Jump to content
Annons

Pellesnusk - Good enough for you


Recommended Posts

LÅTNAMN: Good enough for you

ARTIST/GRUPP: Pellesnusk

GENRE: Vokalhouse

LÅTLÄNGD: 7:02

EV. MEDVERKANDE: Xavier på gitarr

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3, 160 kbps

STORLEK: 8+ MB

STATUS: Nästan färdig

Låten finns här

Då var det dags att slänga upp en låt som jag anser mig vara nästan klar med. Det är lite skön vokalhouse som står på menyn, och det vore kul att höra vad ni har att säga om denna. Det är lite småsaker som ska fixas med i mixen, men inget som jag ser framför mig skulle förändra ljudbilden radikalt. Xavier är med och spelar gitarr, i övrigt är det inga andra medverkande. Förutom då såklart min gammelmorbror Kjell-Åke Snusk som sjunger! 😎

/Pelle

Redigerat av Pellesnusk
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske lite väl långt och intetsägande intro, inget som direkt fångar mig.

När det kommer igång sedan får jag snabbt härliga discovibbar. Funkigt och dansvänligt. Tycker sången ligger lite högt, och är kanske inte 100% klockren. Eller snarare, rösten är jävligt rätt, men sången är inte helt topp.

Får lite Jamiroquai vibbar. Men jag tycker det är lite väl repetitivt, ingenting som riktigt sätter sig och fastnar. Gott jobb dock, tycker mixen funkar, även om kicken nästan är lite väl fattig i början.

Ska låta låten mogna lite. Återkommer kanske senare efter fler lyssningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det svänger bra när den kommer igång, men precis som Neko och frelin tycker jag att introt är lite långt. Sången är snygg och driver schysst. Refrängen är bäst, versen något tjatig, och jag är inte överförtjust i orgelbasen, den känns lite slumpartad, men jag gillar ändå låten skarpt!

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Törs jag säga det här ....., eh introt är för långt 🤪

På det stora hela grymt bra.

Personligen hade jag skitat ner ljudbilden lite.

Hade varit kul med ett pianoljud med lite mera attityd också.

Men men, småsaker.

Törs man fråga var du hittat så cleana vocals?

Snyggt jobbat!

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

många jättebra idéer. här är några saker jag tänkte på för att göra låten ännu bättre.

1. stek det långa trumintrot, det låter för 1999. det är okej med att låta ett trumpaket inleda, men då ska det låta fetare, med lite pålagda effektgrejer som håller intresset uppe, plus att du bör presentera melodin eller stråkarna tidigare så att man känner igen låten. och det räcker med halva längden, det tar inte en minut att taktmixa in en ny låt 🤪

2. byt open hihat. en oskruvad 909 känns inte så spännande.

3. ni måste ha mer sång. versen är otroligt jobbigt repetitiv med textfraser som nöter igen och igen.. skriv åtminstone 2 ordentliga verser. den frasen som nöts mest låter inte heller så bra, "tough disiiieeson to make". håller inte i jämförelse med refrängen som svänger mkt bra.

4. basen behöver höras lite bättre. dubbla sinus/orgelbasen med ett sågtandat ljud som du mixar in i lagom volym, eller byt till livebas.

5. det händer något riktigt skumt med ljudbilden på refrängen. istället för att bli större och fetare så svajar hela ljudbilden fram och tillbaka. det känns inte pumpigt, det känns ostadigt. det här måste du jobba till så att det låter bättre. dra upp stråkarna som helt försvinner i refrängen. dubba sången och panorera ut körerna. det måste feta på mer 🙂

6. låten är lite dov, tror du lyssnar med för mkt diskant. det saknas framförallt mellanregister men även lite diskant.

7. sången ligger för högt. dra ner 2 db eller så.

det låter mkt lovande.... men du är inte klar.

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

Törs jag säga det här ....., eh introt är för långt 😄

På det stora hela grymt bra.

