Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hello! Det här med soundfonts är intressant eftersom man kan bygga upp en ljudbank av ljud som är gratis. Här kan man ladda ner ljud:

www.sf2midi.com/

För att spela upp ljuden kan man använda en plugg som heter sfz:

www.rgcaudio.com/sfz.htm

Så långt har jag kommit. Jag kan spela upp ljud, men jag har problem. Jag har läst att man behöver ett SB Live kort för att kunna spela sf filer. Jag förstod aldrig riktigt det där. Med programmet Vienna ska man kunna skapa och påverka sf filer, men är det endast möjligt med ett SB live-kort? Vad finns det mer för begränsningar om man inte har ett SB Live-kort?

Ett annat problem är att jag inte kan byta ljud inom en ljudbank. Man laddar en fil och ska sen kunna ändra ljud i "program". När jag ändrar till ett annat ljud är det fortfarande det första ljudet som är igång.

Tredje och största problemet är att jag inte tycks kunna spela upp soundfont-musik när flera olika sf ljud på olika kanaler är involverade. Jag vet att man behöver starta en separat sfz för varje ljud man vill ha med i musiken. Men när jag spelar upp låter det som en bomb som sprängs. Kan det ha med lågt minne att göra? Men det går alltså inte att spela upp ens två kanaler med separata sfz ljud samtidigt.

Hoppas någon kan ge mig och alla andra som är intresserade lite insikt i det här!

Annons
Postat

Soundfonts fungerar att göra musik med. KValliten på gratissoundfontsen är inte fantastisk, men fungerar att göra demos med. Sedan finns det större mer avancerade fonter också. Du behöver inte ha ett soudblasterkort, tvärt om brukar rekomendationerna vara att inte skaffa just soundblaster. DE sensate soundblasterkorten fungerar väl, men huvudsaken är att du har ett hyfsat bra ljudkort. Jag har inte jobbat med Vienna så jag vet inte riktigt hur det fungerar , men det finns säkert folk här som kan reda ut det.

Att det är samma ljud låter underligt. Ligger det på samma kanal?

Hmm du kanske skulle börja med att tala om vad det är för hårdvara du använder. 😏

Postat

Japp 🙂 Ljudkortet är Edirol FA-101. Det kostade skjortan. MIDI keyboard är CME-UF8. Datorn är P4 på 2.8GHz och har dåligt med ramminne, 512 mb.

Att det är samma ljud låter underligt. Ligger det på samma kanal?

Vet inte hur jag ska svara på det riktigt. Allt jag försöker göra är att växla mellan ljud inom samma bank. Det gör man i sfz på "program". Om det krävs en till åtgärd för att byta ljud så undrar jag vad det kan vara.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Pilla med Bank-parametern på det Midi-spåret du spelar på, det fungerar ibland. Playern i fråga ärr ganska buggig och lite sosådär att använda, men det går OK. Två instanser fungerar dock inte att spela tillika, leder till knaster och dunder med brak.

Själv har jag ett hundratal trum-banker som jag är mer än nöjd med. Allt från industriellla och prekomprimerade drivertrummor till dåligt mickade hemtrumset. Man hittar alltid passlig stämning bland det man har.

Postat

Tack tsmalmbe. Av ren händelse märkte jag att jag kunde switcha mellan ljud med hjälp av en ratt på min MIDI keyboard. Det är väl så det ska vara antar jag. Mycket behändigt. Nu gör sig min okunskap sig påmind vad gäller det här med midi-routing och allt vad det heter. Funktionen att byta ljud i programmet verkar alltså vara disablad så länge jag styr från keyboarden. Men det är helt okej så länge.

Men vad gäller flera sfz instanser, hur ska man kunna jobba om man inte kan ha flera instanser på vid uppspelning? Om jag vill ha bas , ett trumkomp, och en gitarr på tre spår - det går alltså aldrig att höra de samtidigt?

Väldigt inspirerande för övrigt är det att man kan göra sina egna multisamplade ljud, med hjälp av Vienna, vad jag har förstått.

Postat
Men vad gäller flera sfz instanser, hur ska man kunna jobba om man inte kan ha flera instanser på vid uppspelning? Om jag vill ha bas , ett trumkomp, och en gitarr på tre spår - det går alltså aldrig att höra de samtidigt?

Ett enkelt sätt är ju att mixa ner färdiga spår till ljudfiler. På så sätt frigör du ju också minne o processorkraft, vilket gör det smidigare att jobba vidare.

captain nemo (oregistrerad)
Postat

I Logics sampler EXS-24 kan man jobba med soundfonts och då konverterar samplern det till EXS-filer + ljudfiler.

Det finns bl a ett flygelljud på 136 MB som är helt OK och helt gratis.

//nemo

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Som martinm sade, du får frysa dina sfz-spår efterhand. Finns det månne en bättre nativ SF2-player? Vet inte, men i min omgivning kan jag inte spela flere än ett spår utan ett helsikes oljud och knastersprak och dunder.

Postat

Det är så det är alltså. Då förstår jag. Det finns också dem som konverterar fontsen till wav filer. Men då bevaras väl inte multisamplade ljud i sitt original skick gissar jag.

Konstigt att det inte står i de FAQs jag har läst att man inte kan ha flera sfz instanser på samtidigt. Det är ju grundläggande information. Men nu känns det bra, nu vet jag hur man måste arbeta.

Besökande (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag använder sfz hela tiden och tycker den är ett litet underverk. Och visst, det går fint fint att använde flera sfz samtidigt - om den körs som VST plugin. Problemet tror jag ligger i ditt låga ram minne.

Sfz'an kan laste en sf2-bank och spela upp till 16 instrument samtidigt vilket borde räcka om du inte skall orkestrera för stor symfoniorkester. Om så, så lastar du bara in en till sfz. (Jag har spelat upp 32 MIDI-spår samtidigt utan problem, dock med >100ms ASIO latency. Har 1500Mb RAM.)

Lite om konverteringen.

Sparar du sfz spåret som Wav-fil behövs inte sfz längre. Då har du jo en ljudfil. Jag brukar köra export audio (out:sfz/import to pool). Eller så kan du frysa midi spåret. Annat är det om du lastar en ljudfil i sfz (wav, ogg, aiffedipiff etc.). Då finns bara den ena samplingen att läsa för synthen. Du kan t.ex. sampla katten och använda den som synth.

Har du flera ljudbankar du skulle vilja slå i hop till en bank, använder du SoundFont Librarian. En dataantikvitet som inte är uppdaterat sedan förra milleniet men den funkar. Här kan lägga alla din singulära sf2'or in i en ny multi bank. Här kan du också byta programnummer på instrumenten.

Vill du göra dina egna multisamplingar och skapa en sf2 bank, eller t.ex byta ut kulsprutan med katten i din GM bank kan du prova "Viena" - inte Vienna. Finns på synthfont.com. Viena kräver inte SB-kort som Vienna gör. Tar lite tid att lära sig! Detta programmet är också bra för att kolla andra bankar "under pansaret". Ibland kraschar dessa program men systemet tar ingen skada - hoppas jag. Båda är gratis!

Redigerat av Besökande

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.