Jump to content
Annons

Ableton Live 4


Idiodos

Recommended Posts

Hej,

 

 

Jag undrar om Ableton Live 4 med sin nya inspelningsfuktion kan vara en

uppstickare och eventuell konkurrent mot giganterna såsom Cubase,

Pro Tools och Logic?

 

Kanske skulle detta vara ett program att satsa på?

 

Vad tycker ni?

 

 

/En nybörjare

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror inte att det konkurerar på samma marknad. Om du skall ha programet till audio hantering så tror jag du hittar bättre program, men det kan helt klart bli intresant med de nya funktionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ableton live 3 , som jag har hemma i datorn , har några begränsningar i loophanteringen (det finns inget sätt att göra en reverse loop på direkten t.ex ) Ableton har helt och hållet avskaffat högerklickmenyer , det är ganska förbryllande till en början. Men om nu 4:an kommer med en fullfjädrat midisequencer så är det ju bara en smaksak vad man fördrar , kan inte se att Ableton skulle vara sämre än Cubase, Logic och liknande , snarare tycker jag att Ableton är så tacksamt att komma igång med som nybörjare.

Tobbe tyckte att det fanns bättre program om du vill ha ingående audiohantering, 🙂 men det är just audiohanteringen som är Abletons starka sida , där andra sequencers krånglar till det med assigningen och triggning av loopar skiner Ableton överlägset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menade var väll egentligen traditionell hantering av ljud tex om du skall spela in ett band med trummor, bas, gitarr osv, men vist smaken är som baken. Om man använder mycket loopar kan det säker vara bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen skillnad i audioinspelning där heller 🙁 I Ableton är det bara att aktivera så många spår som ditt ljudkort medger och köra precis som en vanlig bandspelare, att det ser lite annorlunda ut , kan jag hålla med om . Men det märks ju att du inte är Ableton-användare ...... faktiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det föreligger ett missförstånd ." /En nybörjare " undrade om Ableton 4 är något att satsa på nu när 4:an kommer med en ny inspelningsfunktion.

Inspelningsfunktion för audio (Genom Mikrofon och allt möjligt) har Ableton haft i evinnerliga tider. Det fungerar som i precis som i cubase och Logic.

Men den stora nyheten i Ableton 4 är ju att man har plockat in en fullfjädrat Midisequencer/hanterare . 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ableton har riktat in sig på en vis typ musiker så som reason har gjort.

Reason är mer tekkno,house vänligt och ableton live är mer vänligt om du håller på med antingen trad live spel med sk live musiker eller så den nya typ musiker som är mitt emellan Dj och artsit som är vanligt inom undergrond hiphop och viss electronica

Men jag ser ableton som huvud programmet och de and som komplement. reason plus ableton

JAg gör långa dj set med live 3 där jag använder mej av två applicationer.

Svar på frågan

Ableton riktar in sej på musiker inte ljudtekniker i första hand

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tror att det föreligger ett missförstånd ." /En nybörjare " undrade om Ableton 4 är något att satsa på nu när 4:an kommer med en ny inspelningsfunktion.

Inspelningsfunktion för audio (Genom Mikrofon och allt möjligt) har Ableton haft i evinnerliga tider. Det fungerar som i precis som i cubase och Logic.

Men den stora nyheten i Ableton 4 är ju att man har plockat in en fullfjädrat Midisequencer/hanterare .  🙂

Hej,

 

Tack för alla svar som jag har fått.

Jupp, midisequenser som finns i bl a Cubase är det som jag är mycket

intresserad av. Frågan är bara hur pass bra den kommer att hantera

VST-plugins etc. Ja, det som funkar på Cubase.

 

1)Sedan undrar jag om Ableton Live 4 också har Rewire-funktion?

 

2) Vad är AU-kombatibelt för någonting?

 

Mycket konkreta och bra svar här annars...jag lär mig...

 

3) Vad skulle ni rekommendera för mig som skall hålla på med enmansinspelning

med mikrofon, keyboard, samplers och egen-skapade-ljud genom mikinspelning

på min minidisc. Skapa enkel "klassisk" musik med udda ljud...

Cubase SL2 eller Ableton Live 4?

 

Musiken är endast avsedd för privat bruk - inga Live-spelningar eller liknande.

Vill självfallet kunna i framtiden mixa och mastra - men det får bli mer frågor

om detta längre fram - ni lärare/kunniga musiker/studiomakare/ljudtekniker.

 

Tacksam för svar på dessa tre frågor...

🙁

Redigerat av Idiodos
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det föreligger ett missförstånd ." /En nybörjare " undrade om Ableton 4 är något att satsa på nu när 4:an kommer med en ny inspelningsfunktion.

