Jump to content
Annons

musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Har sett en del annonser på Nätet om försäljning av sprillans nya cello. Men de verkar så billiga. Jag tycker en fullskalig helt igenom solid cello, inklusive stråke, lärobok, stativ och vadderad bag borde kosta mer än 2800 SEK...

Får väl tillägga att jag sett motsvarande här i stan i butik för ca. 12000 SEK. Och att ovanstående paket är från en grossist i UK.

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
musik (oregistrerad)

Hej igen!

Har nu hittat en hel del mindre nätförsäljare som har cellos m.m. Framförallt i UK och i Tyskland. Det handlar ofta om från Asien importerade s.k. skolcellos. Är dessa värda pengarna? I dessa fall ca 3000 kr, inkl. frakt, stråke, stativ och vadderad gigbag. De är i regel helt solida byggen. Åtminstone de jag spanat in.

Är det svårt att spela cello??

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det svårt att spela cello??

Nej för fan! Cello, de e skitenkelt.

Jag säger som Rydberg (den skånske boxaren):

Cello - den kan jag!

Närå, skämt åsido. Celli (notera korrekt pluralform), är generellt svindyra instrument och jag tror det generellt anses att införskaffandet av en dylik är en seriös affär som man noga bör tänka över. Typ ungefär så här; vad har jag för ambitioner med mitt framtida celloutövande? Hur länge tror jag att den här cellon för x kronor kommer att täcka mina ökande(?) krav på ljudkvalitet?

Eller: Hur risigt får cellon jag ska köpa låta, utan att jag tycker att den låter så pass illa så att jag inte tycker att det är nåt kul att spela mera?

Själv är jag rätt okräsen och f ö ganska sugen på att köpa nån gammal cello för en billig penning.

Ska man kolla lite begagnat kanske? Tror bestämt det...

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är väl som med alla billiga instrument... Ganska kassa.. Min erfarenhet av (åtminstone träinstrument, eller handbyggen) sådana instrument är, att om man har tänkt använda det till något så är det värt att lägga på några extra tusenlappar för mer kvalité. Annars blir det (enligt min åsikt) som att köpa en keyboard utan dom svarta tangenterna... Kul i början, men man blir väldigt snart less, pga dess begränsningar... 😄 (åååkej, kanske var en dålig liknelse, men vatusan, ni fattar). Men, å andra sidan kan man ha turen att snubbla över ett bra instrument som slumpas bort också, så det bästa är att provspela på instrumentet , eller ta med nån som kan bedöma åt en. 🙂

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Mezzoforte i Dåjtschlant säljer annars någon de kallar för Cremona-E. £247 kostar pjäsen med gigbag.

Ce1416a.JPG

Jag tänkte mig mest en cello dels för att jag älskar instrumentljudet (därmed skulle jag väl egentligen satsa på en professionell dito) och dels för att det skulle se coolt ut i en video, men framförallt för att lägga lite bakgrundstoner som förstärker en del refränger bara.

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...