Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill köpa en laptop för att använda som komplement till inspelade projekt.

Säg at man spelat in en låt och så vill man mixa den på tåget eller vid köksbordet eller på toaletten. Vad krävs det för en laptop då? Behöver man ha externt ljudkort när man mixar? Ska man ha dubbla kärnor eller satsa mer på RAM- minne? Jag gillar Cubase vilket antagligen är synd när det gäller bärbart för Mac gör ju fina bärbara datorer men jag orkar inte med logic. Kan man köra Cubase på Mac-datorer?

Ha det gött //Johan

Annons
Postat
Kan man köra Cubase på Mac-datorer?

Ha det gött //Johan

Ja det kan du och med gott resultat också.! Sen får du ju garageband på köpet lixom 😆

Postat

Säg at man spelat in en låt och så vill man mixa den på tåget eller vid köksbordet eller på toaletten. Vad krävs det för en laptop då? Behöver man ha externt ljudkort när man mixar? Ska man ha dubbla kärnor eller satsa mer på RAM- minne? Jag gillar Cubase vilket antagligen är synd när det gäller bärbart för Mac gör ju fina bärbara datorer men jag orkar inte med logic. Kan man köra Cubase på Mac-datorer?

Ha det gött //Johan

Hur mycket pengar har du tänkt lägga?

Ska du bara mixa så går det säkert bra med det externa ljudkortet, se bara till att ladda hem drivrutinerna från Asio4all Asio-drivrutiner som funkar för de flesta ljudkort. På min HP-laptop (som jag egentligen inte har till musikbruk) gick latecyn ner från 700 ms (orginal-drivrutiner) till ca 20 ms (asio4all). Tycker även att det inbyggda ljudkortet är ok för demo-inspelningar; Klart att det inte blir lika ren och fin signal som i min musik-dator (Soundcraftmixer->EMU1212 ljudkort), men helt ok om man trixar lite med nivåerna.

Annars finns det ljudkort som går att sätta i de laptops som har ett sådant där litet fack som jag inte kommer på vad det heter, finns från bl a EMU och Creative (EMU:s variant heter 1616M och består av två delar, ett instickskort och en extern box, och man kan köra utan den senare om man vill det).

Rekommenderar även minst 1 GB minne. I SX3 så funkar ju visserligen frysfunktionen bra, men 512 MB (som jag har på min) kan vara lite för lite i vissa fall; När jag gör trummorna till demos så brukar jag köra två instanser av Battery2 och en uppsättning DFH-samplingar i varje (close i ena och room i andra). Det gick inte ens att ladda in här, datorn började tjata om att det blev väldigt trångt i minnet.

Ju snabbare hårddisk dessto bättre. I många laptops sitter 4200-varvare, försök få i a f 5400, så ökar prestandan en del om man kör många audiospår. 7200-varvare är såklart ännu bättre, om du hittar någon med det.

Grafikkort med eget minne kan ju också vara trevligt, så att det inte snor från det vanliga primär-minnet.

Och ju fler USB-och firewire-portar dessto bättre!

Postat
Kan man köra Cubase på Mac-datorer?

Cubase SE/SL/SX kommer med en PC-version och en Mac-version på samma skiva.

drloop (oregistrerad)
Postat
Behöver man ha externt ljudkort när man mixar? Ska man ha dubbla kärnor eller satsa mer på RAM- minne?

Egentligen behöver du inte ett bra ljudkort när du mixar. Det är bra när du skall lira in med mick eller spela syntar. Men ett bra ljudkort ger dig bra latency=trevlig att lira keyboard + bra ljud.

Dubbla kärnor eller RAM-minne. Båda är trevligt.

En dualcore maskin med lite ramminne blir faktiskt oanvändbar.

Så har du inte en 13000 över till en dualcore maskin så lägg pengarna på en singlecore med 1GB minne.

Om man nu skall köpa en dualcore precis just nu så tycker jag att Macbook är den coolaste man kan köpa. Macos och möjlighet att köra Windows i samma maskin. Och snygg är den också. Acer har en dualcore som är billigare men ful :-)

Postat

Ha det gött //Johan

Jag har precis köpt en ny laptop. Har oxå tänkt mig använda den som extra inspelningsstation. Det blev en Acer Aspire 5024WLMi. 😲

Processor: Turion 64 mobil teknik ML 34 1.8 GHz 1 MB L2-cache

Minne: 1 GB DDR SDRAM

Hårddisk: 100 GB (vet dock inte hur fort den snurrar) 😕

Grafikkort: ATI Mobility Radeon X700

Skärm: 15.4 TFT WXGA (1280 x 800)

Annat smått och gott;

Hi-Speed USB - 4 pin USB typ A

infraröd - IrDA

IEEE 1394 (FireWire)

DVD±RW (+R dubbla lager)

Gigabit Ethernet 802.11b g

Win XP Home

Fick den för 10310:- inklusive frakt. Har kollat runt och inget annat märke hade lika bra prestanda till samma pris.