Inspelningsfunktion för audio (Genom Mikrofon och allt möjligt) har Ableton haft i evinnerliga tider. Det fungerar som i precis som i cubase och Logic.

Men den stora nyheten i Ableton 4 är ju att man har plockat in en fullfjädrat Midisequencer/hanterare .  😎

Hej,

 

Tack för alla svar som jag har fått.

Jupp, midisequenser som finns i bl a Cubase är det som jag är mycket

intresserad av. Frågan är bara hur pass bra den kommer att hantera

VST-plugins etc. Ja, det som funkar på Cubase.

 

1)Sedan undrar jag om Ableton Live 4 också har Rewire-funktion?

 

2) Vad är AU-kombatibelt för någonting?

 

Mycket konkreta och bra svar här annars...jag lär mig...

 

3) Vad skulle ni rekommendera för mig som skall hålla på med enmansinspelning

med mikrofon, keyboard, samplers och egen-skapade-ljud genom mikinspelning

på min minidisc. Skapa enkel "klassisk" musik med udda ljud...

Cubase SL2 eller Ableton Live 4?

 

Musiken är endast avsedd för privat bruk - inga Live-spelningar eller liknande.

Vill självfallet kunna i framtiden mixa och mastra - men det får bli mer frågor

om detta längre fram - ni lärare/kunniga musiker/studiomakare/ljudtekniker.

 

Tacksam för svar på dessa tre frågor...

🙂

1. Ja. Så kör jag själv . Reason och Ableton. På www.ableton finns en bra beskrivning och tips på hur man riggar upp. Artikeln heter "A Reason to Live "

2. Bra fråga som jag också undrar över , någon annan som kan ? 😆

3. Är förstås jävig men A4 är ju helt suveränt på det du vill göra. En styrka i programmet är att du kan flytta runt dina Clip (Samplingar) i realtid. Föreställ dig att du sitter med 5 st samplingar som du gjort själv. Alla dina samplingar syncar med varandra automatisk i ditt valda tempo (automatisk timestreching) så fort du trycker på play.

Förändring av tonhöjder sker i realtid, du kan vända samplingar i realtid (I 4:an inte 3:an), foga in andra clip ur din ljudbank i realtid, trimma loopens längd i realtid - allt med några musklick. En traditionell sequencer som logic eller cubase skulle vara rena mardrömmen om du vill göra samma saker.Vad du har fått är ett verktyg där du hör vad du gör med samplingar på direkten, förutom då hårdiskinspelning också. Och nu med 4:an ute så kan man göra samma saker med Mididelen som med audiodelen.

Du har 17 effekter att tillgå som drag and drop på ett spår eller hela mixen.

Vill du spela in långa tagningar med ditt keybord lägger du ut warpmarkers här och där i vågformen så stretchar den helt omärkbart till perfekt tempo till dina övriga spår, liksom om du vill spela in något från cd och synca tempo med allt annat.

Det finns en berömd låt som finns att ladda ner från Abletons hemsida där man gjort en komplett låt med trummor ,bas och komp av en och samma lilla snutt med ett brusljud ! En liten demonstration av vad ableton kan göra.

Nä nu låter jag nästan löjlig positiv 😱 men det är konstigt att rätt många verkar tro att Live bara är "ett bra verktyg för diskjockeys" misstänker att det blir andra ljud i skällan nu när 4:an släpps 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

1)Sedan undrar jag om Ableton Live 4 också har Rewire-funktion?

Ja. Både som värd och slav.

2) Vad är AU-kombatibelt för någonting?

AU = Audio Units = Pluggformat för Mac.

3) Vad skulle ni rekommendera för mig som skall hålla på med enmansinspelning

I slutet av juli släpps en demo av nya Ableton. Vänta på den samt rapporter från användarna innan du slår till. Att Cubase SL skulle passa dig rent tekniskt är jag iofs övertygad om. Prismässigt ligger dom väl ungefär lika. SL kan du senare uppgradera till SX om du skulle vilja ha mer möjligheter. Vet inte vad Ableton kan erbjuda i form av uppgraderingar eller utbyggnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

EN anledning till att jobba med Cubase (kanske den största anledningen till att jag gör det) är att det är det mest använda programmet:

Det är absolut lättast att få hjälp på tex forum som detta när man fått problem då många kan programmet. De flesta av mina kompisar kör Cubase och det är lätt att jobba med varandra, bara att föra över projekt mellan oss och köra vidare direkt.

Redigerat av SERO
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej på er alla!

 

 

Mycket konkreta och bra svar, som sagt var.

Skall ta och vänta på demot (juli) samt vänta

på reaktionerna av er Ableton Live 4 användare...

