Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag Ă€r en flitig anvĂ€ndre av Cubase VST 32 och fick för mig att byta till SX eftersom jag fick en upgradering ganska billigt.....kĂ€nns som en svagt infall jag Ă„ngrar 😉 .

NÄja, Jag undrar hur man panorerar ett Stereoljud i SX (ej SX2).

Exempel, Jag har ett brett virvelljud i stereo i min sampler och vill trycka ihop ljudbilden litegrann. I VST fanns det ju 2 reglar och 2 Pan pÄ varje steroutgÄng i mixern men hÀr finns det ju bara en pan och volym.

Hur gör man ??

Annons
Postat

ja, det Àr klurigt. jag har en följdfrÄga. vad blir kvar av en stereosignal dÄ man drar panoreringen helt Ät vÀnster. blir det bara vÀnster kanal kvar eller blir det nÄgon slags mix kvar ÀndÄ? epa

Postat

Skall bli intressant och se vad folk har som lösning till detta för oftast har man en centrerad ljudbild som man vill panorera Ät endera hÄllet. Jag har ingen "enknapps-lösning" men övervÀg att spela in stereotrummorna pÄ 2 mono kanaler istÀllet för att dÀrefter panorera dessa tills du Àr nöjd. Om du absolut mÄste ha ett stereospÄr kan du alltid lÀgga över de tvÄ monokanalaerna till ett stereospÄr.

/Mats

😉

Postat

Ehm, nu kommer du bli en smula arg PiRoger, det gĂ„r inte att utföra "riktig" stereopanorering i Cubase SX. Panoreringen bestĂ€mmer bara volymen pĂ„ vardera kanal, ej balansen mellan högtalarna. Lösningen Ă€r att hitta en plugin som gör detta Ă„t en, eller att splitta upp spĂ„ret till tvĂ„ stycken mono spĂ„r som du sedan panorerar som du vill. Detta Ă€r en trĂ„kig miss av Steinberg. Dock Ă€r det korrigerat i SX2, men dĂ„ har man istĂ€llet slarvat bort Mono knappen pĂ„ Master regeln, ehh.. jaja, till SX3 har de sĂ€kert lyckats fĂ„ det rĂ€tt 😉

/Majken

Postat
men dĂ„ har man istĂ€llet slarvat bort Mono knappen pĂ„ Master regeln, ehh.. jaja, till SX3 har de sĂ€kert lyckats fĂ„ det rĂ€tt 😉

Det gav mig en hel del huvudbry faktiskt... Jag trodde att det bara var jag som brukade anvĂ€nda den, tills jag började se inlĂ€gg pĂ„ diverse forum i stil med Where is the f*****n mono button??!!. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.