Personligen hade jag skitat ner ljudbilden lite.

Hade varit kul med ett pianoljud med lite mera attityd också.

Men men, småsaker.

Törs man fråga var du hittat så cleana vocals?

Snyggt jobbat!

/cheers

Okej börjar hajja att introt är lite långt 😳

Kul att du gillar den. Ska fundera på om det går att skita ner ljudbilden lite....

Vokalen, ja är det ingen som är tillräckligt stor disconörd för att känna igen vem som sjunger. Jag kan ge en ledtråd, det är en acapella version av en känd disco/prehouse-låt från mitten av 80-talet med en svart snubbe som ser rätt så gay ut på omslaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

2. byt open hihat. en oskruvad 909 känns inte så spännande.

3. ni måste ha mer sång. versen är otroligt jobbigt repetitiv med textfraser som nöter igen och igen.. skriv åtminstone 2 ordentliga verser. den frasen som nöts mest låter inte heller så bra, "tough disiiieeson to make". håller inte i jämförelse med refrängen som svänger mkt bra.

4. basen behöver höras lite bättre. dubbla sinus/orgelbasen med ett sågtandat ljud som du mixar in i lagom volym, eller byt till livebas.

5. det händer något riktigt skumt med ljudbilden på refrängen. istället för att bli större och fetare så svajar hela ljudbilden fram och tillbaka. det känns inte pumpigt, det känns ostadigt. det här måste du jobba till så att det låter bättre. dra upp stråkarna som helt försvinner i refrängen. dubba sången och panorera ut körerna. det måste feta på mer 😄

6. låten är lite dov, tror du lyssnar med för mkt diskant. det saknas framförallt mellanregister men även lite diskant.

7. sången ligger för högt. dra ner 2 db eller så.

det låter mkt lovande.... men du är inte klar.

2. Jag är lite kär i 909 OH-ljudet. Ska se om det går att byta eller om jag får separationsångest.

3. Jag ska kolla på skivan om det finns mer bra vocals att sno. Tyvärr så är det så att det som finns är det som finns.....jag lär inte få tillgång till mer.

4. Jo det är några som klagat på basen. Ska nog dubblera med något roligare, återkommer med det.

5. Hmmmm undrar vad det är som fuckar upp ljudbilden i refrängen. Ska lyssna på det.

6. Jag har köpt ett par nya dyra hörlurar, ska lyssna om i dom.

TACK alla som lyssnat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan pelle! Äntligen! 😲

Introt tycker jag skulle funka om du hade snyggare trummljud.

Orgeljudet gillar jag inte direkt. skita ner det så blire snyggt 😄

Rösten är lite hög. Biten innan rösten kommer in är lite monoton. släng in nån liten synth som dummar runt.

Och refrängen kommer inte riktigt igång. Lite mer ös 😆

Att texten är repetitiv är verkligen inget problem! Några av de fetaste låtarna är sånna. vem bryr sig om lite text lixom bah 😆

Produktionen saknar lite. trummorna måste nog låta lite bättre. menar inte ändra ljuden utan soundet. Diggar också 909 hatsen som fan! 😱 DO IT! 😱

Skön låt! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, introt är för kort 😲

Hmm...Det är snyggt innan rösten kommer in, då det mest låter som någon sjuk blanding av reggea och disco...Det blir dock bra igen då instrumenten kommer tillbaka och bombarderar ljudbilden. De minimalistiska bitarna i låten ( ja, du gissade rätt: inklusive introt ) är alltså rätt trista och borde plockas bort. När väl fiolerna och allt annat smattrar på så är det dock svängigt så det räcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Introt är bra, behåll det och skit i resten.

Nääääää, bara skoja. Håller med de övriga. 😆 Kanske lite 90-feeling över den här disco-house-funk-blandningen, men i min smak funkar det till club lounge.

Låter dock som vocals fått offra sig för lite sidechaining, och det kunde jag varit utan.

Kul och höra vad du gör oavsett. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...