Jump to content
Annons

Fråga till hemside-experter


Micke H

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fråga som någon som är expert på att göra hemsidor kanske kan svara på?

Kan man göra så att en bakgrundsbild i en table är fixed, så att den inte upprepas? Jag har testat med bgproperties men det fungerar inte. Finns det något annat sätt, antingen i HTML eller CSS?

Nästa fråga: kan man göra så att man kan scrolla i en enskild cell i en table?

Vore tacksam för svar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack. Men eftersom jag har flera bakgrundsbilder i min table, får jag ändra det till:

table.fastbakgrundsbildellernåtsåntvadsomhelst

{

background-image: url(bakgrundsbild.jpg);

background-attachment: fixed;

background-repeat: no-repeat;

}

Borde väl funka? Fast det är ju inte hela tablen som det ska vara en bakgrundsbild i, det är en cell. Man kan väl ha td då istället för table?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan alltid lägga in en IFRAME i den cell du vill kunna scrolla.

<iframe

src="din_sida_som_innehåller_texten_som_ska_scrollas.html"

name="main_iframe"

id="main_iframe"

width="200"

height="200"

marginwidth="0"

marginheight="0"

scrolling="auto"

frameborder="0"

allowtransparency="true">

[Your user agent does not support iframes or is currently configured not to display iframes.]

</iframe>

För att inte horisontella scroll bars ska uppenbara sig så lägg till följande style:

<style type="text/css">

<!--

body

{

width: 95%;

}

-->

</style>

EDIT: "width: 95%" ska vara i din_sida_som_innehåller_texten_som_ska_scrollas.html alltså.

Redigerat av GenesisOfPain
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, det skulle jag förstås kunna göra. Men hurdant är stödet för IFRAMES? Stödjer alla webbläsare det?

En annan fråga: varför fungerar inte font-style: bold; för??? Det gör mig galen...hur gör man för att få fet text? Vill gärna slippa att behöva använda <b>-taggar...

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fråga: varför fungerar inte font-style: bold; för??? Det gör mig galen...hur gör man för att få fet text? Vill gärna slippa att behöva använda <b>-taggar...

Du ska inte använda font-style (normal, italic, oblique) till det utan font-weight (normal, bold etc.).

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fråga: varför fungerar inte font-style: bold; för??? Det gör mig galen...hur gör man för att få fet text? Vill gärna slippa att behöva använda <b>-taggar...

Du ska inte använda font-style (normal, italic, oblique) till det utan font-weight (normal, bold etc.).

Aha, okej. Tackar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag vill kunna scrolla i en enskild cell då? 😉

td.scroll 
{ 
width: 160px; 
height: 80px; 
overflow: auto; 
}

Anpassa höjd/bredd till önskad storlek, och fyll cellen med tillräckligt mycket text så dyker scrollremsan upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...