Jump to content
Annons

Hur använder jag Alesis DM5?


Musiker81

Recommended Posts

Annons

För att Cubase ska kunna hantera din DM5 så måste du först välja ”Install Device” under Device/MIDI Device Manager, välj DM5 (ALESIS) samt lämplig midi-kanal för Output.

Koppla MIDI-kablar mellan DM5 och ljudkortet.

Därefter kan du välja DM5 i Cubase i ”Inspektorfönstret” och antingen trigga DM5 från ditt keyboard eller från ett MIDI-track i Cubase. Ljudet från DM5 får du antingen genom hörlursutgången eller via Main output på DM5.

Sedan kan man även trigga DM5 från köpta eller egentillverkade pads med piezoelement (ca 5kr/st) och erhålla ett digitalt trummset.

En bra manual finns här: http://www.alesis.com/index.php?id=56,30,0,0,1,0

Lycka till! 😄

Redigerat av Per
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla vilken MIDI-kanal som Cubase sänder på i ”Inspektorfönstret”.

Ställ in samma MIDI-kanal (oftast kanal 10) på DM5 genom att trycka in knappen "MIDI" och använd piltangenterna samt "Value knob"-ratten på DM5.

Redigerat av Per
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag också gjort. Så här har jag kopplat alla grejorna. Alesis DM5 får midi från midi out på ljudkortet. Mitt digitalpiano är kopplad ut från midi out till midi in på ljudkortet. Micförstärkaren är kopplad in på Line in på ljudkortet.

Och från Line out på ljudkortet går det en kabel till mitt lilla mixerbord och så har jag kopplat mina monitorer till mixerbordet. Är allt det här rätt kopplat?

Snälla kan någpn hjälpa mig och säga varför inte min Alesis DM5 funkar till mitt Cubase SX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligen rätt kopplat med kablarna.

Verkar som om din midi-signal från ljudkortet inte kommer fram till DM5.

Om en midi-signal når DM5 skall knappen [NOTE CHASE] på DM5 blinka.

En midi-kabel kan vara trasig. Prova att skifta midi-kabeln mellan ljudkort (MIDI-out) och DM5 (MIDI-in).

Prova igen och kolla i manualen för DM5

Redigerat av Per
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt!

Du måste koppla ljudkablar från [MAIN OUTPUT] på DM5 till mixer eller från hörlursutgången på DM5 till en hörlur SAMT öka volymknappen på DM5 till max.

Redigerat av Per
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...