 

Sedan är det här aspekten med spridningen av

ett program en fördel - självfallet är Cubase mer inkörd -

den har funnits i några år, men Ableton verkar

ha mycket att erbjuda. Dess användarvänlighet,

som "Kill All Autotoner" syftar till är ett övertag.

Denna punkt är för mig mycket viktig - att enkelt och smidigt

kunna mixtra med samplingar, ljud och musikstycken och

allt detta i realtid - mycket imponerande.

 

Det är lätt att välja "den traditionella och säkra" vägen genom

att välja Cubase, men om Cubase inte är så stabil och användarvänligt

är det som på 90-talets slut (Windows 95 och senare 98) välja

mellan ett användarvänligt Mac eller teknikkrävande PC-burk.

(Idag är faktiskt Windows XP mycket stabilt system - medan Mac OS X

är något svagare i kombabilitet och stabilitet - fast den blir bättre också.

Vill nu inte skapa en debatt om Mac kontra PC - det är bara mina personliga

erfarenheter jag tar upp. Har nämligen även en gammal G4.)

 

Sist - men inte minst viktiga fråga egentligen -

Hur pass stabil och kombatibelt är Ableton Live 4 filer?

 

Tacksam för ytterligare svar, tack!

:rolleyes:

Redigerat av Idiodos
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar med med 3an med mucket, mycket pluggar och den har kraschat en gång och det var då fel på pluggen.

Jag kör på en 1Ghz G4. men gå in på www.ableton.com och deras forum.

Där sitter det mycket amerikaner, programmet verkar stort där( (speciellt bland lapintosh människor)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

OBS! TVÅ ÅR SENARE

Nu har det gått två år. Jag skulle gärna höra fler åsikter.

Själv står jag i valet och kvalet mellan om jag ska ha Live eller Logic som min huvudsequenser. Som jag påpekat förut så tycker jag att tempoautomatiseringen är kass. Dessutom så saknas taktartsautomatisering. Jag pysslar en del med till exempel progressiv rock och därför skulle dessa verktyg vara ovärdeliga för mig.

Ni som kör med Live, vilka genrér pysslar ni med? Jag kan lätt se Lives överlägsenhet i till exempel loopbaserad musik, men hur är det med, låt oss säga, vispop? Personligen tycker jag att det passar till det mesta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Live interfacet stinker java-junk som ligger 90-100% i heap size för ram-minnet. Tacka vet jag *.dll hell som i Cubase den tar det minnet den får.

Vad betyder detta i klartext? Och pratar du om hur det är på Mac eller PC?

Link to comment
Dela på andra sajter

Live interfacet stinker java-junk som ligger 90-100% i heap size för ram-minnet. Tacka vet jag *.dll hell som i Cubase den tar det minnet den får.

Vad betyder detta i klartext? Och pratar du om hur det är på Mac eller PC?

I java världern så jobbar man utifrån heap vilket innebär att ett javaprogram ska hålla sig inom ett viss ram. Om vi säger att ett program får hålla sig inom 512 mb

så cachar det upp mer och mer ju längre du har programet igång. Tillslut så står det och studar på kanske mellan 450 till 512 mb vilket ger väldigt lite arbetsutrymme. Dom 450 mb vill inte programet släppa ifrån sig trots att det skulle kunna. Programet kan inte ta mer än 512 för det tillåter inte java-motorn. Tillslut så måste man starta om programet för att det ska släppa på minnet och börja om från början igen så att säga. Det är ganska vanligt i java världen att man ändrar parametrar för hur mycket minne den ska hålla sig inom (default brukar ligga på 512 mb). Det kan man dock ändra på en parameterfil till java motorn. Misstänker att Live har skruvat upp det, men dock så finns detta dilemma kvar även om man skruvat upp det till 2 gb.

I dll hell världen så är det alltid OS:et som inte tillåter att ett program ska göra anspråk på kerneln. Däremot får programet roffa åt sig hur mycket ram den vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

jag har mer och mer gått över till Live från Protools och Logic som jag körde innan. Jag har spelat in en massa olika sorters musik m live och tycker att det funkar till allt. Det kanske finns vissa tillkortakommanden i audioediteringen, men inget som inte går att trixa sig runt om man bara kan vänja sig vid att tänka på "livesätt" tycker jag.

Mig passar Live bra eftersom sättet man jobbar på känns mycket mer likt sättet jag tänker som musiker. Sättet att komponera och spela in känns mer intuitivt och närmare "jam" än vad andra sequensers gör. Den fördelen väger, för mig, definitivt upp de möjliga fördelar exempelvis logic skulle kunna ha. Den får mig också att helt bortse från att "live interfacet stinker java-junk som ligger 90-100% i heap size för ram-minnet" samt att jag inte ens förstår vad det betyder. Men jag är å andra sidan bara en enkel musiker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...