Jump to content
Annons

ny dator, ljudkort mm


jonasb

Recommended Posts

Hej, jag har tänkt att köpa ny dator, ljudkort och programvara, och koppla den till utrustning jag redan har. Har hyfsad datorvana men är nybörjare vad gäller datorer och musik. De instrument jag har är följande: två analogsyntar utan MIDI, Roland JV 1010 (ljudburk, MIDI), ensoniq SQ1 som jag tänkte använda som "masterkeyboard"

(även syntens egna ljud), samt Rhodespiano. Instrumenten går tillsammans med en Zoom effektmodul (MIDI) till en 8-kanals mixer. jag vill kunna spela in åtminstone ett par instrument/ sång samtidigt, även bas, gitarr, mickad ak. gitarr etc. , sammanlagt kanske 20-30(?) ljudspår och lika många (?) midispår. När det gäller dator mm har jag tänkt mig pentium 4/ 512 Mb RAM/ hårddisk 80 Gb 7200 rpm. Har någon erfarenhet av DELLS datorpaket? Läste nånstans att man ska undvika en lösning där det redan finns ljudkort integrerat/ byggt på moderkortet.

Grafikkort? Vidare tänkte jag koppla mixern till ett externt Audiophile USB ljud- och midiinterface, men då behöver jag väl ytterligare MIDIin-/utgångar (SQ1:an, rolandmodulen + effektenhet)? Slutligen Cubase SE för inspelning, midiseqencer mm. Tacksam för synpunkter och kommentarer.

/Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När det gäller datorköp så rekommenderar jag faktiskt att du använder någon datorbyggar-funktion på exempelvis datorbutiken.com Du kommer relativt billigt undan o lägger upp din dator precis som du vill. Se till att det blir en P4 med ordentligt med minne. Tänker du köra mängder av audiokanaler så lägg ett par hundralappar extra på en s-ata disk (avbelastar processorn och är bra mycket snabbare)

Ljudkort: M-AUDIO Audiophile 2496 .. Låter kanon, har bra drivrutiner och är hur stabilt som helst. Ett litet minus är väl att det inte är balanserade in/utgångar.

Mixer eller Preamp... Jadu, själv snålade jag och köpte en behringermixer som inte låter speciellt bra, men eftersom jag bara gör förproduktioner här hemma så funkar det fint för mig.

Mikrofon: Är grymt nöjd me min ADK S51. Billig, men låter dyrt. Beror väl mycket på vad du tänkt spela också. ADK'n funkar till det mesta, men tar upp väldigt mycket rumsklang. Har du gott om pengar så skaffa en SHURE SM57 -och- en stormembransmick.

ps

Såg inte att du vill spela in fler saker samtidigt.. Då blir det dyrare med ljudkortet. Körde förr på ett MOTU 2408 8 in och 8 ut. Funkade apbra med macOS9. Har ingen aning om hur de funkar med Win. Behringermixern lär du ju inte ha någon större nytta av heller. Rekommenderar ett gäng med preamps för mikrofonerna istället..

ds

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Smetade ihop en maskin för 5 500:-. Asus moderkort, Celeron 2,6, 3 st KingMax 512, 2 st Maxtor (40&80). Hittade en nätverkslåda med nätdel på utförsäljning (utan hölje). Hade två PCI-grafikkort liggande (ett från en 486:a, det andra från en P100MHz:are). Klockade lådan till 3,2 GHz. Toppade upp med ett M-Audio (som jag sålde igen) 2496 PCI och en DVD-brännare. Inga skrivarportar, inga COM, inga USB, inget nätverk, ingen diskettstation eller CD. XP begrep sig inte på maskinen, men Win Me (minimal installation) svalde allt med hull och hår. Billigare blir det knappast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smetade ihop en maskin för 5 500:-. Asus moderkort, Celeron 2,6, 3 st KingMax 512, 2 st Maxtor (40&80). Hittade en nätverkslåda med nätdel på utförsäljning (utan hölje). Hade två PCI-grafikkort liggande (ett från en 486:a, det andra från en P100MHz:are). Klockade lådan till 3,2 GHz. Toppade upp med ett M-Audio (som jag sålde igen) 2496 PCI och en DVD-brännare. Inga skrivarportar, inga COM, inga USB, inget nätverk, ingen diskettstation eller CD. XP begrep sig inte på maskinen, men Win Me (minimal installation) svalde allt med hull och hår. Billigare blir det knappast.

Har aldrig testat dom nyare celeronburkarna me DDR-minne. Funkar dom bra med musikprogrammen?? Nån som gjort en test mellan P4 och Celeron?? Det gör ju en viss skillnad i pris.

Jasså du har fått ME o funka utan strul? *imponerad* 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...