Jump to content
Annons

Guide till sångmixning i Wavelab?


Lance

Recommended Posts

Finns det någon sådan här? Har inte hittat något när jag sökt. Är världens nybörjare på Wavelab och jag tänkte lära mig mixa acapellor... Musiken är redan mixad eftersom det är sång inspelad på kommersiella instrumentaler.

Måste även få stereoljud, nu har jag instrumental + acapella i en splittad wavfil. Lyckas inte ens få till två kanaler till som jag antar man måste ha, haha. Men det kanske jag listar ut när jag suttit lite längre.

Någon som har några tips att komma med? Eller duger guiden i Wavelab?

Det här blev kanske lite konstigt formulerat, klockan är mycket och jag måste i säng, satt med programmet för länge. Utvecklar imorgon om ni inte förstår.. Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Men vad är det man ska göra? Jag ska mixa sången, inte mastra den eller?

Det är rätt så svårt för mig att säga vad du vill... 😎

Det verkar som att du vill mixa ihop instrumentalversion och a cappella, så jag svarar att du ska mixa låten. Mastering kan du väl också göra om du känner för det efteråt... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha ja det är klart.

Jag har lagt ihop a capellan och musiken till stereoljud utan att göra några ändringar i ljudbilden, men då låter det såklart inte bra, lite burkigt typ. Vad är det för grundgrejjor man brukar göra på sång som bara blivit inspelad?

Hur lägger man eko förresten?

Vad är det för grundsteg man gör när man ska mixa en a capella. (Det är ju möjligt att jag använder fel begrepp eller rör ihop mixning med mastering osv...)

Redigerat av Lance
Link to comment
Dela på andra sajter

Till mixning är egentligen Wavelab inte det bästa att använda. Jag hade hellre kört med Cubase, som är gjort just för det ändamålet...

Jag ser Wavelab mer som ett Masteringprogram, där man behandlar sin färdiga mix...

Link to comment
Dela på andra sajter

Wavelab är ingen höjdare. Steinberg gör urölsa pluggar för mastering. Fattar inte hur man kan lägga ut 6-7 papp för programet.

Kanske för att det är så bra...? 😉

Det är ju inte medföljande pluggar som gör att det är bra, utan de inbyggda funktionerna - och alla suveräna pluggar man kan köpa till... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så jag ska kitta Cubase för att fixa till sången allltså? fan vad drygt... Tack för tipset!

Det är alltid bättre att köpa det mest lämpade programmet för ändamålet, än att kämpa sig fram med ett program som inte är gjort för det man vill kunna göra... 😉

Det räcker förmodligen gott och väl med SE-versionen i ditt fall, med tanke på din beskrivning, så det behöver inte bli så fruktansvärt dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej... Vad är SE versionen då? Jag har en öh säkerhetskopia på Wavelab...

Ska som sagt bara mixa a capellor, men kanske trixa lite med rytmerna också.

Cubase SE. Man behöver ju inte ge sig på de dyrare SL eller SX om man inte har större behov än så. SE ligger på 1495:- - så det är klart överkomligt jämfört med SX, som ligger på 7995:- och har MASSOR av funktioner som du aldrig kommer att använda om du kommer att köra så som du beskriver det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...