Jump to content
Annons

Mixning med nedsatt hörsel


J-master-2000 (oregistrerad)

Recommended Posts

J-master-2000 (oregistrerad)

Hej!

Jag håller på att göra en undersökning till ett slutarbete om hur hörseskadade ljudtekniker mixar och behöver lite statistik om detta. Orsaken till detta arbetet är att jag inte hittat nån information eller litteratur om hur hörselskadade ljudtekniker arbetar. Med tanke på hur vanligt det är med hörselskador i denna bransch så det konstigt att det inte finns information om problemet. (Om ni kan rekommendera böcker eller annan litteratur som tar upp problemet tar jag gärna del av det)

Ifall ni vill vara anonyma så kan ni maila svaren till joakimi@yahoo.com. I arbetet kommer jag naturligtvis inte att uppge namn etc utan använder era svar endast för statistik.

Efter att undersökningen är klar kan jag sammanställa svaren/statistiken även här för att ge något tillbaka till er som tagit er tid att svara på frågorna.

Vore väldigt tacksam ifall ni kunde svara på dessa 10 frågor, skulle hjälpa mig enormt mycket!

Hör följer frågorna:

ALLMÄNT

1. Har ni hörselskada/nedsatt hörsel på båda eller ena örat alternativt mer på det ena örat än det andra.

2. Är skadan sådan att ni hör sämre (dämpat) på det skadade örat/öronen (ex ledningsfel) ELLER saknar ni förmåga att höra vissa frekvenser (ex bullerskador).

MIXNING

3. Håller ni medvete nere volymen för att spara på öronen eller vrider ni på mer för att höra?

4. Brukar ni på masterkanalen EQ:a för att kompensera för en hörselskada, ex höja i högre frekvenser för det skadade örat?

5. Brukar ni flippa kanalerna eller vrida ett halvt varv på hörlurarna för att höra med det andra örat, för att kolla nivåer, inställningar på EQ, mm?

6. Brukar ni höja mastervolymen för den kanal ni hör sämre på för att kompensera för hörselskada eller nedsatt hörsel?

7. Övriga trix för att kompensera för er hörselskada/hörselnedsättning

ÖVRIGT

8. Brukar era mixar tendera att bli dovare eller diskantrikare pga hörselskadan. vad brukar kommentarerna från andra personer vara angående era mixar?

-Ifall mixen blir dovare, är det för att ni medvetet försöker att inte vrida upp diskanten eftersom ni vet att ni hör sämre i det frekvensområdet ELLER för att ni helt enkelt inte hör diskanten.

- Ifall mixen blir diskantrikare, är det för att ni vrider upp diskanten för att den upplevs svag på grund av er hörselskada/hörselnedsättning?

9. Andra metoder ni brukar använda er vid mixning av för att ta er förbi problem i och med er hörselskada?

10. Upplever ni er hörselskada/hörselnedsättning som ett problem vid mixning? Om ja, hur stort problem?

Ett stort tack för er tid!

Mvh/

Joakim

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
J-master-2000 (oregistrerad)

Finns det verkligen inga ljudtekniker med nedsatt hörsel i detta forum?

Kom igen och svara då!

Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

J-master-2000 (oregistrerad)
Vill du ha svar av ljudtekniker, alltså folk som arbetar proffesionellt med mixning eller av hobbystudioister i allmänhet?

Jag är tacksam för alla svar jag får, bårde av folk so mixar professionellt, men även av folk som mixar på egen hand som hobby.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, lite svar från en "hobbynisse"...

1. Nedsatt hörsel på båda öronen, mer på det ena örat än det andra.

2. Bullerskador.

MIXNING

3. Håller medvetet nere volymen för att spara på öronen.

4. Nej.

5. Brukar vrida ett halvt varv på hörlurarna för att jämföra.

6. Nej.

7. Använder visuella hjälpmedel.

ÖVRIGT

8. Vet ej om mina mixar blir dovare eller diskantrikare pga hörselskadan. Kommentarerna brukar mest handla om sunkigt trumljud... 🙂

9. Se 7an ovan...

10. Ja, kan inte lyssna koncentrerat mycket längre än en 15-20 min...blir fort trött i öronen...allt blir dovt... 🙂 ...får pausa ofta och länge...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

1. Nej

2. -

3. Ja

4. Nej, kompenserar snarare för hög volym genom att sänka högre frekvenser ju högre volym jag kör. Detta gäller live, inte studio.

5. Nej

6. Nej

7. -

8. Nej, men risken uppstår redan när man jobbat ett tag, öronen blir trötta. Då tar man paus.

9. -

10. -

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...