Mvh / djonas

Postat

Ursäkta att jag stör i andrastrådar, men jag vill inte starta ännu en om samma ämne.

Jag har fått erbjudande om HemPC och ett av alternativen var en bärbar som jag iofs inte tänkt från början, men att kunna flytta runt sina syntar mellan olika replokaer och kanke live är en lockande tanke.

Att flytta den vanliga "burken" med alla sladdar upphängda under datorbordet är ju en halvdagsjobb + en näve Stezolid.... man gör det inte om det ej är absolut nödvändigt...

Ge mig gärna synpunkter på nedanstående bärbara, vad som är bra och dåligt och vad man kan tänka sig för något ljudkort för 0-3000 kr som fungerar stabilt.

--------------------------------------------

Produktspec BÄRBAR

Processor (CPU) AMD Turion ML-40

CPU klockfrekvens n/a

Chipset ATI RS480M

Cacheminne 1024 kB

Internminne 2048 MB DDR SDRAM

Hårddisk 2x100 GB UATA100 4200 rpm (varav en med ca 6 GB återställningspartition)

Optisk enhet DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer

Grafikkort & grafikminne ATI RADEON® XPRESS 200M 128 MB DDR SDRAM

Ljud Integrerat SB Pro-kompatibelt

Format (H x B x D) cm / Vikt (3,8-4,9 x 39,7 x 28,2) 3,8 kg

Minnesplatser 2 st, ingen ledig. Max 2048 MB

Diskettenhet Nej

Bildskärm 17,0" TFT WXGA (1440 x 900) Brightview

Kortläsare 6-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Smart Media

Högtalare Integrerade Altec Lansing stereohögtalare

Nätverksstöd Trådlöst nätverk integrerat (802.11b/g), 10/100 Mbit/s Ethernet

Modem 56 kbit/s data/fax, ITU V.90/92

Kortplatser 1 st ExpressCard/54, 1 st PC Card typ I/II

Gränssnitt 4 st USB 2.0, IEEE1394 ("Firewire"), s-video, IR för fjärrkontroll, extern bildskärm, modem (RJ-11), nätverk (RJ-45), hörlurar med S/PDIF, mikrofon

TV-ut S-video, kabel medföljer ej

Batteri Litiumjon

Tangentbord Windows-kompatibelt

Övrigt Fjärrkontroll i PC-Card-format medföljer (förvaras i PC-Card-platsen) QuickPlay-funktion för uppspelning av DVD-film och musik.

--------------------------------------------------------

Alternativet är följande stationära maskin:

-----------------------------------------------------

Produktspec STATIONÄR

Processor (CPU) Intel Pentium D 940

CPU klockfrekvens 2x3,0 GHz (med dubbla processorkärnor)

Chipset Intel i945P

Cacheminne 2 x 2048 kB integrerat

Internminne 2048 MB DDR2 SDRAM (533 MHz)

Hårddisk 2 x 250 GB SATA (7200 RPM)

Optisk enhet DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik och Dual Layer

Grafikkort & grafikminne ATI Radeon X1600XT, PCI-Express, 256 mb

Ljud Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)

Format (H x B x D) cm / Vikt 43,0 x 20,0 x 48,0

Minnesplatser 4 st, 0 lediga, max 4 GB

Diskettenhet Nej

Kortläsare 11-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media. MS Duo och MS Duo Pro stöds också och förutsätter användning av den adapter som normalt följer med korten.

Högtalare Logitech S-200, 2 satelliter + subwoofer

Nätverkskort Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat

Modem Nej

Kortplatser 2 lediga PCI, 3 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16

Lagringsplatser 1 ledig 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern)

Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, parallell, 1st RJ45, 1 st RJ11, 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet, 2 st DVI (1 VGA-adapter medföljer), s-video

TV-utgång S-Video, kabel medföljer ej

TV-kort Ja, med fjärrkontroll, FM-radio och hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital)

Extra löstagbar disk 160 GB UATA (7200 RPM) Ansluts via USB både externt och internt, kabel för externt bruk medföljer

Tangentbord & Mus Trådlöst med snabbknappar och kontroller & Trådlöst optisk rullmus

Postat

Fan jag skulle bara vilja tacka alla! Gött skönt att folk är intersserade!

Hoppas du får svar på din också, "onedown"!

//Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.