Jump to content
Annons

Berättarteknik i mixning


Falskspel

Recommended Posts

Jag undrar om någon kan tipsa om texter eller böcker om berättarteknik vid mixning, d.v.s. hur signalprocessorer, panorering mm används för att förstärka musikens budskap.. vore intressant tycker jag, men har haft svårt att hitta nåt alls. Det hörs ju ofta att det finns en tanke med ljudet, så jag tycker det borde finnas nåt om ämnet :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
om du är seriöst intrexxerad---lyssna till oss "in the old school"---maila etc så skall jag ge dig några goda råd på vägen,inte alla här som har getterna hemma... 😳😄

Jag vill gärna också ta del, så varför inte berätta här? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om någon kan tipsa om texter eller böcker om berättarteknik vid mixning, d.v.s. hur signalprocessorer, panorering mm används för att förstärka musikens budskap.. vore intressant tycker jag, men har haft svårt att hitta nåt alls. Det hörs ju ofta att det finns en tanke med ljudet, så jag tycker det borde finnas nåt om ämnet 🙂

finns så oerhört mycket skrivet i dessa ämnen att jag undrar var du sökt eller om du sökt överhuvudtaget?

finns liksom inte utrymme här och skulle jag berätta om allt du frågar finge du betala mig ett fett konsult-arvode eftersom det skulle ta några dagar---minst...för att endast skrapa på ytan, resten är upp till dig, att lära sig ALLT om dessa saker är något man KANSKE kommer i närheten av under en aktiv livstid som tekniker med egen studio eller anställd i någon bättre studio förutsatt att man har ÖRAT och teknikintresset/förståelesen av en rad företeelser inom ljud/akustik etc...

Att lära sig det man behöver för sin egen skull/nivå vart man nu lägger den ribban är förstås omöjligt att svara på som du förstår, en tycker han är fullfjädrad för att han lyckas pumpa sönder en låt och tror att det skall låta så, en annan har lite mer raffinerad smak/känsla och får till det hyfsat, en tredje är proffs och vet vad han gör och varför i de olika tweak-momenten och inser att det finns både möjligheter och begränsningar dels pga tid och dels pga att man förmodligen aldrig kommer att sitta med alla high-end burkar som finns utan får vänja sig och digga läget med de verktyg man behärskar...

OK-nog besserwissersnack----kolla i mixonline.com ( tidningen MIX)och soundonsound osv och sök på artiklar om de olika ämnena, finns massvis, vidare finns det många böcker skrivna av mer eller mindre kända tekniker/producenter och mastering-gurus som Bob Ludwig,Katz osv osv bara att efterfråga/söka/googla, du kommer att få sålla...

🙂😎😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite personliga reflektioner.

Det är alltid bra att ge lyssnaren något att fokusera, dvs man framhäver det som är viktigt för respektive parti. 🙂 Typ röd tråd i en bok.

Jag gillar att lyssna på mixar som har dimensioner, och som gärna växlar och överraskar. Behöver inte vara dramatiska skeenden,

Sedan är det skönt om man kan urskilja instrument och placeringar av dem i en ljudbild. Med dynamik som andas.

Gärna oxå en blandning av tydliga och lite grumliga ljud för att ge mixen kontraster.

Jämntjock smet på hög volum är inget kul att lyssna på heller.

Om man har lite strategi utöver prylmani, så är det kanske lättare att

komma på var respektive audio processor skall användas. 😆

Redigerat av Bob Yordan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...