Galivan Postat 16 april 2006 Postat 16 april 2006 Hello! Det hÀr med soundfonts Àr intressant eftersom man kan bygga upp en ljudbank av ljud som Àr gratis. HÀr kan man ladda ner ljud: www.sf2midi.com/ För att spela upp ljuden kan man anvÀnda en plugg som heter sfz: www.rgcaudio.com/sfz.htm SÄ lÄngt har jag kommit. Jag kan spela upp ljud, men jag har problem. Jag har lÀst att man behöver ett SB Live kort för att kunna spela sf filer. Jag förstod aldrig riktigt det dÀr. Med programmet Vienna ska man kunna skapa och pÄverka sf filer, men Àr det endast möjligt med ett SB live-kort? Vad finns det mer för begrÀnsningar om man inte har ett SB Live-kort? Ett annat problem Àr att jag inte kan byta ljud inom en ljudbank. Man laddar en fil och ska sen kunna Àndra ljud i "program". NÀr jag Àndrar till ett annat ljud Àr det fortfarande det första ljudet som Àr igÄng. Tredje och största problemet Àr att jag inte tycks kunna spela upp soundfont-musik nÀr flera olika sf ljud pÄ olika kanaler Àr involverade. Jag vet att man behöver starta en separat sfz för varje ljud man vill ha med i musiken. Men nÀr jag spelar upp lÄter det som en bomb som sprÀngs. Kan det ha med lÄgt minne att göra? Men det gÄr alltsÄ inte att spela upp ens tvÄ kanaler med separata sfz ljud samtidigt. Hoppas nÄgon kan ge mig och alla andra som Àr intresserade lite insikt i det hÀr!
Egghuvud Postat 16 april 2006 Postat 16 april 2006 Soundfonts fungerar att göra musik med. KValliten pĂ„ gratissoundfontsen Ă€r inte fantastisk, men fungerar att göra demos med. Sedan finns det större mer avancerade fonter ocksĂ„. Du behöver inte ha ett soudblasterkort, tvĂ€rt om brukar rekomendationerna vara att inte skaffa just soundblaster. DE sensate soundblasterkorten fungerar vĂ€l, men huvudsaken Ă€r att du har ett hyfsat bra ljudkort. Jag har inte jobbat med Vienna sĂ„ jag vet inte riktigt hur det fungerar , men det finns sĂ€kert folk hĂ€r som kan reda ut det. Att det Ă€r samma ljud lĂ„ter underligt. Ligger det pĂ„ samma kanal? Hmm du kanske skulle börja med att tala om vad det Ă€r för hĂ„rdvara du anvĂ€nder. đ
Galivan Postat 16 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 16 april 2006 Japp đ Ljudkortet Ă€r Edirol FA-101. Det kostade skjortan. MIDI keyboard Ă€r CME-UF8. Datorn Ă€r P4 pĂ„ 2.8GHz och har dĂ„ligt med ramminne, 512 mb. Att det Ă€r samma ljud lĂ„ter underligt. Ligger det pĂ„ samma kanal? Vet inte hur jag ska svara pĂ„ det riktigt. Allt jag försöker göra Ă€r att vĂ€xla mellan ljud inom samma bank. Det gör man i sfz pĂ„ "program". Om det krĂ€vs en till Ă„tgĂ€rd för att byta ljud sĂ„ undrar jag vad det kan vara.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 16 april 2006 Postat 16 april 2006 Pilla med Bank-parametern pÄ det Midi-spÄret du spelar pÄ, det fungerar ibland. Playern i frÄga Àrr ganska buggig och lite sosÄdÀr att anvÀnda, men det gÄr OK. TvÄ instanser fungerar dock inte att spela tillika, leder till knaster och dunder med brak. SjÀlv har jag ett hundratal trum-banker som jag Àr mer Àn nöjd med. Allt frÄn industriellla och prekomprimerade drivertrummor till dÄligt mickade hemtrumset. Man hittar alltid passlig stÀmning bland det man har.
