Jump to content
Annons

Funderingar - Mbox2


Hellpig

Recommended Posts

Edit:

Kul att så många Pro Tools-användare orkade svara på det. Jag sätter mig i ett hörn och tjurar och fortsätter använda Cubase då'rå! 🙂😄

Hej musikvänner!

Kort bakgrund: Jag skaffade ett M-audio fw410 förre hösten och har tills dags dato inte varit riktigt nöjd med det (och det är ändå mitt andra fw410 jag är inne på nu eftersom det första brände sönder så jag fick ett nytt). Mitt största problem är att jag inte får till bra ljud när jag line:ar min PodXT genom det, tror jag malt en del om detta problem här på forat tidigare så nog om det. Kör med Cubase SX, är ganska nöjd men erkänner att det inte är original och jag skulle gärna köra original. :slut bakgrund.

Fick idag ett tips av en kompis som jobbar på musikaffär att Mbox2 kan vara ett alternativ, han är i alla fall nöjd. Köper jag ett så kanske jag slår flera flugor i en smäll tänkte jag. Fungerande line av Poden, slipper Firewire, får lagligt inspelningsprogram i ProTools LE osv m m.

Jaha, så vad vill jag nu då? Till att börja med - är det värt att köpa Mbox2 factory för en extra slant? Är ni som har ett nöjda med det? Alla kommentarer välkomnas...

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Factory är värt en extra slant du får bra pluggar. FW är snabbare än USB1 vilket är fallet med M2 så jag skulle nog rekommendera 002 i första läge. Men en M2 är inget dåligt alternativ!

Skumt att då inte får bra ljud med PodXT i ditt 410 borde inte vara något problem. Har du provat med annat ljudkort samt provat annan PodXT?

Link to comment
Dela på andra sajter

Factory är värt en extra slant du får bra pluggar. FW är snabbare än USB1 vilket är fallet med M2 så jag skulle nog rekommendera 002 i första läge. Men en M2 är inget dåligt alternativ!

Skumt att då inte får bra ljud med PodXT i ditt 410 borde inte vara något problem. Har du provat med annat ljudkort samt provat annan PodXT?

Du se lite mer info om mina Pod-problem här:

En annan tråd

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet där, 002 vs Mbox2, är priset... 002 kostar runt 13000 kr mer. Det är inte det att jag inte vill ha det, det är mer vad min ekonomi f.t. tillåter! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Även om firewire i 002 är snabbare, så i relation till vad den kostar får du inte så mycket bättre ljud än M2. kanske något, men jag skulle säga att mixning,mastring är de som är avgörane hur slutljudet kommer bli, inte firewire eller USB. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Med 002 kan man spela in upp till 18 kanaler samtidigt samt att FWbussen inte tar lika mycket kraft som USBbussen. Därför är ett FWkort bättre. Ljudmässigt är 002 bättre än MB2 men som sagt det viktgaste ligger dock i handhavandet. OM du kompleterar med tex en MiniDac eller en MiniMee så blir ljudkvalitén oändligt mycket bättre. Men som sagt det är en fråga om ekonomi...

Redigerat av FredrikS
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...