Jump to content
Annons

hur fadear man slutet på låten? cubase sx

Recommended Posts

mmmmmums (oregistrerad)
Postat

jag vet hur man fadear ut ett enskilt spår, men känns omständigt att fadea ut varje spår som är med i slutet likadant, individuellt, för att få till en fade i slutet på låten. det går ju dock om jag bouncar ut låten och sen fadear. men jag undrar om det finns nåt sätt att göra det utan att bounca ut det först eller göra det enskilt på varje spår.

en kompis sa att i logic kunde man stoppa ut hela "stereo-out" (eller masterspåret, eller vad det kallas) som ett spår och sen bara fadea den. går det i cubase eller nåt liknande?

sen undrar jag även hur man panorerar vissa midi-instrument. vissa funkar alltid att panorera som man vill, men andra inte. t.ex. pro-53 synthar går inte panorera ut. sätter att midi-spåret ska vara längst ut till vänster t.ex, men ändå så är det i mitten. kom nu i skrivande stund på att det kanske funkar om man sätter panoreringen på själva instrumentspåret, istället för midispåret? kan inte testa just nu dock.

ok ok, hej o tack.

Annons
mmmmmums (oregistrerad)
Postat

ok. hur automatiserar jag masterregeln? den ligger ju inte där bland de övriga spåren, utan enbart i mixern? eller? jag brukar automatisera enskilda spår genom att välja R (read) och sedan "rita in". men jag vet inte hur man gör samma sak med en regel som ligger i mixern.

ang panorering, ska prova det, tack.

Postat

Gå in på mixern, aktivera rec på masterkanalen (stereo out heter den troligen, man kan döpa dom själv). Gör sedan en fade manuell. Du kommer då att se att masterkanalen sedan dyker upp bland de andra spåren och du kan göra en mer nogrann automatisering med pennverktyget.

Postat
ok. hur automatiserar jag masterregeln? den ligger ju inte där bland de övriga spåren, utan enbart i mixern? eller? jag brukar automatisera enskilda spår genom att välja R (read) och sedan "rita in". men jag vet inte hur man gör samma sak med en regel som ligger i mixern.

ang panorering, ska prova det, tack.

Tryck på både Read och Write på masterregeln. Sen spelar du upp låten (möjligt att man måste trycka på rec också) och när du vill att det ska fadea så drar du helt enkelt ner regeln manuellt.

Postat

Man måste inte trycka på rec. Det räcker att markera "write" knappen och i play läge dra ner regeln. Sedan får man markera "read" knappen istället för att Cubase ska läsa automatiseringen. Och som föregående talare skrev så kan man ju gå in i inspectorn och finjustera fadecurvan i efterhand. Skall man inte göra några fler automatiseringar kan det vara en god idé att avmarkera "write" knappen också innan man leker vidare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.