Galivan Postat 17 april 2006 TrÄdstartare Postat 17 april 2006 Tack tsmalmbe. Av ren hÀndelse mÀrkte jag att jag kunde switcha mellan ljud med hjÀlp av en ratt pÄ min MIDI keyboard. Det Àr vÀl sÄ det ska vara antar jag. Mycket behÀndigt. Nu gör sig min okunskap sig pÄmind vad gÀller det hÀr med midi-routing och allt vad det heter. Funktionen att byta ljud i programmet verkar alltsÄ vara disablad sÄ lÀnge jag styr frÄn keyboarden. Men det Àr helt okej sÄ lÀnge. Men vad gÀller flera sfz instanser, hur ska man kunna jobba om man inte kan ha flera instanser pÄ vid uppspelning? Om jag vill ha bas , ett trumkomp, och en gitarr pÄ tre spÄr - det gÄr alltsÄ aldrig att höra de samtidigt? VÀldigt inspirerande för övrigt Àr det att man kan göra sina egna multisamplade ljud, med hjÀlp av Vienna, vad jag har förstÄtt.
martinm Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 Men vad gÀller flera sfz instanser, hur ska man kunna jobba om man inte kan ha flera instanser pÄ vid uppspelning? Om jag vill ha bas , ett trumkomp, och en gitarr pÄ tre spÄr - det gÄr alltsÄ aldrig att höra de samtidigt? Ett enkelt sÀtt Àr ju att mixa ner fÀrdiga spÄr till ljudfiler. PÄ sÄ sÀtt frigör du ju ocksÄ minne o processorkraft, vilket gör det smidigare att jobba vidare.
captain nemo (oregistrerad) Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 I Logics sampler EXS-24 kan man jobba med soundfonts och dÄ konverterar samplern det till EXS-filer + ljudfiler. Det finns bl a ett flygelljud pÄ 136 MB som Àr helt OK och helt gratis. //nemo
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 Som martinm sade, du fÄr frysa dina sfz-spÄr efterhand. Finns det mÄnne en bÀttre nativ SF2-player? Vet inte, men i min omgivning kan jag inte spela flere Àn ett spÄr utan ett helsikes oljud och knastersprak och dunder.
Galivan Postat 17 april 2006 TrÄdstartare Postat 17 april 2006 Det Àr sÄ det Àr alltsÄ. DÄ förstÄr jag. Det finns ocksÄ dem som konverterar fontsen till wav filer. Men dÄ bevaras vÀl inte multisamplade ljud i sitt original skick gissar jag. Konstigt att det inte stÄr i de FAQs jag har lÀst att man inte kan ha flera sfz instanser pÄ samtidigt. Det Àr ju grundlÀggande information. Men nu kÀnns det bra, nu vet jag hur man mÄste arbeta.
Besökande (oregistrerad) Postat 23 april 2006 Postat 23 april 2006 (redigerat) Jag anvÀnder sfz hela tiden och tycker den Àr ett litet underverk. Och visst, det gÄr fint fint att anvÀnde flera sfz samtidigt - om den körs som VST plugin. Problemet tror jag ligger i ditt lÄga ram minne. Sfz'an kan laste en sf2-bank och spela upp till 16 instrument samtidigt vilket borde rÀcka om du inte skall orkestrera för stor symfoniorkester. Om sÄ, sÄ lastar du bara in en till sfz. (Jag har spelat upp 32 MIDI-spÄr samtidigt utan problem, dock med >100ms ASIO latency. Har 1500Mb RAM.) Lite om konverteringen. Sparar du sfz spÄret som Wav-fil behövs inte sfz lÀngre. DÄ har du jo en ljudfil. Jag brukar köra export audio (out:sfz/import to pool). Eller sÄ kan du frysa midi spÄret. Annat Àr det om du lastar en ljudfil i sfz (wav, ogg, aiffedipiff etc.). DÄ finns bara den ena samplingen att lÀsa för synthen. Du kan t.ex. sampla katten och anvÀnda den som synth. Har du flera ljudbankar du skulle vilja slÄ i hop till en bank, anvÀnder du SoundFont Librarian. En dataantikvitet som inte Àr uppdaterat sedan förra milleniet men den funkar. HÀr kan lÀgga alla din singulÀra sf2'or in i en ny multi bank. HÀr kan du ocksÄ byta programnummer pÄ instrumenten. Vill du göra dina egna multisamplingar och skapa en sf2 bank, eller t.ex byta ut kulsprutan med katten i din GM bank kan du prova "Viena" - inte Vienna. Finns pÄ synthfont.com. Viena krÀver inte SB-kort som Vienna gör. Tar lite tid att lÀra sig! Detta programmet Àr ocksÄ bra för att kolla andra bankar "under pansaret". Ibland kraschar dessa program men systemet tar ingen skada - hoppas jag. BÄda Àr gratis! Redigerat 23 april 2006 av Besökande
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.