Jump to content
Annons

fjärrkontroll för musik från datorn?


suprapappa

Recommended Posts

tjena

jag ska inom en överskådlig framtid flytta till hus och ska planera ett nytt kök. det viktigaste i ett kök är naturligtvis att man kan lyssna på musik.

som det är nu har jag högtalare i köket och lyssnar på musik från datorn som står i vardagsrummet men nu är det väldigt nära men i huset kanske datorn står på övervåningen istället.

vad finns det för lösningar på "fjärrkontroll"? skulle gärna ha en liten panel där jag kan välja musik men jag vet inte om jag vill ha en regelrätt dator i köket.

tänkte att jag tar en liten genväg genom att fråga här eftersom jag har rätt mkt annat att planera för huset 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Hacke. Kan du leta på hårddisken med hjälp av den där, eller måste filerna ligga i en speciell mapp?

Kan den streama video oxå?

Kostar?

//nemo

EDIT: Sorry. Man skall läsa i länken oxå... 😱

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Detta är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat :-)

Själv har jag satt upp ett ljudsystem som jag är rätt nöjd med.

Övervåning, dator med högtalare.

För att få ned ljud, video, digitalkamerabilder till nedervåningen och vardagsrummet så kör jag en DLINK DSM320.

Med DSM320 så får man använda TVn för att välja film, musik och bilder.

Från vardagsrum går en signalkabel till köket från mitt ljudsystem och där väljer jag också vilken signalkälla som skall åka in i köket.

Det kan vara samma ljukälla i köket som i vardagsrummet, fiffigt när man har fest eller så kan det vara olika ljud i vardagsrum och kök.

I köket har jag dolt högtalare med subbas.

OK nu till avdelningen coola prylar:

Det finns ett gäng coola grejer, Roku som nämnts ovan, DLINK etc.

Acoustic Energy har en MP3 streamare som ser cool ut och som passar i ett kök:

http://www.acoustic-energy.co.uk/product_r...radio/index.asp

Sedan bör man nog spana in Dreambox för den hade jag nog köpt idag istället för DLINK DSM 320 till vardagsrummet.

http://www.dreambox-sweden.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hacke. Kan du leta på hårddisken med hjälp av den där, eller måste filerna ligga i en speciell mapp?

Kan den streama video oxå?

Kostar?

//nemo

EDIT: Sorry. Man skall läsa i länken oxå... 🙁

Förmodar du redan hittat svaren via länken, men jag svarar ändå just in case.. 🙂

Det är inte många mediaspelare som klarar att köra direkt mot vanliga windows shares, utan de flesta kräver att någon sorts streamer programvara (eller plugin till wmp/winamp etc) snurrar på den dator som delar ut mp3-filerna. Till Netgear MP101 följer det med ett program de själva gjort, men detta var fruktansvärt dåligt så jag köpte istället TwonkyVision's enklaste programvara för 150 spänn över nätet. Är snabbt, stabilt och slukar inte så mycket resurser.

På Twonkys hemsida ser du dels vilka olika platformar deras programvara kan snurra på och streama från. Ett coolt alternativ är att låta det snurra i typ Linksys e.d hd-låda så slipper man alltid ha nån dator igång. Du ser också vilka olika mediaplayers deras programvara kan streama till. D-Link DSM-320 som drloop nämner finns också med där. Denna är väl ett rätt bra alternativ om du även vill köra film och inte bara musik.

MEN - om man vill köra både film, musik, foton, osv, då hade jag övervägt att köpa en Xbox, chippat den och installerat Xbox Media Center (XBMC). Idag får man en ny Xbox i butiken för 995 spänn och att chippa den kostar under 500-lappen. Vill man kan man samtidigt trycka i en större hårddisk och lagra mediafiler och/eller spel på (jag kör 2 st själv med 160-200GB HD). Kostar alltså inte mer än en D-Link DSM-320 men du får så extremt mycket mer för pengarna. Inte ens med de häftigaste mediaspelarna för dubbla priset får du hälften av funktionaliteten.

xbmc_alpha_screenshot_mayhem01.jpg

Och skulle man inte tycka att den inbyggda funktionaliteten i XBMC är tillräcklig kan man knacka eller ladda scripts för så mycket annat, kolla www.xbmcscripts.com. Det enda jag saknar är att kunna göra hårddisk-inspelning som på en fullfjädrad Windows XP MCE dator. Men jag tänker nog bara sätta i ett TV-kort i mediaservern och sen navigera inspelningen via web/wap/xbmc (hemma eller borta) och låta Xboxarna sköta uppspelningen. 🙂

edit: har förresten t.ex en snubbe som just nu knackar xbmc-scripts till min Today's Comics. 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

eh....om jag tittar in mina pensionspapperbesked (dom oranga kuverten) så kommer jag inte ens ha råd med plektrum till gitarren när jag går i pension så jag får nog välja tidsbrist :rolleyes:

oj oj oj vad med frågor jag kommer ha när jag ska göra i ordning min studio i huset 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...