Jump to content
Annons

Alltså... hjälp!


Lucifer666

Recommended Posts

Eh... Hallå!

Jag skulle behöva lite hjälp... Jag har köpt mig Cubase SX3 och undrar hur jag ska spela in... alltså... Hittils har jag spelat in genom en V-AMP2 i ljudkortet.

Jag skulle behöva en baspreamp och kanske mixerbord? Vad vet jag?

Nytt ljudkort behöver jag i alla fall, det jag använder nu är ett påbyggt på moderkortet(yay...).

Hur som helst undrar jag vad ni tycker att jag ska göra. Spelar in bas, Gitarr och sång.

Om ingen fattat det än så ska själva inspelningen ske på datorn... hade jag tänkt mig. xD

Redigerat av Lucifer666
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det som fick mig att börja fundera över detta var att jag spelade in bas igår... men det blir ju fan bara överslag genom den där jävla v-amp'en. ><

Så jag antar att det blir bäst med en preamp också.

Om jag köper en preamp... ska jag då koppla v-ampen till preampen eller direkt till datorn som jag gjort förut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är S/PDIF? ><

Det enda jag har på ljudkortet är 3.5mm line in, line out och mikrofon in.

s/p dif står för "sony philips digital interface" och överför digitalt istället för analogt.

Om ditt ljudkort bara har de ut och ingångarna är det ett standardljudkort i burken, och om du lägger 8000kr på programvara bör du skaffa ett ljudkort avsett för musikproduktion exempelvis e-mu 0404. Kostar en tusenlapp och räcker länge för en nybörjare samt kan köra effekter på det genom vst från cubase. Och drar ner latencyn (fördröjningen). Annars blir det en flaskhals i dina produktioner.

Lycka till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder det...och vet inte hur bra preamparna som sitter i storbror 1820 är. Annars har 1820 hörlursutgång, preampar, fantommatning och lite fler ingångar. Så om du vill spela in allt samtidigt så skulle det kortet passa dina behov bättre.

Men annars har 0404 steroeingång, dvs två kanaler samtidigt. Och du får koppla om varje gång när du skiftar inspelningskälla. Kanske skaffa en patchbay eller mixer för att slippa det krånglet, men en billig mixer tar lite på ljudkvaliteten.

Men för att spela in en sak åt gången så räcker 0404 klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

preamparna på 1820 duger långt. Men jag vet ju inte vad dina krav är.

Varför lägger du ner 7000 kr på SX3?

Jag skulle lagt ner samtliga kronor på preamp, mick och ljudkort där man får mjukvara på köpet. / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Heh.... vet inte, antar att jag ville ha något typ... rejält...

Hur som helst har jag kollat på behringers baspreamp nu, någon som vet något om den? Jag tänkte eftersom den var billig... 🙂

Redigerat av Lucifer666
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...