Jump to content
Annons

Samson CO1U


Steeler

Recommended Posts

Hej.

Jag har problem med att få min Samson CO1U USB-mikrofon att fungera tillsammas med Cubase och mitt ljudkort.

Jag kör Cubase SE3 och har ett M-Audio Delta Audiophile 2496. Det är absolut inga problem att få in gitarren/basen, men det verkar vara en omöjlighet att få mikrofonen att funka. Jag valde CO1U:n för att jag trodde att den bara i princip skulle kopplas in och sen fungera, men så enkelt verkar det inte vara.

Jag fick tips om att testa med ASIO4All-drivaren, men det verkar inte heller hjälpa. Drivaren känner av att mikrofonen finns, men jag får den inte att fungera.

Jag kan få in signaler till Cubase via mikrofonen, men då kan jag enbart höra mikrofonen, vilket inte hjälper speciellt mycket (lite svårt att lägga sång i "blindo").

Det känns som att det måste finnas fler än jag som köpt denna mikrofon...? Är det någon som har nått tips? Jag vore hemskt tacksam för svar.

Jag har mailat till Samsons support, men dom hänvisade mig bara till deras telefonsupport, vilket kändes lite väl overkill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kanske beror på att du har Direct Monitoring aktiverat?

Beroende på hur ditt ljudkort hanterar Direct Monitoring, så kan det ställa till med lite konstigheter ibland - speciellt som du inte har någon utgång genom samma port som micen kommer in...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske beror på att du har Direct Monitoring aktiverat?

Beroende på hur ditt ljudkort hanterar Direct Monitoring, så kan det ställa till med lite konstigheter ibland - speciellt som du inte har någon utgång genom samma port som micen kommer in...

Ja, Direct Monitoring var aktiverat, men det verkar inte göra någon skillnad.

Jag trodde att när man kopplat in micken så kunde man välja den i VST Connections under Inputs.

Så här ser det ut med M-Audio-ASION:

http://hem.bredband.net/lennor/dump/maudio.jpg

Så här ser det ut med ASIO4All:

http://hem.bredband.net/lennor/dump/asio4all.jpg

Jag får ju upp USB-enheten med ASIO4All, men jag får ändå inte in någon signal i Cubase när jag väljer den. Sen försvinner "Analog In", där gitarren går in... Jag tycker det är väldigt underligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom micen kopplas in på USB, så borde den troligen dyka upp som ett nytt ljudkort - och då får du välja mic-ljudkortets ASIO-driver i Cubase-inställningarna - och inte ditt vanliga ljudkorts ASIO... Det blir lite bökigt, men eftersom du ju vill ha medhörning, så behöver du köra med micens ASIO-driver vid inspelning, om du inte ska få en hisklig latency...

Du måste dessutom aktivera USB-ljudkortets ingångar för att kunna få in något. Som det ser ut nu, har du ju bara aktiverat en stereoingång på ditt Delta-kort och inget annat... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej, igen.

Nu har jag återigen försökt få mickeländet att fungera, utan resultat.

Jag kan få in micken i enhetshanteraren som 2 olika enheter.

1. Samson CO1U

2. USB-enhet (sammansatt)

Väljer jag nr 1 och väljer Samson-ASIOn i Cubase, så får jag upp ett felmeddelande som säger kritiskt error och att jag bör spara det jag jobbar med. Väljer jag USB-enhet (sammansatt) så kan inte ASIOn initieras.

Med ASIO4All får jag inte ens fram micken längre... Kan väl bero på ngn liten detalj jag missat.

Visst ska det väl vara så att jag i 'VST System Link" ska kunna välja mitt M-Audio på ut och micken på in?

Micken flyger nog ut genom fönstret snart... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hej, igen.

Nu har jag återigen försökt få mickeländet att fungera, utan resultat.

Jag kan få in micken i enhetshanteraren som 2 olika enheter.

1. Samson CO1U

2. USB-enhet (sammansatt)

Väljer jag nr 1 och väljer Samson-ASIOn i Cubase, så får jag upp ett felmeddelande som säger kritiskt error och att jag bör spara det jag jobbar med. Väljer jag USB-enhet (sammansatt) så kan inte ASIOn initieras.

Med ASIO4All får jag inte ens fram micken längre... Kan väl bero på ngn liten detalj jag missat.

Visst ska det väl vara så att jag i 'VST System Link" ska kunna välja mitt M-Audio på ut och micken på in?

Micken flyger nog ut genom fönstret snart... 😳

Har precis köpt samma mick som du, på ditt problem har jag tyvärr ingen lösning. Har du kollat på deras hemsida? Det ska inte stå Usb (sammansatt) enligt tillverkaren. kolla in länken nedean. har ingen aning om det blir bättre men men :/.

http://www.samsontech.com/usb_mics/driver_update/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...