men tycker du det funkar så kör på.

edit: nu fattade jag nog lite fel ändå tror jag. Var det två olika sångtagningar? Glöm i så fall vad jag skrev ovan.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter det bra så är det bra 😳 Så länge du inte lyckas flytta PRECIS så mycket eller lite att du får fasfel så ska det nog inte vara några som helst drawbacks med att göra så. Det är en ganska vanlig teknik.

Har du testat att lyssna både i hörlurar och i högtalare?

Link to comment
Dela på andra sajter

det känns som att om du har dubbat sången, dvs. sjungt samma slinga två ggr. och panorerat ut ena tagningen till vänster, andra till höger... om så räcker det gott och väl, då behöver du inte "flytta" ena tagningen..

är det däremot så att du har kopierat en tagning, så att det är exakt samma så behöver du nog göra något sådant... men det blir ändå bättre om du dubbar...

det är vad jag tycker iaf... jag har testat båda. 😳

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst! Tack för snabba svar.

Nej jag har inte 'dubbat' utan kopierat en sångslinga. Däremot låter det liksom dubbat när jag gör så här.

Jag har inte världens bästa lyssningsmöjligheter, så även om det låter bra här är jag rädd att det låter konstigt i andra anläggningar.

Följdfråga: Eftersom jag bara lirar in gitarr och sång, skulle det vara helt tokigt att göra samma sak med guran? Då borde jag ju få en stor ljudbild liksom... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...